PREMIJER ĐINĐIĆ ZA "POLITIKU" O OPTUŽBAMA "FAJNENŠEL TAJMSA"

Sabotaža reformi

Navodi u nemačkom izdanju britanskog lista su bez argumenata i sve liči na novi pokušaj diskreditovanja srpske vlade

Zoran Đinđić

- Najnoviji navodi u "Fajnenšel Tajmsu", kojima sem izjava samih učesnika u švercu i kriminalu nedostaje bilo kakav argument, a da ne govorim o dokazima, uz iznenadno pojavljivanje priča od pre pet godina, izgledaju mi kao još jedna mala karika u dugačkom lancu pokušaja da se diskredituje srpska vlada. Odnosno, da se kompromituje reformska politika koja mnogima i u regionu i u Srbiji smeta jer im zatvara vrlo izdašne izvore koje su imali prethodnih 10 godina - kaže specijalno za "Politiku" republički premijer Zoran Đinđić negirajući i ostale tvrdnje u ovom glasilu.

- Demonstracije 1996. i 1997. godine niko nije ni finansirao ni podržavao u to vreme spolja, jer je tada Milošević važio kao garant dejtonskog mira i zbog toga je i podrška do poslednjih dana bila vrlo mlaka sa svih strana. A ako se radi o Đukanoviću i o navodnoj finansijskoj podršci iz Crne Gore iz bilo kojih izvora, pa i ovi koji su pomenuti u vezi s cigaretama, treba se podsetiti da su u to vreme Đukanović i vlada Crne Gore bili partneri Miloševića. Tek u leto 1997. godine, znači, u junu, počinje prvi znak sukoba.

- Mi smo počeli da sarađujemo u vezi sa predsedničkim izborima u Crnoj Gori u novembru 1997. godine, tako da apsolutno nikakvog kontakta ja sa Đukanovićem do tada nisam imao, ni fizičkog ni političkog ni bilo kakvog drugog, jer je on zajedno sa Bulatovićem tada bio deo te vladajuće koalicije koja je vrlo dobro funkcionisala u Saveznoj skupštini. Ako bi sada hipotetički postavili pitanje da li bih ja u ime dotadašnje opozicije primio finansijsku pomoć iz Crne Gore u tom trenutku, da je ona bila ponuđena, moj odgovor je da bih. Sigurno ne bih pitao da li je to iz budžeta Crne Gore, iz partijskih izvora ili iz nekih drugih izvora - objašnjava Đinđić podsećajući na okolnosti u kojima je tada delovala opozicija.

- Bili smo opozicija koja je bila svakoga dana na ulicama u 20 gradova, krpili smo kraj s krajem da platimo ozvučenje, da pokrivamo troškove putovanja ljudi koji su držali govore i učestvovali u tim mitinzima u Srbiji i da smo sve to mi svakoga dana na jedvite jade uspevali da skupimo iz ličnih priloga ljudi koji su u tome učestvovali. Sada isticati da je tadašnja opozicija bila, eto, finansirana iz nekih neregularnih izvora, što baca senku na njen kredibilitet, jeste ne cinično, nego komično, a nije ni istina.

- Smešno je verovati i da je u Miloševićevo vreme neko mogao da se bavi najunosnijim biznisom koji postoji u Evropi, švercom cigareta, a da to Milošević nije kontrolisao. To bi značilo da je to bila jedna demokratska država u kojoj vi možete da privatno organizujete neki biznis, a da to vlast ne zna ili da to vlast dopušta. To je potpuno apsurdno.

- Što se tiče perioda od 5. oktobra do danas, jedan od naših najvažnijih prioriteta je bio suzbijanje šverca cigareta. Između ostalog u tome smo imali dosta uspeha, znatno je smanjena količina cigareta koja se distribuira bez plaćanja carine i akciza. Naravno, postoji još jedan mali deo tog tržišta koji se na takav način pokriva. Ali, mogućnost kontrole, mogućnost da bilo ko ko zna za neku zloupotrebu to i objavi, danas je u Srbiji takva da je zaista veoma teško i zamisliti da se sada to radi od strane vlasti.

- Sve to je, dakle pokušaj da se diskredituje srpska vlada. Otkud sada da se pojavljuje priča iz 1996. i 1997. godine, posle pet godina, da je srpska opozicija dobijala pare iz sumnjivih izvora? Simptomatična je veza svega toga, pa mi to izgleda kao jedna mala karika u dugačkom lancu pokušaja da se kompromituje jedna reformska politika, koja mnogima ovde i u regionu, a i u Srbiji, ulazi na tržište i u vrlo lukativne izvore prihoda koje su imali tokom deset godina. Iznenađen sam da je u tako ozbiljnim novinama to objavljeno, a da jedini izvor informacija koga citiraju budu sami učesnici u švercu.

Rekli ste da je šverc duvana uglavnom suzbijen, ali da ga još ima?

- Mislim da postoje dva kanala. Jedan kanal je sa Kosova, i onda se distribuira na razne strane. Mi znamo da sleću avioni na Kosovo i to su uglavnom strane cigarete, nešto ide sa bugarske strane i to su uglavnom te skupe strane cigarete. Drugi kanal ide preko Drine i dolazi iz Hrvatske. Procenjujemo da se otprilike oko 25 do 30 odsto tržišta tim cigaretama popunjava na crno. To je veoma unosan posao, na tom jednom šleperu zarada je nekoliko stotina hiljada maraka i ljudi su spremni da uđu u veliki rizik da bi to radili. Jedini konsekventan način da se spreči šverc bio bi da se u našoj zemlji po nižim cenama nego što su te švercovane ponude cigarete istog kvaliteta.

- To je bio motiv da razmišljamo o tome da se napravi fabrika istih tih cigareta u našoj zemlji i da onda nema razloga da ulaze preko šverca. Ali, i tu postoje neki problemi jer postoje interesne grupe kojima odgovara da se švercuje, a ne proizvodi. Čitava ta kampanja i protiv vlade Srbije i oko šverca je počela onog trenutka kada smo mi krenuli u razgovore o tome da se jedna ozbiljna proizvodnja stranih cigareta pokrene u Srbiji. Pre toga, godinama ni "Fajnenšel Tajms" ni "Nacional" ni crnogorski "Dan" nisu se bavili tom temom. Oni su pet dana nakon što smo mi objavili da želimo da suzbijemo šverc i da ćemo se okrenuti proizvodnji u Srbiji, započeli tu ogromnu kampanju koja traje do današnjeg dana - zaključio je premijer Zoran Đinđić.

Da li ćete tužiti "Fajnenšel Tajms"?

- Ne, mislim da bi to bio zaludan posao. Ja ću napisati pismo uredništvu "Fajnenšel Tajmsu" u kome ću im reći ovo što sam rekao i vama.

Biserka Dumić

Ni dinar za proteste opozicije

- Mogu da kažem sa punom odgovornošću, materijalnom i moralnom, da niko nije dao ni dinar za proteste opozicije. Da li je tada neko nekome uzeo pare na račun toga to ne mogu da tvrdim. Ali, od Stanka Subotića ja nisam apsolutno ni tražio, ni dobio ništa, niti sam ga u to vreme poznavao. Video sam ga možda na dve sekunde, pretpostavljam video sam hiljade ljudi, ali da sam bio s njim u takvim odnosima da bismo uopšte raspravljali o tome da on treba da podrži opoziciju na bilo koji način, to mi ni na pamet nije padalo, ističe premijer Đinđić.

PITANJE TUŽIOCU I MINISTRU POLICIJE

SPO: Šta je istina u "Fajnenšel tajmsu"

Srpski pokret obnove pozvao je juče vršioca dužnosti republičkog javnog tužioca Dragomira Nedića da reaguje na tekst objavljen u nemačkom izdanju uglednog svetskog časopisa "Fajnenšel tajms" koji citiraju svi domaći mediji, a u kome se "premijer Srbije Zoran Đinđić dovodi u vezu sa mafijom koja kontroliše šverc cigareta na Balkanu".

"Pozivamo, takođe, republičkog ministra policije Dušana Mihajlovića da prouči činjenice navedene u tekstu, jer bi mu to moglo olakšati potragu za srpskim Kumom", navodi se u saopštenju SPO.

Obaveza je nadležnih državnih organa da reaguju odmah, jer ovo nije prvi put da se "aktuelni premijer dovodi u vezu sa mafijom koja se bavi švercom cigareta", ističe se u saopštenju.

(Tanjug)

NSP Lista isprobava demokratiju u praksi