Kostunica haskom dobrovoljcu platio dva miliona evra

Pise: Intervju: Vladan Batic

Vladan Batic, predsjednik Demohriscanske stranke Srbije i bivsi ministar
pravde u DJindjicevoj vladi, tvrdi da je lanac dobrovoljnih predaja haskih
optuzenika Vladi Srbije u posljednja dva mjeseca najobicnija lakrdija.

Batic je uvjeren da iza parada koje vlast priredjuje u cast haskih
dobrovoljaca ne stoji nikakav patriotizam i briga haskih optuzenika za
sudbinu svog naroda, na sta se oni, bez izuzetka, pozivaju pred odlazak u
Hag.

"Jednostavno, ljudi idu iz finansijskih razloga i taj aranzman s njima je
napravio premijer Vojislav Kostunica. Postoje ljudi koji su za odlaske
optuzenih u Hag dali pare da legalizuju svoje prljave pare. I zadovoljni su
svi: i ti biznismeni, i Kostunica, ali i haski optuzenici", rezolutan je
Batic.

NN:Imate li dokaze za to, ali i za tvrdnju da se optuzenici iz RS predaju u
Beogradu, jer Vlada Srbije njihove odlaske podmazuje sa po 500.000 evra?

BATIC: Nisam ja pomenuo tacnu sumu, ali da ih Vlada Srbije stimulise
finansijski - to je definitivno. Pa, Vlada to do danas nije ni demantovala.

NN: Ministar Zoran Loncar, clan Nacionalnog savjeta za saradnju s Hagom,
rekao je: to nije tacno, a koliko su optuzenici dobili - to pitajte njih.
Posto su optuzenici nedostupni, mozete li Vi da kazete koliko su dobili?

BATIC: To je u RS definisano propisima. Prema tome, zasto neko nece da ode
iz RS nego odlazi iz Srbije - zakljucite sami. Uzgred budi receno, meni su
neki ljudi iz same Vlade Srbije, cija imena ne mogu da obelodanim, rekli za
to.

NN: Koje sume su Vam pomenuli?

BATIC: Pa, pominju se nesto manje sume od te cifre od 500.000 evra koju ste
pomenuli, ali i mnogo vece - cetvorostruko vece.

NN: Ko je dobio tu vecu sumu i na osnovu cega se formira cjenovnik?

BATIC: Sto veci patriota - to vece pare.

NN: To "veci patriota" - da li to zavisi od cinova, znacaja optuzenika...

BATIC: To zavisi upravo od onoga koliko je Haski tribunal zainteresovan za
te ljude. Ali, to je kraj price. Zato moramo da se vratimo na pocetak.
Setite se kada su iz RS dostavili 11 adresa haskih optuzenika ovde u Srbiji.
Tada su ovde u horu to demantovali i rekli da je to netacno. Pa, kako je
sada tacno. I vreme je pokazalo da su ovi iz Vlade Srbije lagali.

NN: Govoreci o finansijskim aspektima dobrovoljnih predaja, rekli ste i ovo:
Jednog koji je najskuplje placen platio je jedan biznismen da bi legalizovao
fabriku koju je, inace, jako tesko legalizovati. Ko je taj misteriozni
biznismen?

BATIC: Nije samo jedan tajkun u pitanju, nego vise njih.

NN: Dobro, ko su ti ljudi koje Kostunica reketira da isplati haske
dobrovoljce?

BATIC: Evo, da kazemo okvirno: prvi nivo su neki koji su bili hapseni u
akciji "Sablja", a drugi su tajkuni iz vremena Milosevica, danas sponzori
partija.

NN: A onaj koji je najskuplje placen, da li je to optuzenik kome je
priredjena najveca parada - general Vladimir Lazarevic?

BATIC: To ste vi rekli, ja to nisam rekao.

NN: Vjerujete li u najave Kostunicine vlade da ce hapsiti nekooperativne
haske optuzenike? Mogu li oni, sve i da hoce, da dopru do Mladica?

BATIC: Ne mogu da se bavim spekulacijama. Ali, s Mladicem sada postoji
problem druge vrste. Cini mi se da Hag vise i ne interesuje da li je Mladic
ovde ili drugde, nego oni kazu: pa, cekajte, on je bio tu u centru Beograda,
sto ga niste uhapsili. Drugo, znam da je Mladic bio u vise kasarni, ali gde
je danas nemam pojma. A da li ce Vlada hapsiti - ako od toga bude zavisila
Kostunicina fotelja, ima licno da ide da hapsi Pavkovica i da ga vodi u Hag.
Ali, on se jos nada da ce se Pavkovic i Lukic predati.

NN: Kako se nada ako general Sreten Lukic sada trazi sest mjeseci za
lijecenje? Da li ste Vi ocekivali da ce s Lukicem biti ovoliko problema s
obzirom da je bio lojalan vasoj vladi i da je preuzeo optuznicu?

BATIC: Pa, mi nismo imali toliko problema sa Hagom. Bila se podigla velika
dreka oko toga sto Vlada u ostavci nije jurila i hapsila. Pa, zato sto nije
imala pritisaka, niti je imala motiv da to radi. Drugo, neka i ova uradi
nesto.

NN: Na osnovu cega tvrdite da Vasa vlada nije trpjela pritisak zbog saradnje
s Hagom kada je to i tada bio glavni problem odnosa sa svijetom?

BATIC: Ja sam dva puta bio pred Vecem Tribunala da polozim garancije za
admirala Miodraga Jokica i Biljanu Plavsic. Od mene niko nije trazio da
polazem zakletvu. Meni se verovalo, ja sam tamo bio postovani ministar
pravde u Vladi Srbije i na samom pretresu je doneta odluka da se Biljana
Plavsic brani sa slobode. Slicno i za admirala Jokica. Mi nismo trpeli tu
vrstu pritisaka. Drugo, da budem iskren do kraja: ja sam imao dogovor sa
Karlom del Ponte da se trojici generala, optuzenih za zlocin na Kosovu, sudi
ovde. Pa, nisam ja najpametniji na svetu da izmislim sud za ratne zlocine u
Beogradu. I ja sam licno napisao zakon o sudjenju za ratne zlocine ovde i
inicirao formiranje specijalizovanih sudskih organa za ratne zlocine, dobio
podrsku od Saveta Evrope, EU i SAD. Moja ideja, moj zakon. I 90 odsto posla
je bilo zavrseno.

NN: Sta se isprijecilo?

BATIC: E, onda dodje nova vlada i novi ministar pravde kojem je prvi zakon
bio Zakon o pomoci haskim optuzenicima. Ovo sto sada rade, oni su za to bili
doneli zakon, pa ga je Ustavni sud ponistio. E, sada su se setili da ovo
rade na mala vrata. Pa, onda misle da ce neko otkriti i pitati otkud u
budzetu tolike pare. Zato su pozvali svoje prijatelje kriminalce i tajkune i
sada su i vuci siti i ovce na broju. A pravi problemi su poceli kada je
Stojkovic trazio donosenje tog zakona o pomoci optuzenicima i otisao u Hag,
pa nije hteo da razgovara sa Karlom del Ponte.

NN:I Stojkovic je tvrdio da ce se kosovskim generalima suditi u Beogradu?

BATIC: Ne bih komentarisao izjave Stojkovica, coveka koji je bio desna ruka
Staneta Dolanca i dugogodisnji saradnik DB-a, zbog cega ga je Kostunica,
valjda, i stavio na mesto ministra pravde. To je covek koji je vodio prvi
politicki proces u novijoj istoriji Srbije.

NN:Da li Srbija u procesu prikljucivanja EU moze da izbjegne hrvatski
scenario i zamku "Gotovina", posto se cini da je ovdje za posljednju liniju
odbrane prema Hagu izabran general Mladic?

BATIC: Posebna zabluda ove vlade je to sto ce, cak i da izruce sve ostale,
bez Mladica citav posao biti uzaludan. I inace se daje preteran znacaj toj
Studiji izvodljivosti, koju Srbija za nekoliko dana treba da dobije. To vam
je samo da predate prijavu na salter. To Albanija ima vec cetiri godine. Iz
EU najavljuju da cemo biti primljeni 2017. godine, 10 godina posle Bugarske,
Rumunije i Hrvatske. I o kakvom uspjehu ovi iz Vlade pricaju.

Inace, odgovor na vase pitanje o Mladicu je potvrdan, ali sacekajmo epilog
predigre sa Pavkovicem i Lukicem.

NN:Kako ce se ta epizoda zavrsiti?

BATIC: Lukic, iako ima zdravstvenih problema, nije dovoljno patriota za ovu
vlast. Da je Lukic u poziciji Lazarevica i da ima zdravstvene probleme, oni
ga ne bi izrucili ni za 17 studija izvodljivosti. Ali, posto im Lukic nije
bas po volji, a ni Pavkovic, jer je, po njihovom, izdao i Slobu i Kostunicu,
oni i bolesni mogu da idu u Hag. Ma, ima Kostunica na nosilima u sanitetskim
kolima da ih nosi licno u Hag ako od toga bude zavisila njegova politicka
buducnost.

NN:Vjerujete li u teoriju koju lansiraju Vlada i Rasim Ljajic, predsjednik
Nacionalnog savjeta za saradnju s Hagom, po kojoj ce Tribunal poslije
hapsenja Pavkovica i Lukica Srbiji dozvoliti mali predah?

BATIC: Ma, kakvi. Oni ce nastaviti da traze Mladica i nece prestati s
pritiskom sve dok on ne bude u Hagu.

NN:Poslije obilaska objekta "Karas" na Topcideru rekli ste da ste nakon te
posjete jos ubjedjeniji da su dvojica gardista ubijena. Sta ste to otkrili u
tom skrovistu?

BATIC: Ja sam bio inicijator osnivanja Nezavisne komisije. Sveta Marovic me
je pozvao i rekao: pomogao si mi da neke svoje dileme razresim - idemo na
to. U toj komisiji su bili ljudi koji su olicenje c asti i znanja i nemaju
nikakav motiv da nesto konstruisu. A sta da mislite kada neko poslije
tragedije ne zatvori kasarnu, ne uzme parafinsku rukavicu, ne napravi DNK
analizu i napravi jos milion propusta. Pogotovo kada ne udje u podzemni
objekat. I onda smo otisli tamo. Naravno, sudija je izdao naredbu da je
vojna tajna to koliko objekat ima izlaza, gde su locirani i kako su
maskirani. Ja to postujem. Ali, mogu da kazem nesto sto nikada nisam
pominjao. Na nekom od tih izlaza, koji, kako su nam rekli, godinama nisu
otvarani, na moje insistiranje, i uz dozvolu istraznog sudije, odvaljena su
vrata. Imalo se sta i videti: vrata su iznutra bila nauljena, nigde ni
cestice prasine ili paucine.

NN:Znaci, sve upucuje na zakljucak da je "Karas" neki zabranjeni podzemni
grad?

BATIC: Prvo, Davinic je slagao za razlog zbog kojeg je u "Karas" poveo samo
novinare Tanjuga i RTS-a. Navodno, nema mesta. To je smesno, tamo moze
istovremeno da spava 50 ljudi. Tu je kuhinja mnogo lepsa nego u
"Interkontinentalu", tu su medicinske sestre, maseri, ma sve moguce. A onda
se izlazi na jednu drugu ulicu i na jedno drugo mesto. Tu imate prostora za
sve moguce novinare Srbije i kamermane, tako da nema smisla od toga praviti
tabu. Od tog objekta pravi se spomenik gluposti.

NN:Najavili ste osnivanje novog alternativnog politickog pokreta, pa stali.
Zasto?

BATIC: Na dobrom ste tragu. Uskoro krecemo. Pogotovo zato sto smo mi ljudi
koji su ucestvovali u formiranju i DEPOS-a, i koalicije "Zajedno", i Saveza
za promene, i DOS-a, i sto smo verovali da ce projekat moderne Srbije biti
realizovan, pa se, nazalost, prevarili. Zato imamo i odgovornost i obavezu
da pokusamo ponovo. I ovih dana pocinjemo, a ko je sve tu, saznace se vrlo
skoro.

Objavicu ko je i zasto ubio Zorana DJindjica

NN: Zasto vlast ovdje tako komotno moze da objasni da nije bitno gdje se
skrivao Legija prije predaje i ko mu je pruzao utociste, kao i da nije vazno
gdje su do predaje bili haski optuzenici?

BATIC: Odgovoricu na to u knjizi koju pisem, a koja se bavi pitanjem ko je i
zasto ubio Zorana DJindjica. Ja pisem jednu ozbiljnu knjigu.

NN: Ozbiljniju od knjige "Atentat na Zorana" Milosa Vasica?

BATIC: Ozbiljniju. On se bavio kriminalisticko-kriminoloskim aspektima
ubistva. A ja pisem o onom sto sam rekao na sahrani Zorana DJindjica: Oni su
samo povukli oroz. Neko drugi ga je ubio. I ja pisem o tome ko ga je ubio.
Vasic je u svojoj knjizi rekao: Neka nam je Bog u pomoci ako ubistvo ima
neku drugu pozadinu osim kriminalne. E, neka nam je Bog u pomoci, jer
postoji drugi kontekst: i politicki i finansijski i antihaski.

NN: Kada ce izaci ta knjiga?

BATIC: Do kraja godine.

Premijer Srbije vise voli vlast i od Milosevica

NN: Zasto Vojislava Kostunicu u javnim istupima i dalje nazivate sefom
antihaskog lobija, uprkos tome sto je njegova vlada za posljednja dva
mjeseca Hagu proslijedila 10 optuzenika?

BATIC: Kostunica vise voli vlast nego sto mrzi Hag. Odgovorno tvrdim da je
doza njegove vlastoljubivosti veca nego kod Slobodana Milosevica. Jer, ovaj
drugi je imao i neke druge motive i ambicije: Kostunica nema nista pod
svodom nebeskim osim vlasti. A u toj vlasti on se jos uvek nadmece sa
pokojnim Zoranom DJindjicem i zato je i postao premijer.

A jeste Kostunica bio na celu antihaskog lobija. Ali, sada izmedju te
ljubavi prema patriotima i toboz junacima i, s druge strane, prema funkciji
i fotelji, on se opredelio za ovo drugo, pa mu je Hag od zadnje postao prva
rupa na svirali.

Kostunica ne zna sam ni ulicu da predje

NN: Da ste funkcioner Vlade, da li biste dozvolili Vinku Pandurevicu da
reklamira uniforme VSCG i koliko takvo fotografisanje moze da bude slagvort
Hagu da nastavi da insistira na tezi da je sustinska komanda VRS bila u
Beogradu, a da je Mladicev stab bio samo istureno komandno mjesto?

BATIC: Pa, to je katastrofa, budalastina.

NN: Kako je moguce da se Pandurevicu dozvoli takav gaf ako Kostunica i DS
stalno pricaju da su oni glavni zastitnici svih Srba i da se bore da dokazu
da Srbija nije bila u ratu u Bosni i da RS nije proizvod agresije?

BATIC: Pa, to pokazuje kakva je priroda ove vlasti. Ali, to je pitanje za
Kostunicu, a ne za mene. A da ga pitate, on bi rekao da ne zna nista o tome
i da je neobavesten. Mislite da on razlikuje uniforme RS i Srbije. Ma, nema
pojma.

NN: Mislite da nije u stanju da razlikuje uniforme?

BATIC: Sto posto. Covek ne zna ulicu da predje sam, a kamoli da razlikuje
uniforme.

Nezavisne Novine

www.pcnen.cg.yu/