Title: Message
Razgovor s Branislavom Tapuskovicem o nesporazumima povodom njegovog izbora u tim branilaca pred tribunalom - po odluci Haga
U MILOSEVICEM JE INTERESU DA PRIHVATI
"PRIJATELJE SUDA"
@ Natasa Kostic

       Beogradski advokat i predsednik Advokatske komore Srbije, Branislav Tapuskovic, nedavno je, zajedno sa dvojicom svojih kolega, Holandjanininom Misom Vladimirovim i Britancem Stivenom Kejom, imenovan za takozvanog "prijatelja suda" Haskog tribunala u predmetu Slobodana Milosevica. O ovom i u drugim slucajevima, kao i o samom Haskom tribunalu, saradnji nase zemlje sa ovim sudom, Tapuskovic govori ekskluzivno za "Svedok".
       SVEDOK: Povodom Vaseg imenovanja u troclani advokatski tim, koji je Haski sud angazovao, bilo je dosta komentara u javnosti. Mozete li, za pocetak, da bi se izbegli nesporazumi, da objasnite sta je to u stvari amicus curiae?
       BRANISLAV TAPUSKOVIC: To je stari pravni institut koji ne postoji kod nas, ali postoji u zemljama anglosaksonskog tipa prava. Kao sto sam naziv kaze, amicus curiae je - prijatelj suda.
       S: Kakva je razlike izmedju ovih "prijatelja" i klasicnog branioca?
       B.T: Ima velike razlike. Znate i sami da je Milosevic resio da se brani tako sto ce sam odgovarati na optuznicu Haskog tribunala. Njemu je to i dopusteno prema propisima ovog suda. Medjutim, Haski tribunal svojim propisima ne predvidja postojanje, kod nas dobro poznatog branioca po sluzbenoj duznosti, koji postoji u svim zemljama sveta. To je u slucaju kada neko odbije da angazuje branioca, ili iz materijalnih razloga, nije u mogucnosti da to ucini (sto je mnogo cesce). Tada advokat, koga sud odredi, treba da radi u korist optuzenog kao da ga je on sam angazovao.
       S: O tom problemu je dosta raspravljano ovih dana.
       B. T: Da, narocito na Pravnom fakultetu, od strane pojedinih profesora, koji ocigledno brkaju neke pojmove. Oni se pitaju kako uopste moze neko da postupa u interesu optuzenog, a protiv njegove volje. To i kod nas postoji, i to u vidu klasicnog instituta branilaca po sluzbenoj duznosti. Tu nema nikakvih nesporazuma ni nejasnoca. Nasa pozitivno pravo to i predvidja, kao i prava mnogih drugih zemalja.
       U svetu, trenutno sigurno 500 do 600 hiljada ljudi ima branioca koga nisu sami izabrali. Haski tribunal za ovakve slucajeve predvidja institut pod nazivom amicus curiae. Smisao ovog instituta nije pomaganje sudu u bukvalnom smislu reci. Njegov zadatak je da prezentira sudu sve ono sto pomaze da optuzeni razjasni ceo slucaj.

       S: Koliko mislite da bi odbrana "prijatelja" mogla biti uspesna?
       B. T: Nijedan lekar ne moze sebe da leci. Zato i postoji ovaj institut, jer okrivljeni tesko moze da neutralno posmatra problem u kojem je on centralna licnost.
       S: Grupa profesora Pravnog fakulteta uputila je niz zamerki Haskom tribunalu, koja se odnose na povredu procedure prilikom hapsenja i postupaka pred sudom, gde Milosevicu nije procitana optuznica?
       B. T: Zar mislite da se nas tim nece baviti i tim pitanjima. Tu ima mesta za brojne zamerke, i kad je rec o nadleznosti, ali i nacina lisenja slobode. Medjutim, interesantno je da ta grupa nasih profesora osporava nadleznost amicus curiae, a istovremeno su ponudili sudu da oni obavljaju tu funkciju, i dali spisak od desetak profesora. Licemerno je to sto oni i dalje zameraju meni i dvojici mojih kolega, sto se uopste bavimo tim problemom. Zaista, krajnje neukusan paradoks.
       S: Sta mislite da li su u pitanju motivi finansijske prirode, ili zelje za profesionalnom afirmacijom pred tako poznatim sudom?
       B. T: Ne bih ulazio u to. Malo pre pomenuti profesori su u raznim medijima komentarisali kako ja uzimam hleb Milosevicevim advokatima. Svi znaju da on nije angazovao nijednog advokata. Nas trojica smo odlucili da sva sustinska pitanja vezana za ovaj predmet iznosimo iskljucivo u sudu.
       Kosta Cavoski je izracunao koliko cu ja para zaraditi ako proces bude trajao nekoliko godina. Mozda cu u ovoj funkciji ostati 15 dana, mozda cetiri meseca, jer Milosevic moze svakog trenutka angazovati branioca i time je nasa uloga okoncana.
       S: Milosevic je odbio da kontaktira sa vama, da li ste razgovarali sa nekim od clanova njegove porodice?
       B. T: Ne, i u tom pogledu necemo raditi nista protiv njegove volje. Ja se ipak nadam da ce se Milosevic predomisliti, jer bi to za njega bilo korisno.
       S: Da li ste ranije nekim drugim povodom, kontaktirali sa Milosevicem?
       B.T: Interesantno je to da u ovom gradu gotovo da i nema coveka iz javnog zivota koga nisam sreo ili upoznao, ali nisam upoznao Slobodana Milosevica ni Vojislava Kostunicu. A branio sam mnoge politicare - Vuka Draskovica, Zorana Djindjica, itd.
       S: U stranoj stampi se pojavila informacija da je Haski tribunal osnovan da bi se sudilo Milosevicu, Karadzicu, Mladicu i drugim visokim funkcionerima iz bivse SFRJ, a da ce preostali optuzeni biti ustupljeni nacionalnim sudovima?
       B. T: To je pretpostavka. Pravilo je da se u situaciji kada zastupate necije interese bavite konkretnim slucajem. Zasto to nije isti arsin i za druge, to nije nikakav argument. Ukoliko bilo sta ukazuje na to da slucaj ima i politicke dimenzije, moram i time da se bavim. Kada sam bio branilac u slucajevima kada su politicki interesi uplitali u rad suda, nisam se ustezao da na to i ukazem.

Biljana Plavsic se predomislila
      S: Jos jedan od "haskih slucajeva" izazvao je u skorije vreme dosta paznje u javnosti. To je dolazak Biljane Plavsic, i garancija Vlade SRJ za osobu koja nije drzavljanin ove zemlje.
      B. T: Biljana Plavsic je na pocetku procesa podnela zahtev sudu de me imenuje za njenog branioca. Medjutim, iz odredjenih okolnosti gospodja Plavsic se predomislila, i resila da uzme za branioca Amerikanca. Zbog toga ne bih komentarisao ovaj dogadjaj.
      S: Znate li koje su okolnosti uticale na gospodju Plavsic da promeni odluku?
      B. T: Pretpostavljam da je smatrala da je bolje da je brani neko ko se bavi anglosakonskim pravom. Ali, ponavljam, ne znam, jer kao sto nisam imao uticaj na to da podnese zahtev da je ja zastupam, tako nisam imao uticaja da kasnije promeni odluku.

      S: Sto se tice odbacenog Zakona o saradnji sa Haskim tribunalom, neki pravni strucnjaci smatraju da je bio dobar, i da bi trebalo napraviti novi zakon koji bi postavio okvir za saradnju sa ovim sudom?
      B. T: Smatram da je to bio sasvim korektan Zakon s propisanom procedurom koja bi morala biti postovana pre no sto bi bilo ko bio izrucen. Ne mogu da shvatim zbog cega to tada nije uradjeno. Hrvati su jos 1996. godine doneli Ustavni zakon o saradnji sa Hagom, Bosanci, takodje. Nazalost, mi ne umemo da budemo takticni i mudri, vec na sve odgovaramo rigoroznim potezima na svoju stetu.
U slucaju Milosevica - sud je preskocen
      S: Ko je po Vasem misljenju pravno odgovoran za izrucenje Slobodana Milosevica Haskom tribunalu?
      B. T: Mogu da kazem samo da je to moralo biti ostvareno preko nadleznog suda - istraznog sudije, ili Krivicnog veca. Ko god da je resio da to ucini, nije mogao bez sudske odluke.

http://www.svedok.co.yu/index.asp?show=26909

Re-publication or redistribution of content is expressly prohibited without the prior written consent of the copyright holder
www.antic.org