Title: Message
V e c e r n j e    N o v o s t i
Feljton [9/3/2001]
JEVGENIJ PRIMAKOV: RUSIJA I BOMBARDOVANJE JUGOSLAVIJE (2)

AMERI SPREMNI ZA UDAR

     Posle razgovora Primakova sa Gorom i Ginijem, iz kojih je bilo jasno da se sprema NATO udar na Jugoslaviju, jedna od sansi da to pokusa diplomatski da se spreci bila je da Milosevic istupi sa izjavom da je spreman da potpise sporazum iz Rambujea. Ali, Milosevic to nije ucinio. "Ja sam vam zahvalan za ponudjenu pomoc", rekao je on Primakovu, "ali parlament Srbije juce je u potpunosti odbacio sporazum"
      SVOJ drugi neprijatni "vazdusni razgovor" sa americkim potpredsednikom Albertom Gorom, bivsi ruski premijer i ministar inostranih poslova Jevgenij Primakov navodi u celini. To samo dodatno pojacava osnovni utisak - o iskrenosti i postenju autora knjige "Osam meseci plus..."
      Uostalom, dajmo rec coveku kojeg je Boris Jeljcin smenio zato sto je bio licnost. Primakov je morao da ode ne zbog gresaka vec zbog dramaticnih zbivanja tokom prve polovine 1999. Amerikanci su ga zvali "mister njet" - praveci paralelu sa slavnim Andrejom Gromikom, za razliku od Andreja Kozireva kojeg su otvoreno zvali "misterom da"...
      "Avion je", pise Primakov, "drzao kurs na Vasington, ali na dusi nije bilo spokojno. Cekao sam novi Gorov poziv. Do njega je i doslo u 21 sat po moskovskom vremenu, iznad Atlantika".

     »STA RECI STAMPI«

      A. GOR: "Jevgenij, zovem te u skladu sa nasim prethodnim dogovorom. Holbruk samo sto je odleteo iz Beograda. Diplomatski napori nisu dali nikakav rezultat i nase pripreme za udare po Jugoslaviji napreduju bez zaustavljanja. Milosevic nastavlja ofanzivu protiv kosovskih Albanaca. To se ne moze nicim opravdati, tim pre sto nasilje traje vec nekoliko dana. Srpske snage svakodnevno ubijaju nevine ljude, razaraju sela i isteruju ljude iz njihovih kuca.
      "Mi smo uporno radili na pripremi tvoje posete... Bicemo, razume se, radi da te pozdravimo - ako odlucis da sletis. Ali, ako doneses odluku da posetu odlozis, predlazem da u saopstenju za stampu podvucemo sledece momente: americko-ruski odnosi su vazniji od svega, poseta se odlaze a ne otkazuje, uskoro ce biti odredjen njen novi datum. Osim ovoga, predlazem da zajedno izrazimo zaljenje sto mirno resenje za Kosovo zasad nije nadjeno..."
      J. PRIMAKOV: "Pre svega, hteo bih da ti se zahvalim za otvorenost. Nama je stalo do odnosa sa SAD... Medjutim, mi smo kategoricki protiv udara po Jugoslaviji. Smatram da pravite ogromnu gresku koja se nece ticati samo nasih odnosa. Oni nece dati uopste nikakav pozitivanj rezultat. Uprkos njima, i vi i mi bicemo prinudjeni da trazimo politicko resenje problema.
      "U situaciji kada mi ti direktno saopstavas da su udari po Jugoslaviji neminovni - ja, razume se, ne mogu doleteti u Vasingtonj. Moracemo, znaci, da pregovore odlozimo za neko drugo vreme. Ubedjen sam, da ponovim, da jos nisu potrosena sva politicka sredstva za regulisanje nastale situacije. Nadam se da cete vi jos jednom odvagnuti sve posledice svojih dejstava. Uveren sam da ce posle vojnih udara biti mnogo teze vratiti se u korito trazenja politickog resenja.
      "Zalim sto svojim potezima dovodite u pitanje sve sto je dostignuto u odnosima Rusije i NATO. Do toga nije bilo lako doci. Na udaru se nasao i sporazum o atomskom razoruzanju START-2. Nadam se da ste, odlucujuci se na takav korak, predvideli razvoj situacije bar dva-tri poteza unapredj."

     »JELJCIN ODOBRAVA POVRATAK«

      GOR: "Molim te da shvatis da se radi o zaustavljanju ubijanja ljudi koji nisu ni za sta krivi. Veoma mi je zao sto se upotreba sile protiv Milosevica moze odraziti na nase odnose. Daj da popricamo kasnije, kada se emocije smire. Reci mi samo: sta cemo sa saopstenjem da se tvoja poseta odlaze za kasnije?"
      PRIMAKOV: "Trazicu odobrenje predsednika (Jeljcina) za izjavu priblizno ovog sadrazaja: 'U situaciji kada mi je A. Gor saopstio da su vojni udari po Jugoslaviji neizbezni - ne mogu da zapocinjem planiranu posetu SAD, niti da slecem na americku teritoriju'. I hajde da na ovome zavrsimo. Dovidjenja."
      GOR: "Zao mi je sto je sve ovako ispalo. Nadam se da cu uskoro imati priliku da ponovo razgovaram s tobom".
      Atmosfera u Primakovljevom avionu bila je, dakako, mucna. A o onom sto je usledilo u "Osam meseci plus..." ostalo je zapisano:
      "Pozvao sam k sebi sve koji su sa mnom leteli u SAD. Pitao sam ih: odobravaju li moju odluku da okrenemo avion iznad Atlantika i vratimo se kuci. Svi bez izuzetka bili su 'za'. Tada sam pozvao pilota i rekao mu da promeni kurs... Odmah potom zatrazio sam telefonsku vezu sa Jeljcinom. Ispricao sam mu sve. Predsednik je odreagovao jednoznacno: 'Odobravam donetu odluku'."

     »RAZGOVOR SA MILOSEVICEM«

      "CIM smo se vratili u Moskvu", pise Primakov, "sreo sam se sa Jeljcinom. Tom prilikom on se slozio sa misljenjem da bi bilo dobro da u Beograd odlete nasi ministri koji rukovode vojskom, drzavnom bezbednoscu, obavestajnom sluzbom - da pokusaju da Milosevica privole konstruktivnijem prilazu pregovorima na zasedanju kontaktne grupe u Parizu.
      "Istog casa sam telefonirao Milosevicu i rekao mu o ideji takve ministarske posete Beogradu, ukoliko je on spreman da potom istupi sa izjavom da je spreman da potpise politicki sporazum iz Rambujea. "To bi ozbiljno otezalo realizaciju antijugoslovenskih planova", naglasio sam. "I, morao bih da vase misljenje znam unapred posto bi takva poseta, ako bi se zavrsila bez rezultata, imala ozbiljne negativne posledice. Natovci bi tada poceli da govore: 'Eto, vidite, ni Rusi nisu uspeli nista da urade. Politicka sredstva su iscrpljena'.
      "- Ja sam Vam veoma zahvalan za ponudjenu pomoc i podrsku - uzvratio je Milosevic. - Ali, parlament Srbije juce je u potpunosti odbacio sporazum.
      "U ovakvim uslovima i pri ovakvom raspolozenju Milosevica, zakljucio je Primakov, put u Beograd nije bio svrsishodan".
      (Nastavlja se)

     »KAZNJAVANJE SRBIJE«

      PRE polaska u SAD, 16. marta, u Moskvi Jevgenij Primakov je imao razgovor sa sefom italijanske diplomatije Lambertom Dinijem. I, opisao ga je ovako:
      "Veoma nas zabrinjava, rekao mi je Dini, "sto su kosovski Albanci, kako izgleda, 'lukavo' potpisali ceo niz sporazuma. Zato je krajnje vazno da se od Srba dobije saglasnost na autonomni status Kosova. Nadamo se da narednih dana o tome moze da bude dostignuta saglasnost, iako je srpska delegacija, bukvalno danas, u Parizu istupila sa dugackim spiskom popravki na sve ono sto je vec dogovoreno u Rambujeu.
      "Mi u ovom trenutku ne razumemo bas najbolje: kakve se taktike drzi Milosevic i sta su mu pravi ciljevi, nastavio je Dini da izlaze svoju poziciju. "NJegovo nepristajanje na mesovito medjunarodno prisustvo - civilno i vojno - prisiljava nas da pomisljamo da on zeli da celu stvar dovede do sloma. Nadamo se, ipak, da ce beogradska vlada bar u okvirima kontaktne grupe u Parizu prihvatiti principe razradjene u Rambujeu. Jer, dodje li do politickog sporazuma - kasnije ce moci da se diskutuje o njegovoj primeni u razlicitim varijantama. A ako on izostane, doci ce do zastoja i ja ne mogu da zamislim kako ce se iz te situacije izaci. Pored ostalog i zato sto se kod Amerikanaca uocava ideja 'kaznjavanja' Srbije. Mislim da ce u Italiji, isto kao u Francuskoj i Nemackoj, biti ozbiljnih rezervi povodom vazdusnih udara po Srbiji", zakljucio je Dini.
      Primakov nije naveo da li je Diniju, povodom svega ovoga, sam ista (i sta) rekao. Recima italijanskog ministra sa svoje strane je jedino dopisao: "Ovom Dinijevom prorocanstvu, nazalost, nije bilo sudjeno da se obistini".