EKSKLUZIVNO
Bogoljub Bjelica, clan Glavnog odbora SPS-a, u prvom razgovoru za novine posle 38 dana strajka gladju i izlaska iz pritvora:

SLOBODAN MILOSEVIC SE PREDAO
KAD SU MU ZAPRETILI DA CE
MU UBITI PORODICU I SARADNIKE
@ Sredoje Simic

      Ne verujem da ima toliko moralno posrnulih ljudi, ili da ih bar nema mnogo, koji su spremni da Slobodana Milosevica posalju u Hag. To bi bio sraman cin! Smatram zlocinom isporuku bilo kog gradjanina, zasticenog suverenitetom drzave, a kamoli Milosevica. Duznost svakog dobrog srpskog domacina je da cak i neprijatelja, kad mu poveri glavu i dodje pod njegov krov, stiti svojim autoritetom i svim potencijalima. Takav smo narod i to je istorijski potvrdjena vrednost. Bojim se, ipak, da je oko toga, u pojedinim glavama, doslo do bitnih etickim problema - kaze ekskluzivno za "Svedok", u prvom razgovoru za novine po izlasku iz pritvora, Bogoljub Bjelica (45), clan Glavnog odbora SPS-a i prvi covek socijalista beogradske opstine Stari grad.
      Nas sagovornik je uhapsen 1. aprila ove godine zbog toga sto je, kako se tvrdi, bio u grupi koja je pruzala otpor policiji prilikom hapsenja eks-predsednika SRJ Slobodana Milosevica, u rezidenciji "Mir". Dvadesetak dana posle hapsenja Bjelica je, iz protesta, poceo strajk gladju! Pet dana ni vodu nije uzimao. Tek posle mesec dana gladovanja prebacen je na VMA u kriticnom stanju. Za 38 dana, koliko je strajkovao gladju, oslabio je 16 kilograma. Sada se oporavlja u krugu porodice, okruzen najblizim patrijskim grugovima.
      Svedok: Koja je bila Vasa uloga u svemu sto se krajem marta desavalo u rezidenciji "Mir"?
      Bogoljub Bjelica: Hteo sam da, sa drugovima i prijateljima, pomognem istini, da sprecimo razno-razne manipulacije i dezinformacije. Bili smo odlucni u nameri da zaustavimo detronizaciju licnosti predsednika Milosevica i svega onoga sto je uradio na zastiti elementarnih nacionalnih i drzavnih interesa.
      S: Ko Vas je poslao na Dedinje?
      B.B: Nije bilo potrebno da me neko tamo salje ili zove kad su ugrozeni takvi interesi. Postojala je, doduse, i partijska odluka da se dodatno angazujemo, da pokusamo da zaustavimo te pogubne procese.
      S: Kad ste otisli u rezidenciju?
      B.B: Zbog mog politickog i stranackog rada, tamo sam odlazio cesto. Martovskih dana, medjutim, skoro celodnevno boravio sam u rezidenciji. Bilo je tamo dosta nasih drugova, mnogo uglednih gradjana, brojne narodne straze. Svi smo, na simbolican nacin, iskazivali solidarnost i protivljenje silnim neosnovanim optuzbama na racun g. Milosevica, ali i na racun naseg nacionalnog bica.
      S: Zaista ste verovali da narodne straze mogu da odbrane Milosevica?
      B.B: Pogresno je postavljati martovske dane na takve osnove. Jer, nije bila u pitanju odbrana predsednika Milosevica. Nasa namera je bila da se takvim reagovanjem na neosnovane optuzbe, pre svega, zastiti istina, iza koje stoje milioni glasova naseg naroda. Naravno, sve je bilo persinifikovano u liku g. Milosevica. Radi istine smo preduzimali sve sto se moglo.
      S: Hocete da kazete da Milosevic nije kriv, da mu nije mesto u zatvoru?
      B.B: Ne samo da mu nije mesto u zatvoru, vec je to velika sramota za srpski narod. O tim danima, kao i o svim ovim godinama, ne mogu da sude, bez obzira na formalnu poziciju, pojedinci u aktuelnoj vlasti. O tome ce objektivno moci da sude generacije koje dolaze. Bice to, uveren sam, ocenjeno kao svetle godine nase istorije, a g. Milosevic drzavnik koji je, u veoma teskim svetskim prilikama, cinio sve sto se moze da se sacuva narod i drzava.
      S: Da li je tacno, kao sto se tvrdi, da ste Vi i Sinisa Vucinic bili vodje oruzanog otpora u vili "Mir"?
      B.B: Nije bilo organizatora, onako kako su pojedini organi hteli da dokazu. Sinisu Vucinica nisam poznavao do martovskih dogadjaja. Osim mene i Vucinica uhapseni su i mnogi pripadnici MUP-a i SDB-a, iako su legalno bili u ulozi zastite g. Milosevica.
      S: Ipak, u i oko rezidencije je bilo mnogo naoruzanih ljudi.
      B.B: Naoruzano je bilo samo obezbedjenje g. Milosevica.
      S: Da li ste Vi bili naoruzani?
      B.B: Ne.
      S: Sinisa Vucinic govori o pokusaju kidnapovanja Milosevica kriticne noci. Da li je to tacno?
      B.B: Jeste.
      S: Ko je hteo da ga otme?
      B.B: Maskirani civili su, uz rafale, pokusali da udju u objekt i to urade. Rezidencija je bila izresetana rafalima, polomljena stakla na ulaznim vratima i na dezurani. Kad je odjeknula detonacija, istrcao sam iz vile. Sasuli su rafale u mom pravcu. Pored mene je stajao narodni poslanik Boro Drakulovic kome je metak prosao pored glave. Imali smo mnogo srece.
      S: Na te rafale je uzvraceno.
      B.B: To se culo!
      S: Koliko ljudi se kriticne noci nalazilo u rezidenciji?
      B.B: Dosta. Bili su tu pripadnici MUP-a, Vojske, clanovi porodice, drugovi i prijatelji g. Milosevica. Svi smo bili izlozeni tom nasilju.
      S: Sta mislite, zasto se, ipak, odustalo od kidnapovanja?
      B.B: Shvatili su da ne mogu da izvedu efikasnu akciju i da ga otmu. Kako je vreme odmicalo, sanse su im bile sve manje. Nazalost, kasnije se pokusaj kidnapovanja pretvorio u efikasnu ucenu.
      S: Kakvu ucenu?
      B.B: Predsedniku Milosevicu je zapreceno da ce mu, ukoliko se ne preda i ne ode u zatvor, pobiti porodicu, drugove, prijatelje, sve osobe koje se nalaze u objektu.
      S: Vi ste culi tu pretnju?!
      B.B: Morate razumeti da o tome ne mogu da govorim, jer je istraga u toku. Ukoliko do sudjenja dodje, iznecu sve te pojedinosti u sudnici.
      S: Ipak, to su teske reci. Milosevicu je, znaci, receno – ako se ne predate poteci ce krv?
      B.B: Tacno.
      S: Vi ste to culi?
      B.B: Da.
      S: Sta bi se desilo da se Milosevic nije predao?
      B.B: Mogu da pretpostavim da bi se koristilo pravo samoodbrane.
      S: Branili bi Milosevica i oruzjem? Bilo ga je mnogo!
      B.B: Pretilo se otmicom predsednika Milosevica, da ne govorim o tragicnim namerama. U rezidenciji je, stoga, bilo ljudi koji su bili spremni da ucine sve da otmicu sprece i zaustave nedefinisane napadace.
      S: Medju novinamarima je kriticne noci vladao strah od rumunskog sindroma.
      B.B: Taj pojam, koji podrazumeva sve ono sto se desavalo u Rumuniji, cesto je pominjan u javnosti. Ali, mislim da je njegov kontekst u funkciji bas te detronizacije, nesporno snaznog autoriteta kakav g. Milosevic uziva u narodu, i da je imao ideolosku, a na fakticku konotaciju.
      S: Pojasnite to.
      B.B: Navodna paralela, koja je bila potrebna delu nasih politickih neistomisljenika, u osnovi je deo loseg koncepta. Bilo je pogresno nase prilike porediti sa rumunskim, i sa onim sta se desilo u Bukurestu.
      S: Ali, da kriticne noci nije prevladao razum, bilo bi zrtava.
      B.B: Razum i odlucnost su bili prisutni, pre svega, kod g. Milosevica. On nije dozvolio tragicne posledice. Zahtevao je da se niko ne dovede u zivotnu opasnost, bez obzira na trenutnu poziciju dve suprotstavljene grupe.
      S: Da li je Milosevic znao da se oko rezidencije puca?
      B.B: Jeste. Ali, ne u meri u kojoj smo mi znali. Cuo je detonaciju koja je raznela ulazna vrata i portirnicu rezidencije. Znao je da su pripadnici MUP-a na Topciderskoj zvezdi maltretirali nekoliko hiljada gradjana i sprecili njihov dolazak do objekta. Znao je i za, nazalost, sramnu ulogu nekih nasih partijskih drugova, pre svega Milana Milutinovica.
      S: Kada je Milosevic doneo odluku da, ipak, ode u pritvor?
      B.B: Kad je pretnja da su u pitanju zivoti clanova porodice i saradnika bila nedvosmislena.
      S: Glavni pregovarac bio je Ceda Jovanovic. Da li je on pretio?
      B.B: Ceda Jovanovic nije bio glavni pregovarac. On je samo prenosi stavove rukovodstva DOS-a, drzavno-politickog vrha i aktuelne vlasti.
      S: Znaci, u stampi je dat prenaglasen znacaj pregovarackoj ulozi Cede Jovanovica?
      B.B: Svakako, cak i preterano.
      S: Bili ste blizu Milosevica sve do hapsenja. Kako su izgledali poslednji sati u rezidenciji?
      B.B: Za sve nas vrlo bolno zato sto je u tom cinu iskazano pritvaranje Srbije i srpstva, dodatno ugrozavanje svih vrednosti koje su se stitile i ocuvale unazad 10-15 godina.
      S: Kakva je bila pregovaracka uloga advokata Tome File?
      B.B: Nikakva. Dosao je kad je sve bilo gotovo. To je iskljucivo bila odluka g. Milosevica.
      S: Kad ste i kako uhapseni?
      B.B: Otpratio sam g. Milosevica 1. aprila ujutro u Centralni zatvor. U kolima su jos bili advokat Fila i vozac. Sat–dva posle mog povratka iz CZ, dosao je kapetan policije Dragan Karleusa sa svojim ljudima i uhapsio me.
      S: O cemu ste pricali u kolima?
      B.B: Nismo puno razgovarali. Predsednik Milosevic je dostojanstven covek, drzavnik koji je bio svestan da je njegovo hapsenje, u stvari, produzetak NATO agresije. Sve to je bilo tragicno i tuzno. Ali, ne samo za nas koji smo bili u objektu, nego i za svekoliko srpstvo.

NE ISPORUCUJE SE HAGU MILOSEVIC, NEGO DRZAVA I GRADJANI
      S: Deo celnika DOS-a tvrdi da bez izrucenja Milosevica nema ni Donatorske konferencije. Kako to tumacite?
      B.B: To je obicna politicka manipulacija, koja, nudeci neistine, ima zadatak da sto veci broj gradjana udalji od pravih socijalnih i politickih problema. Zamenom teza zele da stvore vestacku sliku o stvarnim prilikama s jedne strane, a s druge, da se uz pomoc medija formira javno mnjenje koje ce biti izlozeno neistinama i strahu. Posledica bi bila pasivnost prema pravim problemima, sto bi pojedincima s losim namerama omogucilo da sprovedu svoje opake zamisli. Ako je materijalna steta od NATO agresije na desetine milijardi dolara, nase pravo je da tu nadoknadu i dobijemo. Trebalo bi reci: "Nemojte nam obecavati ono sto nam nije potrebno. Dajte ono sto je nase." Takav pristup je neuporedivo bolji i sigurniji.
      S: Ipak, koliko je mudro da svi budemo taoci zbog par ljudi?
      B.B: To nije tacno. Radi se o banalizaciji problema. Ne radi se o jednom coveku, dvojici, ili 16 kako kaze g. Labus. Predsednik Milosevic je personifikacija svih nasih interesa. Njegovim pritvaranjem je, u stvari, pritvoren elementarni nacionalni i drzavni interes ovog naroda. Sa njim su pritvoreni i milioni glasova gradjana svih ovih godina. Znaci, rec je o zameni teza. Ne isporucuje se Hagu jedan covek ili 16 njih, nego drzava i gradjani.
STRAJK GLADJU ZBOG
POLITICKE HAJKE

      S: Strajkovali ste gladju 38 dana. Zasto ste se odlucili na taj vid protesta?
      B.B: Poceo sam strajk gladju jer je odbijen moj zahtev da se branim sa slobode, uz obrazlozenje da u istrazi mogu uticati na svedoke. Takvo obrazlodjenje nije imalo osnova, jer su pre mog stupanja u straj gladju ispitane 52 osobe, okrivljeni i svedoci. Bio sam uveren da se protiv mene vodi politicka hajka. Shvatio sam da treba iskazati otpor svemu tome. Reagovao sam onako kako se u zatvoru jedino moze reagovati. Ocekivao sam da ce taj moj gest bar nekom probuditi deo uspavane savesti.
KOSTUNICA NECE
DA KRSI USTAV

      – Nije tacno da je citavo rukovodstvo DOS-a spremno da isporuci g. Milosevica. Kao sto ste videli, aktuelni predsednik SRJ g. Kostunica je jasno rekao da nije spreman da rusi Ustav nase zemlje i volju gradjana dovodi u pitanje radi pojedinacnih ili grupnih interesa, makar bili i u samom DOS-u. Uveren sam da na to nisu spremni ni svi pripadnici Vojske, mnogi pripadnici MUP-a, kao i vecina gradjana – tvrdi Bjelica.
SIVA EMINENCIJA JACA
OD SUDIJE CAVLINE

      S: Videli ste Milosevica dok ste se nalazili u pritvoru?
      B.B: Jesam, slucajno, u prolazu. Ta slika je sramota za nasu drzavu.
      S: Istrazni sudija Goran Cavlina Vam je, po izlasku iz pritvora, dozvolio da posetite predsednika SPS–a. Zasto tu mogucnost niste iskoristili?
      B.B: Zato sto mi je, bez obzira na odobrenje g. Cavline, neka siva eminencija uskratila zadovoljstvo da se sretnem s g. Milosevicem. To se desilo na cudan i neobjasnjiv nacin, samo minut-dva pre odobrenog susreta.