IDEJA O RUSKOM ULASKU U NATO NA STOLU DMITRIJA MEDVEDEVA

ponedeljak, 06 septembar 2010 06:46 Aleksandar GRIŠIN

Moskovski institut, kome je predsednik Rusije na čelu Pokrovitelskog saveta,
zacrtao je kurs u pravcu radikalnog zbližavanja Rusije sa NATO

Rusiju su opet pozvali u NATO. Doduše, ovog puta to nisu učinili zapadni
političari niti lideri trećih zemalja. Ovog puta učinili smo to mi sami.
Preciznije rečeno, predsednik moskovskog Instituta za savremeni razvoj (INSOR)
Igor Jurgens i profesor MGIMO Aleksandar Nikitin. Dvojica naučnika to su
učinili u zajedničkom referatu „Perspektive razvoja odnosa između Rusije i
NATO“, koji je, kako je potvrdio izvor u administraciji predsednika Rusije
Dmitrija Medvedeva, već na stolu u Kremlju.

Zanimljivo je, da je predsednik Pokroviteljskog saveta tog Instituta niko drugi
do predsednik Medvedev, što referatu daje posebnu težinu.

Autori razmatraju tri varijante integracije Rusije, i to čak ne sa NATO, već u
NATO. Prema prvoj varijanti, Rusija se jednostavno uključuje u strukture
(institucionalna integracija). Prema drugoj, Rusija sa NATO sklapa bilateralni
strateški „savez o bezbednosti“, dok treća varijanta pretpostavlja stvaranje
koordinacionog saveta između Rusije i Alijanse.

JURGENSOVO MIŠLJENJE „Komsomolska pravda“ je odmah stupila u kontakt sa jednim
od autora referata predsednikom INSOR Igorom Jurgensom.

Koliko realnim vi smatrate scenarije, opisane u vašem referatu?

- To zavisi od toga kako planirati i šta od života očekivati. Ali u principu
ocenjujem to sasvim realističnim.

Koliko NATO ima potrebe za Rusijom da bi nas tamo pozivali?

- Mi govorimo o apsolutno različitim scenarijima. Da bi Rusija sutra postala
članica Alijanse, to apsolutno nije realno. Ali kretati se ka transformisanju
samog bloka u prvom redu i modernizovati dnevni red u Rusiji – to je sasvim
drugo pitanje.

To jest, NATO takođe treba da se podvrgne nekakvoj transformaciji?

- Taj blok je stvaran kao odgovor na sovjetsku opasnost. Te opasnosti sada
nema. Kao što nema ni konkretne kineske ili arapske opasnosti. Ali postoji masa
nesistemskih opasnosti (sistemska je, na primer, bila Varšavski ugovor), koje
blok ne može da samostalno reši. To su terorizam, kibernetička opasnost,
klimatska, desni islam. To su naše zajedničke opasnosti.

Zemlje NATO zauzele su prilično oštar stav prema odluci Rusije u vezi sa
Abhazijom i Južnom Osetijom. Nas tamo mogu očekivati neprijatna iznenađenja u
slučaju integrisanja sa NATO?

- A mi smatramo to isto u odnosu na Kosovo i neke druge nerazrešene konflikte.
To ništa ne znači. Šta znači neki mali teritorijalni problem u poređenju sa
globalnom opasnošću po civilizaciju? Sve će to biti regulisano u okviru
pregovora.

Prema tezama vašeg referata, prvi poziv za produbljivanje saradnje treba da
stigne od NATO. Verujete li da će taj poziv biti upućen?

- To je već taktika: ko će koga i kuda pozvati. Idealna varijanta bila bi
svojevrsna inicijativa koja dolazi od Bloka, ali ne insistiramo na tome. Mi smo
bliski jedni drugima u svetu ljudi, iz iste smo hrišćanske civilizacije. Ruska
vladajuća klasa počela je da uči da govori ruski tek posle 1812. godine, a pre
toga govorila je na evropskim jezicima. Zato – da, mi treba da se zbližavamo,
treba da se transformišemo. I što je najvažnije, da se pravci transformisanja i
kod nas i u Evroatlantici podudaraju.

Koliko će vremena trebati za realizaciju vaših ideja – 10,15, 25 godina?

- Možda i više. Dajte da pitamo narod i sledeću generaciju ruske mladeži. Prema
podacima kojima raspolažem, 60 odsto Rusa već govori o tome da treba da
uspostavljamo tešnje onose sa NATO. Prilikom razjašnjavanja stavova i ovde i
tamo - a želim reći da sam se susretao sa oficirima NATO, koji su to postali
već prilično kasnije posle raspada SSSR - oni ne gaje fobiju prema nama, pa su
to, prema tome, veoma ostvarivi ciljevi.

I poslednje pitanje: zašto akcentujete zbližavanje sa NATO, a ne sa Evropskom
Unijom?

- Mi ne govorimo o ekonomiji, već  o izgradnji globalnog sistema bezbednosti.

ROGOZINOVO MIŠLJENJE „Komosomolka“ je želela da sazna mišljenje o planu INSOR i
glavnog ruskog stručnjaka za Severnoatlantsku alijansu - predstavnika Rusije
pri NATO Dmitrija Rogozina.

- Koliko smo mi potrebni u NATO, koliko je nama potreban NATO i koja je cena
tog pitanja – vredi li razgovora?

- Na sva tri pitanja sasvim slobodno mogu dati negativan odgovor. Nas tamo niko
ne čeka. Čak ako bi smo mi to iznenada i hteli i ako bi se dogodio nemogući
zaokret u javnom mnenju u Rusiji, ja u to, iskreno rečeno, ne verujem. Nas tamo
jednostavno ne bi primili.

Poslednji talas širenja popunio je Alijansu zemljama koje su naši nestašni
„prijatelji“, koje obavezno koriste svoje pravo veta prilikom razmatranja tog
pitanja. Za njih je sam način njihovog postojanja izgrađen na tome da,
koristeći virtualnu opasnost od „ruskog medveda“, pridodaju sebi dodatne
preferencijale. To vam je isto što i očekivati da pčele glasaju protiv meda.

Iako unutar Alijanse ima zemalja koje sa nama odavno imaju dobre odnose, te
zemlje su u Zapadnoj Evropi. Za mog života, a nadam se da neće biti kratak, to
se sigurno neće dogoditi.

Što se tiče toga da li je potrebno Rusiji da se integriše u NATO, poznati su mi
pogledi gospodina Jurgensa i smatram da je njegov rad koristan sa aspekta
oživljavanja našeg političkog života, borbe protiv okamenjene ruske političke
svesti, ali mislim da je to u sferi egzotike. U stvari, dok Rusija raspolaže
sredstvima za obezbeđenje svog suvereniteta, dok imamo sredstva koja nam
omogućuju da odbijemo svaku agresiju, dok smo samodovoljni, odgovor na pitanje
da li treba da dajemo deo svog suvereniteta takođe će biti negativan.

Uporedo s tim, želim istaći da treba razgovarati o tome makar zato da bismo
izgrađivali realno partnerstvo na onim pitanjima koja bi trebalo da rešavamo
zajednički. Mi možemo raditi zajedno i pri tom biti ravnopravni partneri.

 <http://www.kp.ru/> Komsomolskaja pravda, Rusija

Prevod Rajko DOSKOVIĆ

http://standard.rs/vesti/41-svet/5327-ideja-o-ruskom-ulasku-u-nato-na-stolu-dmitrija-medvedeva-.html