-----Original Message-----
From: [EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] On Behalf Of angelina markovic
Sent: Sunday, May 07, 2006 5:31 PM
To: sorabia@yahoogroups.com; [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]
Subject: [Postojbina] Politika: Noam Comski za Politiku - Sudjenje u Hagu bilo
je farsa

            POLITIKA

            ponedeljak, 8. maj

            НАЈПОЗНАТИЈИ СВЕТСКИ ИНТЕЛЕКТУАЛАЦ НОАМ ЧОМСКИ
            ЗА „ПОЛИТИКУ”

            Суђење у Хагу било је фарса

            Милошевић је починио многе злочине, био је ужасна особа и требало
је да му се суди, али хашке оптужбе против њега никада не би могле да се одрже

            БOСТОН, маја – Постоје сличности између масакра у Сребреници и
америчке акције против ирачких побуњеника у Фалуџи, каже Ноам Чомски, по
многима најзначајнији светски интелектуалац. У оба случаја жене и деца одвојени
су од мушкараца пре него што је почињен злочин, каже он. Чомски је професор на
универзитету МИТ у Бостону (Масачусетски институт технологије), аутор више од
80 књига, укључујући и „Нови војни хуманизам: Лекције са Косова”. Овај
интервју, у којем је говорио и о бомбардовању СР Југославије 1999. године, дао
је специјално за РТС и „Политику”.

            Амнести интернешенел је, међу осталима, известио да је „НАТО
озбиљно прекршио правила рата у својим операцијама”. Бројне групе заштитника
људских права слажу се и документују бројне ратне злочине. Годишњица једног од
тих догађаја обележена је недавно. У бомбардовању зграде Радио-телевизије
Србије страдало је 16 људи. Зашто су ти злочини остали непокривени извештајима
и има ли могућности да неко сноси одговорност за те злочине?

            – Ја бих рекао да је о тим злочинима извештавано, али се у њима
ликовало. Није да је то било непознато, као бомбардовање радио-станице, да,
извештавано је и за ТВ станицу, али „то је у реду”. Јер је ТВ станица описивана
као пропагандно упориште, па је зато било исправно бомбардовати.
То се стално догађа. То се управо догодило новембра 2004. Један од најтежих
ратних злочина у Ираку била је инвазија Фалуџе. Инвазија Фалуџе била је нешто
слично Сребреници, ако тако гледате, али... Они су извршили инвазију на Фалуџу;
то је било прво што су учиниле инвазионе трупе САД, заузели су општу болницу и
бацили пацијенте на под, избацивали су их из кревета на под, везане су им руке
на леђима, лекари су бачени на под са рукама на леђима. На насловној страни
„Њујорк тајмса” била је слика о томе, уз коментар да је то одлично.

            Женевска конвенција забрањује да се нападају болнице.

            – То је озбиљна повреда Женевске конвенције и Џорџ Буш би требало
због тога да буде осуђен на смрт, чак и по америчким законима. Али, да и не
помињем Женевску конвенцију, приказано је то као дивна ствар, „јер је болница у
Фалуџи била пропагандни центар”, наводно су давали податке о губицима, па је
зато било исправно извршити велики ратни злочин. Дакле, бомбардовање ТВ станице
приказано је на исти начин. Заправо, сигурно се сећате да је НАТО понудио да
неће бомбардовати ако они пристану да емитују шест сати пропаганде НАТО. И то
је сматрано као сасвим у реду. Како се са тим може изићи на крај? Група
међународних правника обратила се Међународном суду за Југославију. Поднели су
резиме рекавши да би суд требало да испита ратне злочине НАТО. Оно што су
цитирали били су извештаји Хјуман рајтс воча, Амнести интернешенела и признања
команде НАТО. То је оно што су они поднели.
Заборавио сам, али мислим да је Карла дел Понте била у то време; она није хтела
то ни да погледа, кршећи законе о Трибуналу, јер је она „имала поверење у
НАТО”. То је био одговор.

            Зашто поредите масакр у Сребреници са инвазијом на Фалуџу?

            – Зато што постоје сличности.

            На пример?

            – У случају Сребренице, жене и деца су одведени камионима, а онда
је, дошло до масакра. У случају Фалуџе, женама и деци је наређено да оду, нису
одведени, али мушкарцима то није било дозвољено. И онда је дошло до напада. При
том, испоставило се да су путеви били блокирани.

            Све у свему, мислим да то није иста прича, али овај део је сличан.
Ја сам заиста то споменуо неколико пута – буре протеста, хистерија, знате већ.
Хоћу да кажем да ми имамо среће што немамо цензуру, ово је слободно друштво,
преовлађује самоцензура. У ствари, Орвел је писао о томе нешто што нико није
читао, сви су читали „Животињску фарму”, али скоро нико није читао увод у
„Животињску фарму”...

            То није објављено.

            – Није објављено, већ је тридесет година каније изашло у оквиру
његових необјављених радова. Он ту каже да је „Животињска фарма” сатира
тоталитарне државе, али да се „слободна Енглеска не разликује много”. У
слободној Енглеској непопуларне идеје могу да буду угашене без примене силе и
он је дао примере. И овде је врло слично и уопште није важно колико су идеје
екстремне. Инвазија на Ирак је савршен пример.

            У средишту јавног мњења нигде нећете наћи сугестију да је лоше
напасти другу државу. Ако сте напали другу државу, морате да плаћате
репарације, морате да се повучете, а вођство мора да буде кажњено. Не знам да
ли сте читали Нирнбершке пресуде, где је судија Џексон, шеф тима тужилаца
Министарства правде САД, дао веома, веома јасне изјаве о томе да „морамо те
људе да осудимо на смрт за злочине које су починили. И када било ко почини
злочин, укључујући и нас, и ми морамо да то поштујемо”. Он је рекао: „Ми
оптуженима пружамо `пехар са отровом` а ако и ми окусимо из тог пехара, тада се
и са нама мора тако поступати”. Не може бити јасније! Они су такође дефинисали
агресију. Агресија је дефинисана тако да се односи апсолутно и без изузетка не
само на инвазију на Ирак, већ на све врсте других инвазија, у Вијетнаму и многе
друге, па чак и терористички рат против Никарагве технички потпада под злочин
агресије, како је дефинисано у Нирнбергу.

            А НАТО бомбардовање Југославије?

            – Да, и ту се уопште не поставља питање. У ствари, постојала је
независна истражна комисија о бомбардовању Косова, коју је предводио веома
поштовани јужноафрички правник, судија Ричард Голдстон, и они су закључили да
је бомбардовање било, по њиховим речима „незаконито али легитимно”. Ако је
незаконито, то је ратни злочин. Али, они кажу да је било легитимно, јер је било
потребно да се заустави геноцид. А онда долази уобичајена инверзија историје. У
ствари, судија Голдстон, једна часна особа, касније је признао да су злочини
дошли после бомбардовања и да су, штавише, били очекивана последица. Он је то
признао пре једно две године на једном предавању у Њујорку, рекавши: „Ипак,
упркос томе, можемо наћи некакву утеху у чињеници да је Србија то ионако
планирала, а доказ за то да су планирали јесте”, погодите шта – „Операција
потковица”, вероватно фалсификат обавештајне службе. И више од тога, чак и да
је то била истина, то је нешто што је само кризни план. Ево, Израел има план за
сваки случај да, ако дође до конфликта, истера све Палестинце са Западне обале.
Значи ли то да Иран има право да бомбардује Израел?

            Слободан Милошевић је умро у марту. Какав је по Вама значај његове
смрти?

            – Милошевић је починио многе злочине, није добра личност, ужасна
особа, али оптужбе против њега никада не би могле да се одрже. Он је прво
оптужен због Косова. Оптужба је објављена управо усред бомбардовања, што је већ
потире. Наводно су коришћени британски и амерички обавештајни извори усред
бомбардовања. То не може да се схвати озбиљно. Међутим, ако погледате
оптужницу, она се односила на злочине после бомбардовања. Са једним
изузетком: Рачак. Ако чак и прихватимо да су тврдње истините, оставимо то по
страни. Дакле, уз један изузетак, без доказа да је он у то био умешан или чак
да се то уопште догодило, скоро читава оптужница је обухватила време после
бомбардовања. Како може да се докаже оптужница? Једино ако Била Клинтона и
Тонија Блера такође сместите на оптуженичку клупу. Они су и тада схватили да је
то слаба оптужница. Онда су јој додали претходне балканске ратове. Много
страшних ствари се тамо догодило. Али најгори злочин за који су хтели да га
оптуже био је геноцид у Сребренци.

            Међутим, ту постоји мали проблем: наиме, холандска влада која је
била одговорна за то, јер су тамо биле холандске трупе, спровела је исцрпну,
детаљну истрагу о томе. То је велика истрага од неколико стотина страна и они
су закључили да Милошевић ништа није знао о томе и да су у Београду, када се то
открило, били ужаснути. Па, замислите да је то ушло у сведочење!

            Значи ли то да сте Ви „Милошевићев симпатизер”?

            – Не, он је био страшан. У ствари, требало је да он буде свргнут и
он би вероватно био свргнут почетком 90-их, да су Албанци гласали, то је било
врло близу. Он је урадио разне страшне ствари, али то није била тоталитарна
држава. Били су избори, била је ту опозиција, много мутних радњи, али тога има
свугде и ја свакако не бих желео да вечерам с њим или да разговарам с њим.
Јесте, он је заслужио да му се суди за злочине, али ово суђење није никада
могло да буде одрживо, чак и да је било полупоштено. То је била фарса; у
ствари, они су били срећни што је умро.

            У ком смислу?

            – Јер нису морали да прођу кроз читаво суђење. Сада могу да створе
слику о томе како би он био осуђен као други Хитлер.

            Да је остао жив.

            – Али сада не морају то да раде.

            Иран као Србија 1999.

            У Србији је био један демократски покрет који обећава, пре и,
наравно, током бомбардовања. Људи као што је Весли Кларк тврдили су да ће то
бомбардовање користити антимилошевићевским снагама, али се то, наравно,
претворило у катастрофу. Је ли то била озбиљна процена од стране НАТО?

            – Не могу да читам њихове мисли. Када почините злочин, врло је лако
да нађете оправдање. Тако је и у личном животу; тако је и у међународним
односима. Дакле, да – можда су поверовали. Мислим да постоји уверљив доказ да
су јапански фашисти веровали да чине добро када су кренули у Други светски рат.
Џон Стјуарт Мил је свакако веровао да је частан и племенит када је тражио
освајање Индије. После неких од најгрознијих ствари, о којима сам говорио,
ипак, можете лако поверовати да сте частан човек. Мени је било јасно да ће то
нашкодити демократском покрету, чуо сам за то и нисам могао да добијем довољно
информација, али било је јасно да ће се то догодити. То се управо сада догађа у
Ирану. У Ирану постоји демократски покрет, они моле Сједињене Државе да не држе
тако оштар ембарго, наравно, да не нападају, јер им то шкоди, а свакако даје
снагу најреакционарнијим насилним елементима у друштву.

            Данило Мандић

You can search right from your browser? It�s easy and it�s free.  See how.
http://us.click.yahoo.com/_7bhrC/NGxNAA/yQLSAA/NfOolB/TM