ZAGREBAČKI "NACIONAL" NASTAVLJA S "DUVANSKOM AFEROM"

Cane je bio lažno prijavljen

Novi svedok u "duvanskoj aferi" Ivan Pehar potvrdio da je nagovorio prijatelja da lažno prijavi Stanka Subotića na svojoj adresi radi dobijanja državljanstva. - Preko svojih veza pomogao i da državljanstvo dobije Srećko Kestner

(Od našeg stalnog dopisnika)

Zagreb, 15. juna

Kada mu ustreba nastavak intrigantne priče o "duvanskoj mafiji", zagrebački "Nacional" kao iz šešira izvlači novog svedoka koji dalje produbljuje ovu temu koja je već dobro uzdrmala neke poslovne i državne krugove, posebno u Crnoj Gori na čiji najuži državni vrh predvođen Milom Đukanovićem ide i najviše optužbi. Kao direktna posledica ovog serijala - podsetimo - pala je već i jedna glava: u Budvi je usred dana ubijen Blagota Sekulić, bliski saradnik Stanka Subotića Caneta koga zagrebački nedeljnik obeležava kao "balkanskog mafijaškog bosa" u švercu cigareta.

U najnovijem broju ovaj nedeljnik predstavlja Ivana Pehara iz Zagreba, godinama zaposlenog u preduzeću "Kinematografi", koji priznaje da je Canetu i još nekima iz te grupe pomogao svojim vezama da dobiju hrvatsko državljanstvo, ali ne objašnjava zašto. "Istina, na svoju kućnu adresu prijavio sam Srećka Kestnera, a Bogdana Ljuštinu, kolegu s posla, nagovorio sam da odigra ulogu fiktivnog stanodavca Stanka Subotića i njegove porodice. Tek sada mi je jasno koliko sam pogrešio. I sebe i kolegu, ni krivog ni dužnog, uvalio sam u velike nevolje. Ali tada nisam imao pojma da su to mafijaši. Na to su me nagovorila dvojica mojih dobrih prijatelja, koji su tvrdili da je reč o poštenim ljudima", objašnjava Ivan Pehar, ali ne želi da otkrije ko su ti njegovi prijatelji.

"Nacionalovi" istraživači tvrde da nije teško zaključiti ko su u stvari Peharevi nalogodavci i glavni organizatori pribavljanja hrvatskog državljanstva za Caneta i ostale, jer - kako navode - Ivan Pehar kreće se u krugu svojih zemljaka koji su "razmešteni u redovima hercegovačko-vojne frakcije HDZ-a kojoj pripada i penzonisani general Ljubo Ćesić Rojs, koji je i direktno preporučio Subotića za dobijanje hrvatskog državljanstva. Kroz njegovu kancelariju u "Kinematografima" - takođe se navodi - defilovali su brojni vojno-policijski funkcioneri, a među svojim kolegama na poslu zbog toga je važio za osobu koja "može rešiti svaki problem". Uostalom, tvrdi se između ostalog - za svaki hrvatski pasoš izdat Subotiću i njegovim saradnicima navodno je plaćeno od 80.000 do 120.000 maraka.

Kod Ivana Pehara u kancelariji na Tuškancu viđen je i bivši sekretar MUP-a Vjekoslav Brajović, koji je svojevremeno na traženje Hrvoja Šarinića (tada šefa Tuđmanovog kabineta) dodelio hrvatsko državljanstvo poznatom ruskom mafijašu međunarodnog značaja Mogiljeviču, pa se sada zaključuje da je najverovatnije upravo on bio umešan i u davanje državljanstva Subotiću i njegovim saradnicima.

U svojim traganjima za korenima i vezama Subotićevih "zasluga za Hrvatsku" - kako glasi zakonska osnova po kojoj je dobio hrvatsko državljanstvo - zagrebački nedeljnik navodi i ime još jednog Crnogorca - Draška Čubrilovića - kojeg opisuje kao pripadnika zagrebačkog "džet-seta", koji poslednjih godina živi u Zagrebu. Tvrdi se da je upravo on upoznao, tj. povezao Subotića sa Rojsom.

Takođe se navodi da je dotičnog Čubrilovića u prethodnoj državi "pratio glas Udbinog saradnika koji glumi svetskog putnika i vlasnika niza firmi u Austriji i Španiji", da je navodno putovao s diplomatskim pasošem i za jugoslovenske obaveštajne službe pronalazio profitabilne poslove za punjenje njihovih crnih fondova. Hrvatska javnost za njega je čula 1997. godine, kada je bio optužen za organizaciju otmice i ucenu bračnog para Skejić za račun tadašnjeg ministra unutrašnjih poslova BiH Alije Delimustafića, kojem je posle bekstva iz zemlje (kada se otkrila korupcionaška afera) HDZ-ova vlast takođe dala hrvatsko državljanstvo i zaštitu.

Zagrebačke novine sada Crnu Goru otvoreno nazivaju "krijumčarskom državom", a put Mila Đukanovića u separatizam objašnjavaju kao posledicu navodne svađe među švercerima cigareta na nivou Jugoslavije. "Braneći svoju krijumčarsku organizaciju, Đukanović se pretvorio u crnogorskog separatistu koji izgrađuje autonomnu policiju i carinu", zaključuje "Nacional", tvrdeći da je ceo taj unosni posao pokušala da preotme "konkurentska mafija Miloševićevog sina".

Radoje Arsenić