** Presuda zbog preuzetih tekstova

*** Krivi su  - novinari

** Duvanska afera koja vec mjesecima potresa crnogorsku javnost,
izazvana serijom tekstova objavljenih u hrvatskom "Nacionalu",
ovih dana dozivljava epilog pred sudom. Nakon privatnih tuzbi,
u podgorickom sudu osuden je glavni urednik dnevnog lista
>Dan< koji je prenosio "Nacinalove" tekstove

AIM Podgorica, 06.09.2001. godine

Pet mjeseci uslovno na dvije godine - tako glasi presuda
Vladislavu Asaninu, glavnom i odgovornom uredniku
dnevnog lista >Dan< koga je, zbog klevete, tudio Stanislav
Cane Subotic.

Tako je podgoricki dnevnik prvi platio ceh u duvanskoj
aferi iako je tom listu naglo skocio tiraz tokom posljednjih nekoliko
mjeseci. Povecan tiraz ovoga lista posljedica je,
izmedu ostalog, i prenosenja pikantnih tekstova iz hrvatskog
"Nacionala". I upravo ti tekstovi hrvatskog nedjeljnika u kojima se,
navodno, raskrinkava crnogorska duvanska mafija, doveli su "Dan" na
optuzenicku klupu.

Naime, ovih dana, na adresu ovog podgorickog dnevnika pljuste privatne
tuzbe prozvanih "aktera" poznate duvanske afere. Nakon tuzbi koju su
podnijeli biznismen Stanko Subotic Cane i tri prva covjeka crnogorske
kosarke, Branko Vujosevic, Veselin Barovic i Danilo Mitrovic, tuzbu za
klevetu protiv podgorickog "Dana" najavio je i crnogorski predsjednik
Milo Dukanovic.

"Nije mi jasno zasto tuzbe stizu na nasu adresu, kada je "Dan" samo
prenosio vec objavljene tekstove iz hrvatskog "Nacionala" - kaze
direktor "Dana" Dusko Jovanovic. "Ovo je cisto
politicko su|enje" - tvrdi on. "Sve ove tuzbe su dio jedne
sinhronizovane akcije protiv "Dana" - slaze se glavni
urednik ovoga lista Vladislav Asanin, koji tvrdi, nakon
prve presude, da crnogorskim novinarima ostaje jedino
da >citaju 'Mikijev zabavnik', ako ne misle da im se sudi<.

- Novinarstvo u Crnoj Gori je sada na jednom velikom
ispitu. Postavlja se pitanje hocemo li moci slobodno da
radimo i da pisemo, kaze Asanin.

U redakciji "Dana", koji je do prije pola godine bio pod kontrolom
opozicione Socijalisticke narodne partije, tvrde da su se jedva docepali
novinarske slobode, a sada ih tuze sa svih strana.

No, da li je u pitanju osporavanje novinarskih sloboda ili krsenje
zakona? Celni ljudi dnevnika "Dan" smatraju da je zakon na njihovoj
strani. Dusko Jovanovic se poziva na clan 31 Zakona o javnom
inormisanju: "Za istinitost objavljenih informacija odgovorno je lice
koje daje informacije, odnosno autor". "Znaci, ja mogu biti odgovoran
samo ako sam osnivac, glavni urednik ili dopisnik 'Nacionala', koji je
lansirao ove tekstove" - ograduje se Jovanovic.

Medutim, sekretar republickog Sekretarijata za informisanje Bozidar
Jaredic sugerise da osnov za tudbu treba traditi u clanu 30 Zakona o
javnom informisanju. "Glavni i odgovorni urednik odgovoran je, saglasno
Zakonu o javnom informisanju, za svaku informaciju u javnom glasilu,
osim za informacije koje je duzan da objavi u skladu sa zakonom. Dakle,
preuzeti tekstovi su sastavni dio jednog lista pa samim tim i
odgovornosti glavnog i odgovornog urednika".

Jaredic  cak istice i stav 2 clana na koji se poziva Jovanovic:
"Ako se u javnom glasilu objavi neistinita informacija, kojom se
narusava ugled ili interes lica na koje se informacija odnosi ili kojom
se vrijeda cast ili integritet pojedinaca...", zainteresovano lice ima
pravo na tuzbu nadleznom sudu za nadoknadu stete protiv autora, glavnog
i odgovornog urednika, osnivaca ili izdavaca javnog glasila.

I dok se prica o sudenju odgovornim ljudima u listu "Dan" zahuktava oni
tvrde da im krajnje namjere nijesu bile da ikoga "uvrijede" vec samo da
ovdasnjoj javnosti prenesu ono sto se u susjednoj drzavi pise o Crnoj
Gori.

"Nije nam bio cilj da se iko u ovim tekstovima oblati. Docepali smo se
zracka slobode novinarstva i ne kajem se sto smo preuzeli tekstove iz
"Nacionala", ka`e Vladislav Asanin.

No, broj uvrijedenih je poprilican - tuzbe prispjele na adresu "Dana"
govore za sebe. "Inteligentno pustena u etar, laz ima dejstvo razornije
od eksplozije" - kaze Suboticev advokat u zavrsnoj rijeci glavne
rasprave.

Iako glavni urednik "Dana" tvrdi da se ovaj list svojski trudio da ne
mijenja navode iz Nacionalovog teksta, Bojovic tvrdi da je podgoricki
dnevnik integralno prenio samo prvi clanak.

"Detaljnom analizom i upore|enjem tekstova pokazuje se da
je 'Dan' sracunato radio na pravljnju afere i na taj nacin prakticno
davao instrukcije citalackoj publici u kom pravcu da razmislja o svemu
iznesenom u 'Nacionalu'" - kaze Bojovic i
smatra da je sud pravilno presudio.

No, to nije kraj muka >Dana<. Jedan od tuzitelja - Danilo
Mitrovic, direktor KK >Buducnost< -  otisao je i korak dalje u optuzbama
na racun podgorickog lista, tvrdeci da su sporni tekstovi objavljeni u
hrvatskom "Nacionalu" "izasli iz kuhinje podgorickog Dana". Mitrovic
ipak, najavljuje i tuzbu protiv hrvatskog nedjeljnika.

U svakom slucaju, "Dan" se oslonio na tude informacije i redovno
prenosio sve tekstove u kojima se prozivaju za razne mahinacije najvisi
crnogorski funkcioneri. Zasto sami nijesu istrazivali aferu pokrenutu u
"Nacionalu", pitali smo direktora lista.

"Baviti se istrazivackim novinarstvom u Crnoj Gori veoma je opasno" -
kaze Jovanovic. "Ali, mozda cemo pokrenuti i sopstveno istrazivanje, jer
- jedno poluvrijeme je proslo, sada ide drugo", najavljuje Jovanovic.

"Dan" se, u svakom slucaju, nasao u nezavidnoj poziciji. Prozvan je zbog
informacija koje je prenosio. Ostaje da se vidi - da li ce cijenu tog
>ekskluziviteta< i dalje  placati na sudu. Jer, nakon
Suboticeve tuzbe i presude u podgorickom sudu, slijedi rasprava i
o drugim privatnim tuzbama.

No, to je samo jedaqn dio price. Onaj drugi, koji se tice drzave,
ostao je nekako u magli. Naime, nikada do sada pravosudni
organi  u Crnoj Gori nijesu bili tako revnosni. Drzavni tuzilac
je, makar tokom  posljednje dvoije godine, ostao nijem i gluh
na brojne tekstove u crnogorskim medijima koji su pozivali
na vjersku i nacionalnu mrznju, u kojima je i podgoricki
>Dan< imao pozamasnu ulogu. Takode, broje  korupcionaske
afere ostale su >van domasaja< pravde.

Sada, kada je u aferu upleten crnogorski predsjednik
Dulkanovic, reagovalo se - ekspresno. Od podnosenja
tuzbe do presude proteklo je tek mjesec dana. Zato se
osnovano mode postaviti pitanje - koliko je crnogorsko
sudstvo nezavisno? Ali i sljedece: da li, osim vrha drzave,
jos po neko moze biti zasticen.

# Petar KOMNENIC (AIM)

NSP Lista isprobava demokratiju u praksi