Vecernje novosti,

Politika:

http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=1&status=jedna&vest=87072&datum=2006-03-26

Si­la uz Ce­kua
Be­ta, 25. mart 2006

BE­O­GRAD - Mi­ni­star prav­de Sr­bi­je Zo­ran Stoj­ko­vic oce­nio je da po­vla­ce­nje In­ter­po­lo­ve po­ter­ni­ce za pre­mi­je­rom Ko­so­va Agi­mom Ce­ku­om pred­sta­vlja na­ru­sa­va­nje prin­ci­pa te or­ga­ni­za­ci­ja jer po­ter­ni­cu mo­ze da po­vu­ce sa­mo sud ko­ji ju je i iz­dao.
"Po­vla­ce­nje po­ter­ni­ce po zah­te­vu bi­lo ko­ga di­rekt­no ugro­za­va prin­ci­pe na ko­ji­ma su osno­va­ne te or­ga­ni­za­ci­je i mi­slim da je to ko­rak ka do­mi­na­ci­ji lic­nih in­te­re­sa i do­mi­na­ci­ji si­le nad do­mi­na­ci­jom prav­de", is­ta­kao je Stoj­ko­vic u raz­go­vo­ru sa no­vi­na­ri­ma u svom ka­bi­ne­tu.
On je do­dao da to ne vo­di u do­brom prav­cu jer bi u tom slu­ca­ju ve­ci deo me­du­na­rod­nih in­sti­tu­ci­ja iz­gu­bio smi­sao.
Stoj­ko­vic je ob­ja­snio da je In­ter­pol me­du­na­rod­na or­ga­ni­za­ci­ja ci­ji je po­sao da omo­gu­ci sa­rad­nju svih cla­ni­ca i da im olak­sa po­stu­pak do­la­ze­nja do oso­ba ko­ja su iz­vr­si­la kri­vic­na de­la.

''''''''''''''''''''''''''''''

http://www.novosti.co.yu/code/navigate.php?Id=1&status=jedna&vest=87064&datum=2006-03-26

Mladic ili Kosovo
Dubravka VUJANOVIC, 25. mart 2006

ZA Vuka Draskovica, sefa diplomatije SCG, dileme nema. Svet nas vise nece cekati. Ostalo je malo vremena da ispunimo obaveze prema Haskom tribunalu. U suprotnom, naci cemo se bespovratno na putu unazad. Svestan, kaze, trenutka u kojem se nalazimo, krenuo je u diplomatsku ofanzivu da uveri svetske mocnike da promene sliku o Srbiji posle Milosevica, kojeg sada ni u bukvalnom smislu nema. Na pitanje - kakve su sanse da u tome uspe, odgovara:
- Umereni sam optimista. Cinio sam i cinim sve da celne ljude Evropske unije uverim da je potrebno promeniti politiku prema Srbiji, da je stalno uslovljavanje i "stap" neophodno zameniti podrskom i pomoci. Ali, ne mislim da ce neko promeniti misljenje o nama. Mi moramo da promenimo odnos prema sebi i svojoj buducnosti.

Predsednik Tadic kaze da je njegov utisak da pokusaji nase diplomatije da se rok za izrucenje generala Mladica produzi i posle 5. aprila nisu naisli na dobre reakcije. Znaci li to da taj dan moze da bude "dan D" za Srbiju?
- Ne sumnjam u dobre namere Evropske unije. Ali, i oni imaju svoje principe i svoja javna mnjenja koja traze da se ta haska prepreka ukloni. Verovati da ce se Haski tribunal raspasti, kako to neki ovde pokusavaju da predstave, lici na ono verovanje da ce se NATO raspasti drugi dan po bombardovanju nase drzave. Taj veliki svet je masinerija koja se ne zaustavlja dok ne zavrsi posao.

Hoce li, dakle, taj 5. april znaciti "podvlacenje crte", kako neki nasi zvanicnici tvrde? Sta ce se dogoditi ako do tog dana general Mladic ne bude u Hagu?
- Verujem da 5. aprila, bez obzira na to kakav ce biti izvestaj Karle del Ponte, nece doci do suspenzije pregovora o pridruzivanju, niti njihovog ozbiljnog poremecaja. U najgorem slucaju, moze se ocekivati samo prolongiranje nastavka pregovora do ispunjenja haske obaveze.

NISMO RUSIJA
VELIKI deo javnosti ima podozrenje prema sadasnjoj vlasti, jer ne cini nista da se bar preispitaju uslovi u kojima se nalaze nasi ljudi u haskom pritvoru. A cak je i Ruska duma to trazila?
- Rusija je velika drzava i ona ima svoje interese, koji su uvek veliki interesi, i uvek su ruski interesi. Kada god prepoznamo da ti interesi nisu u saglasju sa nasim interesima, moramo da zastupamo svoje interese, a ne da se povodimo za tudim, pa makar to bili i ruski. A ne moze biti u interesu Srbije da ulazi u sukob ni sa Evropom, ni sa SAD, ni sa NATO. Savete i rezolucije te vrste, ma odakle dolazili, treba odbiti. Tim pre sto drzave koje te savete daju, ukljucujuci i Rusiju, nisu spremne da ulaze u takve sukobe.

Mislite da je ta rezolucija usvojena forme radi, da nece imati nikakve posledice?
- Veoma je lako Dumi da donese rezoluciju potiv Haskog tribunala i da time ovde osnazi antihaski lobi. Ali, podsecam da je Rusija glasala za formiranje tog suda. Nije, cak, bila ni uzdrzana.

Ipak, dve smrti Srba u Tribunalu za nedelju dana svakako nece olaksati odnos nase javnosti prema toj instituciji. A drzava na to cuti...
- Nasa pozicija jeste otezana, jer sve ove manifestacije koje su pratile Milosevicevu sahranu dale su priliku svetu da izvuce zakljucak da Srbija nije izvukla nikakvu pouku iz tog uzasa koji je iza nas. Pokazali smo da se duhovno nismo oslobodili tog vremena.

Svejedno, ako je neko, posle svega, ocekivao dobrovoljnu predaju preostalih optuzenika, verovatno ce se razocarati. A optuzene ce, ipak, morati da hapse. sto ce, opet, biti tesko, ako ne znaju gde su...
- U svakom slucaju, oni koji su zaduzeni za hapsenje Mladica, ako ne znaju gde je on, moraju da saznaju.

Kad tako kazete, kao da ste ljuti na nekog ko moze, a nece da sazna. Verujete li svima u koaliciji da hoce, a ne znaju?
- Siguran sam da se predsednik i premijer maksimalno trude da se ta prepreka ukloni sa puta.

BLANKO DIPLOMA
PORED haske, najteza je kosovska tema. A ni tu stvari nisu nimalo jasnije. Posle poslednjih pregovora o Becu, i srpska i albanska strana su zadovoljne. Koji je nas razlog za zadovoljstvo? Koji je to problem resen?
- Dobro je to sto je cela medunarodna zajednica zauzela stav da se mora maksimalno garantovati zastita Srba i nealbanaca na KiM. Albanci su izlozeni pritisku da to moraju da prihvate.

A da li to znaci da ce biti zlozeni pritisku da ne mogu da govore o statusu dok se ne primene standardi, jer oni sada pokusavaju da proguraju tezu - nezavisnost, pa primena dogovorenog?
- Nelogicnost takvog zahteva objasnjavam svuda gde imam priliku. Obicno kazem da mi takav zahtev Albanaca lici na ponudu: "Dajte vi meni diplomu fakulteta, a ja vam obecavam da cu upisati studije i poloziti ispite."

Kakve odgovore dobijate?
- Pa, uvek je odgovor - Hag. I za status Kosova, i za sve ostalo. Cak se u tim kontaktima moze cuti da ce bilo kakav projekat nezavisnosti Kosova biti nemoguce braniti u slucaju da Srbija ispuni haske obaveze. Ali, samo ukoliko to veoma brzo ucini. Zato, jer ce Srbija tada uci u Partnerstvo za mir, zakljuciti Sporazum o stabilizaciji i pridruzivanju EU i sto ce nam se otvoriti vrata NATO, sto ce poboljsati kvalitet naseg statusa u demokratskom svetu.
I to ce spreciti nezavisnost Kosova?
- Da, jer je granice demokratskih zemalja nemoguce nasilno menjati.

Kolike su nam sanse posle prve dve runde dijaloga? Jesu li Albanci dalje od ostvarenja svog cilja?
- Ako ne bude saradnje sa Tribunalom, nasa pozicija u pregovorima oko statusa KiM bice vise nego losa.

Znaci, Mladic ili Kosovo?
- Da. Jer, moramo ukloniti tu prepreku u naredne dve do tri sedmice. Bojim se da vise vremena nemamo. Ako Mladic za to vreme ode u Hag imacemo dobre sanse da odbranimo teritorijalnu celovitost Srbije, uz prihvatanje cinjenice da ce albanska vecina vladati Kosovom i da ce Kosovo imati potpuno samostalan, paralelan put ka EU.

Jeste li bas sigurni da Mladic sve resava. Sve glasniji su oni koji na spisak nasih obaveza pridodaju i Karadzica...
- Mislim da to nije tacno.

Sta nije tacno? Da ga traze od nas?
- Ne. Sada ne. Ali, i taj teret ce nam biti svaljen na leda ako se ne resimo glavnog i jedinog tereta u ovom trenutku, a to je Mladic.

Hocemo li uspeti? Nemoguce je da vi, kao sef diplomatije, nemate bas nikakvu informaciju...
- Ne znam. Jedino sto znam jeste da iz gresaka proslosti ne izvlacimo gotovo nikakve zakljucke.

TACI I CEKU
JESMO li pogresili sto smo pristali da sednemo za pregovaracki sto za kojim je, sa druge strane, Hasim Taci?
- Ne znam sta bi nam donelo stalno naprezanje da promenimo nesto na sta ne mozemo da uticemo. Naravno, nemoguce je braniti stav da optuzeni Haradinaj moze da se bavi politikom. Ali, Tribunal je "ad hok" sud, sa svojim "ad hok" principma. A nama obaveze ne dozvoljavaju da idemo u sukob sa Savetom bezbednosti UN, ciji je on organ.
Gresimo li sto cutimo pred cinjenicom da je Interpol ukinuo poternicu za Agimom Cekuom?
- Ceku je premijer Kosova kojeg su, u samo jednom danu, primili vodeci ljudi EU i NATO. To se nama moze ne svidati, ali to je realnost na koju ne mozemo da uticemo. Provociranjem sukoba radili bismo protiv sebe, samo bismo se doveli u inferiornu poziciju.

ZELIM DS U VLADI
PREDSEDNIK Tadic je pruzio ruku Vladi Srbije u pokusaju da se rese kljucni problemi: Hag, Kosovo i drzavna zajednica. Premijer jos nije prihvatio ruku. Hocete li mu "pomoci" da donese odluku?
- Od pocetka smo bili za to da demokratske snage budu zajedno i da DS ude u Vladu. Drago mi je sto je, makar i preko medija, stigla takva ponuda. Apsolutno to podrzavam. Naravno da cu razgovarati sa premijerom o tome. Razgovaram vec dve godine.

Vasi koalicioni partneri iz DSS nisu bas tako odusevljeni. A vasi partijski drugovi, opet, kazu da vi nemate nista sa podrskom socijalista i da je to koalicija SPS-DSS. Je li na pomolu raspad vladajuceg saveza?
- Mi nikada sa socijalistima nismo imali nista. Uvek smo zahtevali da se ta podrska dobije od DS, bilo tako sto ce uci u Vladu, ili ce je podrzavati.

ETIKETA GENOCIDA
SCG se nalazi pred opasnoscu da, po tuzbi BiH, bude optuzena za genocid. Kakva je vasa procena, mozemo li da se izborimo pred Medunarodnim sudom pravde?
- Bosanska strana nema nijedan argument da je dejtonska BiH tuzila SCG. Logicno je da RS protestuje i salje poruku sudijama u Hagu da je i ona deo BiH, ali da nikad nije dala saglasnost za takvu tuzbu. To je nesporna cinjenica. Pored svega, tesko je sada reci kakav ce biti ishod. Ako postoji nezavistan sud, onda je bas taj pred kojim je tuzba - takav. Hoce li sud preispitati odluku o svojoj nadleznost - videcemo. Nadam se najboljem ishodu, da nam sud nece zalepiti etiketu genocida i da ce prihvatiti princip individualne odgovornosti.

MONTIRANA KAMPANjA
CRNOGORSKA strana optuzuje Srbiju za mesanje u referendumski proces. Tamo su na delu vec neke aktivnosti koje bacaju senku na regularnost kampanje. Treba li da se drzimo po strani?
- Srbija ne sme ni na koji nacin da se mesa u referendumsku kampanju. Niko ovde nije smeo da objavi onaj montirani film...

Kako znate da je montiran?
- Verujete li da svaka privatna kuca u okolini Podgorice ima kamere koje snimaju sta se prica u toj kuci? Gluposti!

Hoce li suverenisti, po vasoj proceni, dobiti 55 odsto?
- Ne bavim se time. To ce resiti gradani Crne Gore. Ja samo imam svoje licne zelje da drzavna zajednica opstane. Ali, bice onako kako kazu oni koji zive u Crnoj Gori.

YAHOO! GROUPS LINKS

Одговори путем е-поште