.

Aleksandar Mitić: Oproštajna “žurka” Havijera Solane

Pozivnica na oproštajnu žurku Havijera Solane.

Kao doskorašnji agencijski dopisnik iz Brisela pozvan sam ove nedelje na
oproštajni prijem Visokog komesara za spoljne poslove i bezbednost Evropske
unije Havijera Solane. Nisam otišao. Ne samo zato što nisam bio u Briselu.
Bonton me uči da kada odete na takav događaj onome ko odlazi poželite uspešan
nastavak karijere. U neku ruku, to znači i odavanje priznanja i poštovanja
prema njegovoj dosadašnjoj karijeri. To nisam mogao da učinim. Nisam Boris
Tadić.

Tadić je, dan pre prijema, poslednjeg radnog dana stigao u posetu Solani i
silno ga obradovao. To je već treći put u poslednjih godinu i po dana da
predsednik Srbije oduševi Solanu. Negde sredinom aprila 2008. godine, zgranuo
sam se kada sam u Evropskom parlamentu čuo obraćanje Solane, koji je u jeku
predizborne kampanje za parlamentarne izbore u Srbiji izjavio da će učiniti sve
da se potpiše Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju (S S P) pre izbora 11.
maja da bi pobedio Tadić a izgubio tada prokaženi Tomislav Nikolić.

“Hoću da 10. maja uveče zaspim i da mi savest bude čista da smo uradili sve što
smo mogli, a ne da se probudim 12. maja i da uvidim da smo mogli da uradimo
više… Pozivam sve da razmisle o ovome … ako Nikolić pobedi, Mladić se neće naći
u Hagu i zato moramo da učinimo sve što možemo”, izjavio je tada Solana
Spoljnopolitičkom odboru EP.

Velika ljubav između Tadića i Solane nastala je na ruševinama državne zajednice
Srbije i Crne Gore, nakon što se predsednik Srbije suprostavio premijeru
Vojislavu Koštunici u njegovoj nameri da, pre priznavanja referendumskih
rezultata, do kraja raščisti sve prljave rabote koje “nekako” nije uočio
Solanin izaslanik Miroslav Lajčak.

Uz ogromne lobističke napore, Solana je izdejstvovao potpisivanje SSP i otvorio
vrata izbornoj pobedi njegovog pulena.

Predsednik Srbije mu je vratio par meseci kasnije, kada je dao zeleno svetlo za
razmeštanje Euleksa, najambicioznije misije u istoriji EU, pod direktnom
kontrolom samog Solane, a po planu Solaninog izabranika na mesto posrednika u
pregovorima o statusu Kosova i Metohije – Martija Ahtisarija.

[...]
rezultata, do kraja raščišti sve prljave rabote koje “nekako” nije uočio
Solanin izaslanik Miroslav Lajčak.

Tu bliskost nije mogla da naruši ni činjenica da je upravo Solanin kabinet za
zapadni Balkan – a pre svega direktor tog kabineta Štefan Lene – bio koautor
Ahtisarijevog plana i jedan od njegovih ključnih promotera.

Solanin kabinet je koautor i mutne teze o odvojenosti pitanja statusa Kosova i
integracija u EU – odnosno o tome kako bez obzira što se iz Brisela koordinira
jednostrana deklaracija o nezavisnosti kosovskih Albanaca, to ne bi trebalo da
ugrozi “evropsku budućnost Srbije” – teze koja je kasnije pretvorena u
marketinšku krilaticu Demokratske stranke “I Kosovo i EU”.

O tome je sam Lene nešto kasnije rekao: “Spremni smo da damo status kandidata
Srbiji ali nećemo tražiti da formalno priznaje Kosovo jer ne želimo da joj u
ovom trenutku nanesemo previše bola. Kad-tad svih 27 država EU će priznati
nezavisnost Kosova. Ukoliko Srbija uđe pre Kosova – što se i očekuje – onda
ćemo gledati na kreativan pristup zasnovan na predlogu Volfganga Išingera o «
saradnji. To će Srbe pripremiti za realnost.”

Šta još reći o Solani? Reči ? Ne, dovoljne su mi slike u glavi. Slike dece koja
gore pred mojim očima širom Kosova i Metohije, unakažene bombama koje je on,
kao generalni sekretar NATO-a, poslao na Srbiju pre deset godina.

Znao sam da bih Solani na njegovoj oproštajnoj «žurci » poželeo da ih se seti.
Znam da će ga proganjati. Ratni zločin ne zastareva. Makar u snu.

Aleksandar Mitić

http://www.slobodanjovanovic.org/2009/12/10/aleksandar-mitic-oprostajna-%E2%80%9Czurka%E2%80%9D-havijera-solane/