Ante Nobilo, jedan od najpoznatijih advokata u Hrvatskoj

Zlocin nad Srbima je bio organizovan

Ante Nobilo spada u sam vrh advokatske branse u Hrvatskoj. Iza sebe kao
tuzilac ima slucajeve "Artukovic", "Arkan", "Pakracka poljana", "Krvavi
Uskrs", aferu " Labrador "... Kao advokat zastupao je porodicu Mihajla Zeca
i desetine drugih poznatih slucajeva, ali je svoje medijske vrhunce dosegao
zastupajuci Tihomira Blaskica pred Haskim sudom.

U Hrvatskoj nikoga ne ostavlja ravnodusnim - jedni mu zamjeraju da je
uzurpirao medije i da opanjkava Hrvatsku, dok drugi u njemu vide zagovornika
evropskih vrijednosti u pravosudu, ali i u politici. Spada u malobrojne
javne licnosti u Hrvatskoj koje smatraju da je ta zemlja izvrsila agresiju
na BiH, a za razliku od vecinskog misljenja u hrvatskoj javnosti, Nobilo
smatra da optuznica protiv Gotovine ne rusi kredibilitet domovinskog rata.

NN: Hrvatska je uznemirena posljednjim dogadajima. Ubistvo Srbina u Karinu i
eksplozije u Vukovaru, a potom i prijetece pismo samozvane teroristicke
organizacije. Kako tumacite te dogadaje?

NOBILO: Sto se pisma tice, uvjeren sam da je to djelo amatera, sracunato na
skretanje paznje vjerovatno psihicki bolesnog covjeka, pa mu i ne treba
pridavati preveliki znacaj. Medutim, ono sto se desavalo poslije lokalnih
izbora puno je ozbiljnije. Naime, prvi put efekat povratka Srba u te krajeve
dao je rezultate. Ostvarili su kriticnu masu biraca koji su osvojili
znacajan broj mjesta u lokalnoj samoupravi, sto su ekstremisti prepoznali
kao signal da bi Srbi mogli preuzeti lokalnu upravu u tim dijelovima
Hrvatske i prakticki preuzeti lokalnu vlast. A u njihovoj svijesti jos je
slogan - jesmo li se zato borili? Oni su jos u 1995. godini: "Srba nema, to
je prazan prostor; to smo mi osvojili ratom, to je nase i nikada Srbi to
nece imati". Medutim, izbori su prvi put narusili tu sliku i dogodilo se to
sto se dogodilo.

U svakoj drzavi ima takvih ludaka. No, tada drzava treba da pokaze zube. Da
je Hrvatska to ucinila odmah poslije "Oluje", nakon sto je vojska zauzela
taj teritorij, ne bi doslo do svega onog ruznog do cega je doslo. Hrvatska
vlast je popustila u prvim danima. Nakon sto je vojnicki osvojila taj
teritorij trebalo je da garantira sigurnost svakom covjeku i njegovoj
imovini. Nadam se da to ovaj put nece uraditi. Dakle, jedna energicna
istraga, otkrivanje pocinitelja, sada je nuzno.

NN: Nije li onda malo preuranjeno izjavljivati, kao sto to cine iz Vlade, da
tragovi vode "preko Dunava"?

NOBILO: To ne mogu komentirati. Sve je moguce. No, postavlja se pitanje
zasto bas sad, zasto poslije lokalnih izbora? Zasto to nije bilo prije pola
godine? Meni logika stvari ukazuje da se ipak radi o unutarhrvatskom
razracunavanju. Vidim da su mnogi iznenadeni rezultatima izbora.

NN: Predimo na one stare teme. Iako se slucaj "Gotovina" percipira kao
jedini uvjet za ulazak Hrvatske u EU, cinjenica je da to nije jedina
prepreka. Kao da se zaboravilo na druge uvjete, medu kojima je i reforma
pravosuda?

NOBILO: Imate pravo. Hrvatska, osim Gotovine, mora savladati jos neke velike
prepreke. Ulazak u EU znaci prilagodbu drzave europskim standardima
funkcioniranja jedne pravne drzave. U okviru toga reforma pravosuda je na
prvom mjestu. Pa i samo pitanje Gotovine ne iscrpljuje se prvenstveno na
njegovom hapsenju, vec je vise i prije svega pitanje funkcioniranja pravne
drzave.

Zasto mi zelimo uci u EU? Ne zato sto patoloski zelimo biti u tom savezu,
nego zato sto zelimo imati drzavu po standardima EU. Kako znamo da bi nama
trebalo jedno stoljece da ostvarimo taj cilj, najjednostavniji i najbrzi
nacin je prikljucenje EU, koja ce nam diktirati ubrzane promjene i
zakonodavnu i svaku drugu reformu.

Dakle, ne radi se o pukom prikljucenju, vec projektu stvaranja drugacije,
kvalitetnije i bolje drzave. U okviru toga reforma pravosuda je nuzna i to
je jedno veliko i sveobuhvatno podrucje, pa ce i sam proces potrajati.

Jedna od kljucnih stvari na tom putu je zakrcenost pravosuda u Hrvatskoj
velikim brojem nerijesenih predmeta. U ovom trenutku imamo preko milijun i
po nerijesenih predmeta. Za mnoge slucajeve ceka se po pet, deset i vise
godina. Upisi u zemljisne knjige cekaju se godinama, u Zagrebu sedam i takvo
pravosude stvara pravnu nesigurnost i za gradane i za potencijalne
investitore. Zbog toga Europa i forsira reformu pravosuda, jer je to vazan
segment uredenja drzave, vladavine prava i civilizacijskih standarda na
kojima Europa pociva.

NN: Nije li, u tom kontekstu, zabrinjavajuca cinjenica da i posljednji
izvjestaj "Amnesty Internatinala" otkriva da je u hrvatskom pravosudu i
dalje prisutan etnicki kriterij u odmjeravanju pravde?

NOBILO: Na zalost, to je tacno. Tu se jos vuku repovi proslosti kada su se
masovno izricale presude u odsutnosti. Ilustriracu vam to najsvjezijim
primjerom kojim se ovih dana bavim. Vec sedam dana pisem analizu slucaja
generala Trifunovica, koji je osuden u Varzdinu za ratni zlocin na 15 godina
zatvora, a za iste dogadaje u Beogradu na 11 godina. Ovdje za upotrebu sile,
a tamo za nedovoljnu upotrebu. To je primjer jedne velike sramote u
hrvatskom pravosudu. Jos 1993. godine Vrhovni sud je potvrdio tu presudu.
Meni je dosla kcer generala Trifunovica i trazila da preuzmem taj slucaj.
Napravio sam analizu iz koje se vidi da se radi o nepostenom sudenju i
neprofesionalnoj i pravno neutemeljenoj presudi. Tim povodom sam u vise
navrata razgovarao sa Ratimirom Cacicem, koji je bio prvi covjek Kriznog
staba Varazdina i koji mi je potvrdio da je Trifunovic bio castan i posten
covjek i da nikakav ratni zlocin nije pocinio, te da mi stoji na
raspolaganju kao svjedok u obnovljenom procesu. General Trifunovic je mogao
Varazdin sravniti sa zemljom. On je imao potencijale da 350 tona celika u
minuti izbaci na grad i da je htio pociniti ratni zlocin Varazdin danas ne
bi postojao. A on je cuvao grad i svoje vojnike. Zbog toga je ispao zrtva.
Kada bi se takvi kriteriji primijenili prema hrvatskim casnicima, ja ne znam
koji bi bio na slobodi.

Nazalost, sudovi u Hrvatskoj rukovodili su se etnickim kriterijumom.
Pokazuje to i stanje u hrvatskim zatvorima. Zatvorenici kaznjeni za zlocine
iz medunarodnog krivicnog prava. Prebrojite ih po nacionalnosti i sve ce vam
biti jasno. Tu bi nekakav balans morao biti, ali ga nema. U zatvorima je po
toj osnovi oko 600 Srba i otprilike cetvoro Hrvata. To je nedopustivi
debalans koji je potvrdio i "Amnesty International".

NN: Kako u tom kontekstu gledate na zahtjeve nacionalnih sudova, pa i
hrvatskih, o preuzimanju haskih predmeta?

NOBILO: U principu smatram da bi te drzave, pa i Hrvatska, trebalo da
povrate svoj suverenitet u oblasti pravosuda. Sama potreba osnivanja Haskog
suda govori o kvaliteti ovdasnjeg pravosuda. Mi moramo stvarati ambijent u
kojem ce nacionalna pravosuda kvalitetno suditi ratne zlocine i to svojim
"herojima" i to je idealna situacija kojoj moramo teziti. Medutim, ja se
pribojavam dva ekstrema koji bi se mogli dogoditi. Hrvatska tvrdi da je
osposobila cetiri velika suda u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osjeku, koji ce
moci preuzeti te procese. Hrvatska ima i kadrove i tehnicke uvjete da to
napravi. No, ja se bojim da ce se ponovo primijeniti nacionalni kriteriji,
bojim se da ce u tim procesima politika imati odlucujucu rijec. Ta sudenja
mogu otici u dva ekstremna pravca. Da se Hrvatima gleda kroz prste, a Srbima
svaka dlaka na troje sijece. Medutim, moze biti i druga krajnost - da
ovdasnji sudovi pogadaju ocekivanja Haga i sve sto im ustupi da nekriticki
sude. I u tom slucaju izostati ce posteno sudenje. Dakle, cim politika utice
na ovaj ili onaj nacin, nije dobro. Toga se ja bojim jer sudenje pred
domacim sudovima postavlja se kao prvorazredan politicki cilj, a cim je
sudenje samo po sebi politicki cilj ono je optereceno politickom atmosferom
i ne moze biti kvalitetno. No, ta se "kisela jabuka mora zagristi" i moramo
biti svjesni svih opasnosti koje to nosi, te stvoriti pozeljnu atmosferu u
drustvu da pravosude moze kvalitetno raditi.

NN: U tom pogledu zanimljiv je i slucaj vukovarske trojke. I Beograd i
Zagreb zele to sudenje. Komu biste ga Vi dodijelili?

NOBILO: Mislim da u takvim slucajevima treba utvrditi principe. Dakle, na
hrvatskoj je strani princip, u pravosudu opceprihvacen, da se treba suditi
tamo gdje se zlocin desio, gdje je krivicno djelo izvrseno. U konkretnom
slucaju to se desilo u Vukovaru, u Hrvatskoj, i stoga bi ona imala prioritet
u dobivanju tog procesa.

Medutim, stvar nije tako jednostavna. Naime, zakoni i u Srbiji nalazu da se
vlastiti drzavljani ne mogu izrucivati drugim drzavama. Mogu to ciniti samo
Medunarodnom krivicnom sudu. Postavlja se pitanje jednog principa. Ako je
Beograd izrucio vukovarsku trojku Hagu, da li taj sud, ako im nece suditi,
smije optuzene izruciti drugoj drzavi. U tom ce slucaju, u najmanju ruku,
dovesti politicko vodstvo u Srbiji u vrlo neugodnu situaciju, a ono ce se
onda prilicno efikasno moci suprotstavljati daljoj suradnji sa Tribunalom. I
zato je to komplicirana situacija koja nadilazi opceprihvaceni princip da
treba suditi tamo gdje je djelo izvrseno. I Hag ce vagati gdje ce biti
posteno i pravedno sudenje. Ja se bojim da bi u Hrvatskoj bio takav
pritisak, te da su oni unaprijed vec osudeni. Bojim se da ih, s druge
strane, u Srbiji smatraju herojima, pa ce zbog pritiska biti oslobodeni.

NN: Optuznice protiv hrvatskih generala, posebno Gotovine, u Hrvatskoj su
ocijenjene kao revizija povijesti. Dijelite li to misljenje?

NOBILO: Mislim da se pretjeruje. Jedna optuznica ne moze promijeniti
povijest. Ja sam citao optuznicu i smatram da ona sustinski nije promasena,
koliko je nespretno pravno-tehnicki napisana. Naime, Tuzilastvo polazi od
teze, sto je legitimno, da su se odredene osobe, na celu s Tudmanom,
dogovorile i upustile u zlocinacki poduhvat koji je imao za cilj etnicko
ciscenje Srba. Ja smatram da je "Oluja" primarno imala za cilj oslobadanje i
uspostavu ustavno-pravnog poretka na dijelu hrvatskog teritorija. Sekundarni
cilj bio je etnicko ciscenje Srba.

Tuzilastvo, u opisu tog zlocinackog poduhvata islo je, po mom osobnom
misljenju, presiroko. Trebalo je da navedu "vise tocno neutvrdenih osoba iz
HV, iz HDZ-a, iz lokalne uprave". Oni su upotrijebili sintagme iz kojih bi
se moglo zakljuciti da je HV, drzavni vrh u cjelini, lokalna zajednica,
dakle da su se apsolutno svi udruzili u zlocinacki poduhvat. To jednostavno
nije tocno. Vecina ucesnika niti je imala na umu niti je cinila zlocine.

Medutim, netko je to napravio i organizirao. Ja tvrdim da je to bilo
organizirano. Hagu je bilo jednostavnije poopciti stvar nego ici linijom
utvrdivanja odgovornosti. Hasko tuzilastvo je slicno islo i u slucaju
"Blaskic", gdje su globalno rekli od Tudmana preko Blaskica do posljednjeg
vojnika HVO-a, svi su oni isli u etnicko ciscenje Bosnjaka. No, mi smo
dokazali da je vecina vojske bila korektna, ali da su postojale odredene
linije komandovanja, od politicara preko specijalnih jedinica koje su bile
ukljucene u izvrsenje zlocina. Mi smo tocno identificirali linije koje su
bile ukljucene u izvrsenje zlocina.

Zato mislim da je u ovom slucaju tuzilastvo islo presiroko. No, oni ce to
morati dokazati i tu vidim sansu odbrane. To ne treba previse da se
politizira. Inace je u Hrvatskoj data prevelika politicka tezina Karli del
Ponte, zato sto njezino misljenje presudno utice na prijem Hrvatske u EU.
Medutim, hrvatski politicki vrh treba da dijeli njenu funkciju kada ona daje
misljenje o suradnji Hrvatske i Haskog suda, gdje taj stav ima prvorazredan
politicki znacaj, od njezine funkcije tuzitelja. Kada ona daje svoje
misljenje o saradnji RH i Tribunala, za Hrvatsku to ima prvorazredan
politicki znacaj i ona je tu izvanredno vazna osoba. Medutim, u konkretnim
sudenjima, kada zastupa optuznicu, ona je samo suprotna strana u postupku.
Osobno sam je u takvom procesu porazio. Blaskic je optuzen za najtezi
zlocin, ali u pravnoj bici to nije dokazano. Tu je ne treba ni potcijeniti
niti precijeniti.

NN: Vjerovatno ste culi i za zahtjeve da BiH treba i protiv RH da podigne
tuzbu za agresiju. Koliko su, po vasem misljenju, ti zahtjevi opravdani?

NOBILO: Bez sumnje se tu radi o medunarodnom sukobu u kojem je Hrvatska
ucestvovala. Za mene to nije sporno. No, da li ce Sarajevo podnijeti tuzbu
drugo je pitanje, jer je to politicka odluka. Oni moraju procijeniti sto je
svrsishodnije. Da li ce se stvar zaostravati ili gurnuti pod tepih je stvar
politike. A to da je Hrvatska slala trupe za rat u Bosni i, sto je jos
znacajnije, da je osnovala, organizirala i upravljala marionetskom
tvorevinom Herceg Bosnom koja je djelovala kao agent Hrvatske, to su
cinjenice. To nije sporno.

NN: Lora, Koranski most, Pakracka poljana, Medacki dzep, Sisak... sve su to
toponimi zlocina koje hrvatsko pravosude ignorise. Vidite li svjetlo na
kraju tunela?

NOBILO: Neke od njih upravo mrcvarim. Rasprava u slucaju "Pakracka poljana"
je nedavno odgodena jer je jednog od optuzenika bolio zub. To vam dovoljno
govori koliko se tome ozbiljno pristupa. Slucaj "Lora" - presudu je ukinuo
Vrhovni sud, a novo sudenje nikako da pocne. Problem je sto je pravosude dio
drustva, a hrvatsko drustvo jos nije dovoljno zrelo u smislu jedne politicke
odluke, da se suoci sa negativnim stranama svoje proslosti. Dakle, hrvatsko
drustvo, javnost, politicka elita moraju prije ili kasnije osuditi tamne
strane Tudmanove vladavine i stvoriti takvu klimu u kojoj ce pravosude moci
djelovati. Ono izvan tog ozracja nema tu snagu, u vlastitim redovima nema
lidera koji bi izborili onaj stupanj samostalnosti pravosuda kakav Ustav
predvida. U hrvatskom pravosudu nemate kriticnu masu koja bi se sama u ovoj
drzavi izborila za ono mjesto koje mu po Ustavu pripada. Mora mu politika,
pod pritiskom Europem, osigurati ono mjesto koje mu pripada. Tek cemo tada
moci vidjeti svjetlo na kraju tunela.

NN: Vasa kancelarija angazirana je brojnim slucajevima u Strasbourgu?

NOBILO: Da, uglavnom je rijec o teroristickim aktima. Upravo ocekujemo prve
presude gdje ce Strasbourg umjesto hrvatskih sudova donijeti presude o
meritumu. Ako dobijemo prvi takav slucaj onda smo pobijedili. Ja sam poticao
gospodina Pupovca i njegov klub zastupnika da Saboru predloze amandman na
zakon po kojem bi opet uveli da je RH odgovorna za stetu koju su pocinili
njeni vojnici, cak smo u nasem uredu napravili i prijedlog amandmana.

NN: A sporazum o koaliranju SDSS-a i HDZ-a? Jedna od tocaka tog sporazuma je
i odsteta za teroristicki cin.

NOBILO: Ocigledno je da se Pupovac ne uspijeva izboriti kod Sanadera da se
to izglasa u Saboru. I zbog toga nemamo drugog nacina nego da u Strasbourgu
pokusamo dobiti presedan - prvu presudu. Nadam se da ce se to dogoditi u
ovoj godini.

NN: Koliko slucajeva ima u Starsbourgu?

NOBILO: Ima ih puno. Moj ured ih ima oko sezdesetak. Dobili smo skoro sve
slucajeve vezane za sporost pravosuda. Tu dobijete odstetu od nekoliko
tisuca eura. Ali to je samo kazna zbog sporosti pravosuda. Medutim, mi se
intenzivno borimo da u Strasbourgu dobijemo prvu odluku, presudu o
obestecenju. Ako to uspijemo to ce biti strasna stvar. To ce biti veliki
samar hrvatskom pravosudu ali ce onda Vlada ici na nagodbe da bi izbjegla
neugodne presude.

Marko ROKNIC

Sve je ucinjeno da se Srbi ne bi mogli vratiti u Hrvatsku

NN: Ma sto mislili o optuznici, cinjenica jeste da Srba u Hrvatskoj vise
nema. Etnicko ciscenje se dogodilo?

NOBILO: Cinjenica je da Srba nema, cinjenica je da su izbjegli, medutim isto
tako je i cinjenica da su resursi za povratak unisteni, kuce popaljene; sve
je ucinjeno da se oni ne bi mogli vratiti. Sve govori da je to bio Tudmanov
cilj. Etnicko ciscenje je provedeno, samo treba da se utvrdi tko je kriv,
imenom i prezimenom. Ja tvrdim da je i hrvatska vlast kriva sto smo dobili
takvu optuznicu. Ona je bila i jeste u boljoj poziciji nego Hasko tuzilastvo
da utvrdi tko je pocinio zlocin i u "Oluji", koje jedinice, koji
zapovjednici i po cijoj su komandi zlocini cinjeni. To je trebalo da se
procesuira.

NN: Pa vlast govori o 4.000 procesuiranih osoba poslije "Oluje"?

NOBILO: To su price za malu djecu. Ta jos je Tudman mahao tzv. bijelom
knjigom gdje je zabiljezen svaki kokosar koji je prosao tim prostorom. To
nije to. Tu nema niti jednog kljucnog covjeka, niti jednog organizatora, tu
nema ratnog zlocina protiv civila, ratnih zarobljenika.

http://www.nezavisne.com/