INTERVJU: MOMČILO PERIŠIĆ, POTPREDSEDNIK VLADE REPUBLIKE SRBIJE

Asanacija materijalnih dokaza

Završio je Vojnu akademiju, vanredno psihologiju, Generalštabnu
akademiju, kao i Školu nacionalne odbrane. Promenio je 18 garnizona, a
vojničku karijeru završio je na mestu načelnika Generalštaba Vojske
Jugoslavije, na kojoj se nalazio pet ratnih godina, od 1992. do 1998. Sa
te funkcije smenjen je zbog nepoštovanja i nesprovođenja odluka
političkog vrha Srbije. Iako je predsednik Pokreta za demokratsku
Srbiju, jedne od članica DOS-a, nakon 5. oktobra, nije se našao u
kombinaciji ni za ministra vojnog, a ni za načelnika Generalštaba VJ, pa
je završio je na mestu potpredsednika Vlade Republike Srbije.

Blagica KOSTIĆ

      Šta je to Milošević naredio, a Vi odbili da sprovedete, zbog čega
ste pali sa mesta načelnika Generalštaba VJ 1998. godine?

      On nije mogao meni ništa da naredi! Ja njega nisam doživljavao kao
svog pretpostavljenog, tako da odnos njegov prema meni nije bio, kao što
inače ne sme da bude odnos predsednika prema načelniku Generalštaba,
naredbodavni. Milošević i ja smo se sukobljavali više puta oko bitnijih
stvari. Neke odluke koje je doneo u vezi sa Kosovom i Metohijom ja sam a
priori odbacio i to je rezultiralo mojom smenom. Tačnije, znao sam dugi
niz godina da je on odlučio da preda Kosovo i Metohiju, ali je znao da
će biti politički mrtav ako to uradi bez sukoba sa svetom. Hteo je da
inscenira sukob sa svetom, i kad svet počne odmazdu - on će povući narod
sa Kosova, vojsku i policiju i onda će reći "Narode, što da branimo
Kosovo i Metohiju kada dole nema Srba?". Ja sam davno prozreo taj njegov
monstruozni scenario, neposredno pred pad i po padu Krajine i znao sam
da je on majstor da proizvede problem, a potom se pojavljuje kao glavni
akter u rešavanju istog. Kada ne može da reši problem, onda deo
teritorija amputira i tako produžava opstanak na vlasti.

      Zašto niste upozorili javnost na taj scenario?

      Ja sam to rekao 10. oktobra 1998. godine u Gornjem Milanovcu,
znači, kad se raspravljano o Kosovu i Metohiji. Nacrtao sam mu šta će se
dešavati ako nastavi takvu politiku, i njemu i drugima. Tu su bili i
Milo Đukanović i Milutinović. Rekao sam da se takvom politikom najbrže
gubi Kosovo i Metohija i da ćemo zaratiti protiv celog sveta, ali on me
nije poslušao i desilo se to što se desilo. Govorio sam Miloševiću da se
situacija može rešiti za 48 sati, samo on treba da verifikuje na nivou
savezne skupštine vanredno stanje ili stanje ratne opasnosti, da vojska
zvanično stupi na scenu. Međutim, on to nije hteo! On je hteo
ilegalistički da upotrebi vojsku, što ja nisam dao, jer sam znao da se
tako stvaraju uslovi za agresiju i tu je došlo do sukoba posle kog sam
ja eliminisan iz vojske. Čovek sam sa puno iskustva u vojsci, i ja sam
doveo najsposobnije ljude na mnoge položaje, na primer na čelo
Prištinskog korpusa. A Pavković i Ojdanić su samo došli na gotovo i onda
se busali u grudi kako su oni tu mnogo učinili.

      Zašto ste na sednici Vlade glasali za izručenje Slobodana
Miloševića Haškom tribunalu?

      Zato što sam, dok je Milošević bio na vlasti, locirao njega i
ljude oko njega kao glavni problem. Pomogao sam, zajedno sa drugim
demokratskim snagama, da on ode sa političke scene. Tražio sam da se 5.
oktobra liši slobode i da mu se sudi za zločine nanete sopstvenom
narodu, pre svega za ogromne gubitke ljudstva, a potom i gubitke
teritorija i materijalnih dobara.

      Podneo sam i krivične prijave i protiv Svetozara Marjanovića,
generala policije, i Obrada Stevanovića, generala vojske, zato što su
potpisali kapitulaciju Kosova i Metohije, znajući da to nisu uradili
zato što su to želeli nego zato što su izvršavali naređenje. Hteo sam
da, kroz sudski proces, oni objasne ko im je to naredio, da se potpiše
kapitulacija jednog dela teritorije, čime je prekršen član 310. Zakona o
odbrani, čime je prekršen Ustav i Jugoslavije i Srbije. Samo te dve
stvari koje je Milošević uradio - uzurpiranje određenih ustavnih
nadležnosti i kapitulacija dela teritorije - bili su dovoljni da se
posle 5. oktobra, ako nije moglo pre, pokrene postupak za zločin protiv
sopstvenog naroda. Na žalost, mi imamo takav pravni sistem ili, tačnije,
pojedince u pravnom sistemu, koji nisu bili sposobni da pokrenu taj
postupak. Pošto se pokazalo da smo mi nesposobni da mu sudimo, na kraju
sam pristao da ga isporučimo onima koji za to imaju snage.

      PODRŠKA U POGREŠNIM LJUDIMA

      Budući da ste bili Miloševićev ratni komandant, da li očekujete da
ćete biti pozvani kao svedok, možda i kao optuženi, pred Tribunal? Da li
se plašite onoga što bi Milošević, eventualno, mogao da kaže na Vaš
račun?

      Ja se ne plašim ničega. Nakon svega što sam preživeo, sveo sam
strah na najmanju moguću meru. Nikad u komandnoj upotrebi jedinica nisam
izašao van granica međunarodnog ratnog prava, Ženevske konvencije i
kodeksa oficirske časti. Sećate se da sam u Hrvatskoj bio u ratu, da mi
Tuđman nije mogao ništa, ni Alija mi nije mogao ništa, tolike godine mi
ni Milošević nije mogao ništa. Sada bi neki izvan DOS-a, ali i neki u
njemu, jedva dočekali da budem na optužnici Haškog tribunala. Nisam ni
na javnoj ni na tajnoj listi Tribunala, ne zato što imam neke veze, pa
me je neko skinuo sa liste, nego zato što za to nema nikakvog osnova.
Milošević ništa ne bi mogao da kaže protiv mene, jer da je mogao on bi
me likvidirao kada je bio na vrhuncu svoje moći. Prema tome, da je mogao
da mi naudi Milošević bi to odavno uradio.

      Da li ćete se dobrovoljno odazvati ako Vas pozovu da budete svedok
u Hagu protiv Miloševića?

      Svedočenja pred Haškim tribunalom protiv Miloševića sa moje strane
neće biti. Svedočio sam o njemu kada je bio najveći i najjači, pa neću
to činiti sada kada leži na zemlji i kada je politički mrtav. Setite se
Koraksove karikature u "Danasu", gde Ojdanić suši veš, Pavković čisti
cipele Miri i Miloševiću, Lazarević kupi lišće u dvorištu itd. A setite
se šta sada Pavković priča, kada je Milošević zatvoren u Hagu. Pavković
je sinoć izjavio kako je sprečio atentat na Blera. To je dokaz koliko je
on poltron! Što to nije rekao dok je Milošević bio na vlasti? Sramota.
Nadam se da je Milošević, ako ništa drugo nije, naučio da su mu nekada
najverniji ljudi sada najveći protivnici, i da je u pogrešnim ljudima
tražio podršku. Dok sam bio načelnik Generalštaba, bio sam krajnje
otvoren sa Miloševićem i vojska je bila u službi naroda, a nikako
pristrasna partijska vojska. Savest mi je čista.

      Za vreme rata u Bosni dobili ste nadimak "vitez od Mostara". Kako
biste to prokomentarisali?

      Moj zadatak je bio da na prostoru Hercegovine formiram Bilećki
korpus. HVO je držao mnoga mesta oko Mostara, i to istočnom delu
Mostara. Okružili su jednu kasarnu u Čapljini i vršili teror nad srpskim
narodom, donekle i muslimanskim. Nakon dolaska i preuzimanja zone
odgovornosti, prvo sam potisnuo snage HVO sa leve obale Neretve,
oslobodili smo srpska sela na desnoj obali Neretve, oslobodili smo
zatočene vojnike i civile u kasarni Dretelj i Čapljini, bez ijednog
stradalog našeg čoveka, uz njihove ogromne žrtve. Nisam ni jednu jedinu
radnju sproveo suprotno Ženevskoj konvenciji. Muslimani su bili u tri
enklave i dok sam ja bio tamo oni su bili vrlo korektni, čak su donosili
i hranu vojsci.

      Mojim odlaskom, lokalni rukovodioci jedinice Hercegovačkog korpusa
sa one strane Neretve su prešli na ovu stranu Neretve, što je bila
velika greška. Počeli su određene aktivnosti prema muslimanima i onda je
došlo do niza negativnih radnji i prema muslimanima i od strane
muslimana prema srpskom stanovništvu. Ja sam uvek na vreme upozoravao
civile da se sklone kada smo gađali vojne ciljeve i takođe sam
maksimalno štitio stari most kao znamenje. Otišao sam iz Mostara 28.
maja 1992. godine, a Stari most srušen mesec-dva kasnije.

      TAČNO SAM ZNAO

      Recite mi, šta su srpski vojnici uopšte tražili na ratištima po
Bosni, Hrvatskoj? Zašto smo našu Vojsku ilegalistički upotrebljavali u
ratovim?

      Za vreme prethodne Jugoslavije, kao i sada, svi mladići su išli na
odsluženje vojnog roka tamo gde im je naređeno. Evo, ja sam Šumadinac,
mene je rat 1991. zatekao kao komandanta artiljerijskog školskog centra
u Zadru. Iznenađuje me Vaše pitanje, šta ja kao oficir legalne oružane
formacije - JNA - tražim u Zadru. Tamo sam radio. A hiljade mladića iz
Šumadije i drugih prostora, Slovenije, Bosne, Makedonije su bili pod
mojom komandom. Pitaćete šta je 25 hiljada Srba radilo u Zadru. Oni su
živeli tamo vekovima, to je bila njihova otadžbina. Prethodna
Jugoslavija je bila zemlja "bratstva i jedinstva", gde su Srbi, ovako
dobroćudni i naivni, mislili da je to stvarno tako. Prema tome, i
vojska, kao vojska svih građana i svih narodnosti bila je disperzirana
svuda.

      Možda bi ti Srbi iz Bosne i Hrvatske mnogo bolje prošli da ih niko
nije branio sa strane.

      To je druga stvar, stvar politike. Na žalost, imali smo glupu
politiku. Ja sam se upravo zato sukobljavao sa Miloševićem. Imali smo
politiku u kojoj se htelo sve a sve se na kraju izgubilo.

      Narod i vojska su stvorili Republiku Srpsku Krajinu, pa i ja sam
učestvovao u tome, a kasnije sam zbog zadataka otišao. Republika Srpska
Krajina je egzistirala četiri godine, a kada Milošević i vladajuća
oligarhija nije mogla da joj politički veruje, a da bi opstala na
vlasti, onda je ona inscenirala gubitak Republike Srpske Krajine,
prebacujući krivicu na narod i vojsku RSK. A ja pouzdano znam koji
telali sa ovih prostora, u Miloševićevoj službi, su bili tamo i širili
defetizam, laži i napravili onaj egzodus. Upravo iz tog iskustva ja sam
tačno znao šta će Milošević učiniti sa Kosovom. Mnogi ljudi sa kojima
razgovarate sigurno znaju mnoge detalje te priče, ali ja znam ceo
mozaik. Ne zato što sam mnogo pametan, nego zato što sam bio na takvim
funkcijama da sam imao informacije sa svih strana.

      Kako je moguće da, uzimajući naravno Vaše vojničko iskustvo, nakon
pobede DOS-a niste dobili ni mesto ministra odbrane ni mesto načelnika
Generalštaba?

      Morate shvatiti da sam ja sa takvim znanjem i iskustvom čovek
dobrodošao za rešavanje konkretnih zadataka. Bio sam dobrodošao DOS-u
kada je trebalo svrgnuti diktaturu, bez upotrebe sile i prolivanja krvi,
ali nisam dobrodošao kao čovek od integriteta za neku značajniju
funkciju. Znali su da me ničim ne mogu uceniti, znali su, kao i oni
prethodni, da me ničim ne mogu kupiti, da me ničim ne mogu zaplašiti i
da ja neću raditi po mišljenju pojedinaca, nego po svesti i savesti, u
interesu građana i otadžbine. Zato se verovatno mnogi plaše da mi daju
neku značajnu funkciju, jer ako bi je dali - plaše se da se ne otmem
kontroli.

      NISMO PRIVEZAK

      Šta mislite o načelnikovanju generala Pavkovića od dolaska DOS-a
do danas?

      Ništa Vam ne treba više osim da se setite da je Pavković bio
najveći vazal van profesije za vreme Milana Panića kao predsednika
kabineta, i to u ulozi v.d. šefa kabineta Ministarstva odbrane. Pa je
potom bio najveći vazal Slobodana Miloševića i njegove supruge, van
profesionalnih obaveza, promovišući njene knjige. Sada to pokušava da
bude Vojislavu Koštunici. Vrhunac licemerja dolazi sada kada se nudi
Haškom tribunalu da svedoči protiv Miloševića, protiv čoveka kojeg je
svojevremeno pripremao za narodnog heroja! To mislim o Nebojši
Pavkoviću.

      Gotovo da je postalo pravilo da koga Koštunica štiti taj nastrada.
Prvo je to bio Rade Marković, zatim Milošević. Čeka li ista sudbina
Pavkovića?

      Treba samo imati strpljenja. Ne treba preduzimati ništa, stvari će
se odvijati tako da će svi koji su činili zlodela, posebno protiv
srpskog naroda, biti na kraju izvedeni pred lice pravde. Ko je mogao
prošle godine u ovo vreme verovati da će Milošević sada biti samo vest?
Da me je Milošević slušao ne bi danas bio u Hagu, ali on je živeo u
sferi imaginacije, kao i njegova Mira koja je više verovala raznim baba
Vangama nego stručnim organima ove zemlje.

      Ovih dana iskopavaju se jame sa civilnim žrtvama sa Kosova i
Metohije. Koliko je Vojska Jugoslavije umešana u to i da li je to moglo
da se dešava bez znanja Vojske Jugoslavije? Da li su ekstremni delovi
srpske policije to mogli da rade na svoju ruku?

      Nema mesta na teritoriji SRJ koje nije u odgovornosti vojske!
Svaka jedinica ima svoju zonu odgovornosti i sve što se dešava u zoni
odgovornosti komandant to mora da zna. Komandant na Kosovu i Metohiji je
bio Pavković, kasnije Lazarević. Oni su morali znati šta se dešava u toj
zoni.

      Što se iskopavanja jama tiče, to treba prepustiti stručnjacima.
Doduše, treba pojasniti da u pitanju nije bila asanacije terena, nego se
radi o sklanjanju materijalnih dokaza. Znači, ti ljudi su već bili negde
likvidirani i stavljani u grobove na Kosovu i Metohiji, a potom su, da
ne bi bili dokaz, ekshumirani i prebacivani (to je bilo u martu 1999.
godine) jer se znalo da će Milošević napustiti Kosovo i Metohiju.

      Ko je kontrolisao izlazne i ulazne punktove na Kosovu i Metohiji?

      Kada se uvede ratno stanje - sve je pod komandom vojske. Sad se
neki iz vojske vade, kao, MUP se nije potčinjavao. To je dokaz njihove
nesposobnosti, da MUP-ove jedinice stave pod svoju kontrolu, jer Ustav i
zakon to eksplicitno kaže: "U ratu jedina oružana sila je Vojska
Jugoslavije i sve oružane grupe idu pod njenu komandu".

      Izručivanje Miloševića Haškom tribunalu izazvalo je ozbiljnu krizu
u DOS-u i on se polako raspada na stranke oko DS i oko DSS. Kojem će se
carstvu privolete Pokret za demokratsku Srbiju?

      Ne raspada se DOS, to vam je greška. On će eventualno, i sasvim je
to normalno, transforisati u prirodne koalicije. DOS je konglomerat od
18 stranaka u kome ima i monarhista i republikanaca i levičara i
desničara, i teista i ateista, pa je sasvim normalno ne da se raspadne
nego da se se podeli prema svojim programima.

      Šta je za PDS prirodniji savez, sa DS ili DSS?

      Podjednako nam je bliska i podjednako nam je daleka i DS i DSS, pa
nismo niti ćemo biti bilo čiji privesak. Idemo svojim putem, sa
napomenom da ćemo pred izbore ili posle izbora ići u neku prirodnu
koaliciju, po odlu ci Glavnog odbora PDS. Ja jesam vojnik ali nisam
apsolutista i nisam diktator, dakle neću o tome ja odlučivati već
izabrani predstavnici PDS.

http://www.srpska-rec.co.yu/

Miroslav Antic,
http://www.antic.org/