Vojislav Vukcevic, ministar za dijasporu, o Srbima u rasejanju, vojnim
obveznicima...

Amnestiju ceka 2.500 obveznika

Nacrt predloga zakona o amnestiji jednom sam licno predao u pisarnici Vlade
Srbije. Nema Srbina, koga sam sreo bilo gde u svetu poslednjih godina, koji
je bio ravnodusan prema sudbini Kosmeta

Ministar za dijasporu Vojislav Vukcevic kaze za Glas da se srpska dijaspora
organizuje da u svetu lobira za Kosovo i Metohiju u nasem interesu.
Znacajniji koraci, u tom smislu, ostvareni su na konvenciji Kongresa srpskog
ujedinjenja, koja je nedavno odrzana u Americi, gde su nasi ljudi, zajedno s
predsednicom Koordinacionog centra za Kosovo i Metohiju Sandom
Raskovic-Ivic, raspravljali kako da pomognu Srbiji.

Da li nasi ljudi po svetu skupljaju novac za placanje lobi agencija, ili
neki drugi vid lobiranja u srpsku korist?
- Kongres srpskog ujedinjenja i ti nasi istaknuti ljudi stekli su ugled u
svetu, ne samo svojim poslovnim uspesima i materijalnim dobitima nego i
svojom cascu i moralnim kvalitetima. Tokom prethodne godine, delom i
zahvaljujuci ulozi dijaspore, formiran je Srpski kokus u americkom Kongresu,
koji je do sada okupio 29 kongresmena, koji uticu na tok politickog zivota u
Sjedinjenim Americkim Drzavama.

Nasi ljudi u Americi se sa njima sastaju, raspravljaju i traze nacine kako
da zastupaju interese Srbije i srpskog naroda sa Kosova i Metohije. Naravno,
to bi bilo mnogo uspesnije da imamo materijalna sredstva koja, za razliku od
nas, imaju Albanci. Albanci ne pitaju koliko kosta, nalaze pare i obilato
daju u tu svrhu. Medutim, taj novac potice od svakojakih nedopustenih,
nezakonitih i nemoralnih poslova.

  Novac ne trazimo za sebe

Dobija li vase ministarstvo dovoljno novca iz iz budzeta?
Koliko god se dobije, uvek je malo. A mi ne trazimo novac za sebe, vec da
bismo ga dali drugima. Od 50 miliona dinara, koliko nam sleduje, samo Matici
iseljenika treba da damo 7.000.000 dinara, a ostalo delimo drugima.
Finansijski podrzavamo brojne kulturno-umetnicke manifestacije Srba u
dijaspori, kupujemo udzbenike i bukvare srpskoj deci u zemljama okruzenja,
pomazemo projekte koji za cilj imaju priblizavanje dijaspore i matice,
dajemo pomoc dopunskim skolama. Na primer, poslednje sto smo izdvojili, oko
260.000 dinara, jeste finansiranje odlaska sastava "Teodulija" na
predstavljanje kulture nacionalnih manjina u Madarskoj.

Mozemo li mi, na zakonit i moralan nacin, da nademo ta sredstva?
- Mozemo. Samo treba imati volju, treba se na to odluciti.

Da li imamo ikakve sanse u trci sa albanskim lobijem?
- To zaista ne znam. Medutim, znam da nema Srbina, koga sam sreo bilo gde u
svetu poslednjih godina, koji je bio ravnodusan prema sudbini Kosova i
Metohije. Znam i da nema tog Srbina koji ce da stavi svoj potpis ispod
teksta u kojem pise da se odrice Kosova. Ne zaboravite da nasih ljudi ima u
svim zemljama, a ne samo u Americi, a to je potencijal koji nije dovoljno
angazovan kada je rec o lobiranju. Odbor Skupstine Srbije koji se bavi
odnosima sa Srbima izvan Srbije imao je proslog petka sednicu na kojoj se
raspravljalo bas o tome kako da se dijaspora ukljuci u promovisanje nasih
interesa kada je rec o sudbini Kosova i Metohija.

Vas predlog zakona o amnestiji nije prosao u Vladi Srbije. Zasto vas
ignorise Vojislav Kostunica?
- Nacrt predloga zakona o amnestiji sam licno predao u pisarnici Vlade
Srbije. Ucinio sam to sa ubedenjem da tim nasim mladim ljudima, rasutim po
svetu, treba sto pre da pomognemo. Medutim, ispalo je da po vladinom
poslovniku moje ministarstvo nije nadlezno da predlaze bilo koji zakon, osim
Zakona o dijaspori. Za ovaj posao nadlezno je Ministarstvo pravde, koje je
posle nase prve inicijative u nacrtu naslo tehnicku gresku - nije pisalo od
kada ce se zakon primenjivati. Iako smo odmah to ispravili i vratili
Ministarstvu pravde, ono jos nije reagovalo.

Ima li to veze sa odnosom DSS-a prema SPO-u?
- Ne znam. U korektnim odnosima sam s ministrom Zoranom Stojkovicem, koji je
obecao da ce mi odgovoriti. Medutim, nije to ucinio. Barem kako ga citiraju
mediji, on kaze da je to politicko pitanje. Napominjem da po zakonu nije
krivicno delo ono koje ima neznatnu drustvenu opasnost, bez obzira na to sto
ima obelezja krivicnog dela. To moze da se odnosi na ovaj slucaj. Medutim,
vlada je ta koja treba da se izjasni i da kaze da li u ovom slucaju postoji
neznatna drustvena opasnost. Kada bi vlada tako odlucila, ne bi to bila
odluka na svoju ruku i samovoljno, jer se Vojska vec tako izjasnila. Vojska,
koja je do juce podnosila krivicne prijave, odlucila je da to vise ne cini.
Cak mi je bivsi ministar odbrane rekao i da ce, ionako, za dve-tri godine
Vojska biti profesionalna.

Da li ste o tome razgovarali s Kostunicom?
- Da, razgovarali smo o tome nekoliko puta. Samo mi je rekao da to treba
razmotriti i videti s ministrom pravde. Medutim, do tog razmatranja nije
doslo, iako je Ministarstvo za dijasporu Predlog zakona o amnestiji uputilo
Zakonodavnom odboru Skupstine Srbije jos u avgustu. Cak sam i dva puta sam
bio na sastanku skupstinskog Odbora za odnose sa Srbima izvan Srbije, koji
je oba puta jednoglasno prihvatio moj predlog. I opet nista.

Koliko je nasih gradana koji cekaju amnestiju?
- Dve i po hiljade je mladih ljudi protiv kojih su podnete krivicne prijave
zbog izbegavanja vojne obaveze. U inostranstvu zivi oko 50.000 nasih vojnih
obveznika.

Plasite li se da ce SPO da iznevere preostali poslanici, buduci da je
kupovina mandata aktuelna?
- Vuk Draskovic je svojevremeno na sednici Glavnog odbora stranke rekao da
od svojih poslanika nece traziti blanko ostavke, jer im veruje. Iako su se
neki od njih poneli krajnje lose i izigrali njegovo poverenje, ostalima u
potpunosti verujem.

J. Jevremovic

http://www.glas-javnosti.co.yu/

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/NfOolB/TM