Title: Message

Reporteri NT medju "svetim ratnicima" u Sandzaku i na Kosovu
Sjenicke vehabije skolovale se
u Maglaju: Lider vehabija A.
Vehabije su svoje ucenje donele u Sandzak iz Bosne, gde su pohadjali mudzahedinske verske i diverzantske skole. Ne kriju spremnost da se zrtvuju za islam kroz dzihad, a jedan od njih za NT kaze:
Tesko onom
ko mi zeli zlo.
ZLO VRACAM JOS GORIM!
Nastali na Balkanu?
Na Balkanu je vehabija bilo jos u vreme Otomanske imperije. Nastali su u 18. veku na Arapskom poluostrvu, a osnivac im je Muhamed Ibn Vehab, sledbenik Ibn Tajnije, teoreticara hanibalisticke pravne skole u sunitskom islamu. Prema recima Saliha Selimovica, istoricara, vehabizam je po Bosni rasirio upravo njegov tvorac. Naime, veruje se da je Vehab bio s tog podrucja. U turskom carstvu bili su progonjeni jer su se otvoreno suprotstavili sultanu, koji je bio i kalifa, verski poglavar. Pokret je na pocetku imao politicke dimenzije. Ugusili su ga jos Turci, da bi se obnovio prvo na Kosovu, pre 15-tak godina, a potom i u Bosni.

V.C. Spasojevic
Foto: Boris Subasic

Muslimani, vernici, zovu ih vehabije, redje vahabije, i smatraju sektom i otpadnicima od islama. Kazu da ih u Sjenici predvodi izvesni A., duge homeinijevske brade. On i njegove pristalice ucenje su doneli iz Bosne, gde su pohadjali mudzahedinske verske skole. Kruzi i prica da je rec "svetim ratnicima", odnosno Bin Ladenovim vojnicima koji se spremaju za dzihad. On to ne priznaje.
Muslimani ih se klone jer vele da su zatvoreni i neprijatni. Tamo gde su brojni, a ima ih u svim islamskim zemljama, cesto se krvavo obracunavaju sa onima koji im ne prilaze i pljackaju im imanja. Srbi ih se plase jer misle da su ekstremni fundamentalisti, spremni da u dzihadu umru, ali i druge povuku za sobom u smrt.
Nas sagovornik A. ljuti se kad cuje za vehabije. On i njegovi istomisljenici smatraju se autenticnim tumacima Kurana, iskrenim muslimanima. A vehabije? Vehabija u Sandzaku nema! Oni iskljucivo zive, kaze, u Saudijskoj Arabiji. Objasnjava da ove domace "iskrene muslimane" hodze tako zovu samo zbog neobicnih brada koje nose. Osnovno geslo im je, istice, da nije musliman onaj koji ne pomaze siromasnima, bez obzira na veroispovest. A hodze su se, komentarise, izbezobrazile, pa naplacuju sahrane i po 700 maraka. Celom pokretu pokusava da da socijalnu dimenziju.
- Covek mora da proda kravu i ostavi porodicu bez icega da bi platio da ga ukopaju - zali se A.
Njegove reci zvuce robinhudovski, ali pogled plasi dok brzo sara levo-desno tokom razgovora. Ne zeli da prica za novine, ne zeli da mu pominjemo ime, ne prima nas u kucu, ali sedamo na klupu u dvoristu. Zena kuva kafu i iznosi sok. A. nekoliko puta ponavlja dok mu oci sevaju:
- Ko je prema meni dobar, i ja sam prema njemu. Ali tesko onom ko mi zeli zlo! Takvi su ljudi ovde. Gorstaci. Zlo vracamo jos gorim.
Poruka je jasna. Sa njima se ne treba saliti. A. ce u ovoj prici ostati nepoznati Sjenicanin, za svoje sugradjane vehabija i otpadnik od islama.
Kratke pantalone i "talibanske" brade
O vehabijama mnogi nezvanicno pricaju. Zvanicno ih nerado pominju, mahom iz straha. Na potezu od Novog Pazara, preko Sjenice, do Tutina, kada ih u retkim prilikama sretnete na ulici, paznju skrecu neobicnim "talibanskim" bradama, sirokim pantalonama iznad clanaka, da se genitalije nijednog momenta ne ocrtaju, i belim kapicama slicnim albanskom kecetu. Njihove zene nose nikap, odnosno potpuno su zabradjene, prekrivenih lica, s mrezicom preko ociju.
Nas sagovornik A. uklapa se u profil. Ima siroku, pljosnatu bradu, ali njegova zena ne pokriva lice, vec samo glavu, a oci su joj krejonom izvucene na donjim rubovima. I ostali muskarci koje smo videli obavezno pustaju brade, a mladji su skoro svi celavi ili izrazito kratko podsisani.
Vehabizam, kao ortodoksno sunitsko ucenje (balkanski muslimani su suniti), na prostor Sandzaka, kako ga zovu sami muslimani, odnosno Raske oblasti, na cemu insistiraju Srbi, stigao je iz Bosne. Po okoncanju rata mudzahedini koji su se nastanili u Maglaju i okolini osnovali su versku skolu. Prvi polaznici iz Jugoslavije bili su Sjenicani, medju njima i nas sagovornik. Skola je kasnije ukinuta, ali su ostali cetvoromesecni letnji kursevi od aprila do avgusta. Formirani su i kampovi na obali Otrozackog jezera, u blizini Zenice. Organizovala ih je arapska kancelarija Taibah-internacional, zvanicno humanitarna organizacija. Veruje se da su polaznici ujedno savladali i diverzantsko-teroristicku obuku.
Racuna se da vehabija u Novom Pazaru ima tridesetak, a u Sjenici i okolini se broj od 1999. povecao na cak 200. Sjenicani ovo demantuju,  tvrdeci da im Novi Pazar "prebacuje vruc krompir". Lokalni Srbi kazu:
- Nase mesto je siromasno, a u Novom Pazaru jedan prozvodjac farmerki skoro je sa familijom i prijateljima proslavio zaradjeni sesnaesti milion maraka! Misite li da je to stvarno zaradio od farmerki!? Naravno da takvi mogu da finansiraju i najradikalnije pokrete!

Komsija musliman prijavio policiji da "silom" pokrstava decu: Otac Radoslav Jankovic

Sve cesci napadi na pravoslavne svestenike, a otac Radoslav kaze:
Muslimani Srbima ar placaju i 50.000 DM kako bi
se iselili
Svestenici Srpske pravoslavne crkve nisu imali nikakve kontakte sa vehabijama, ali se zale na opstu klimu u Raskoj oblasti. Kazu, mir je samo prividan, a u vazduhu lebdi pritisak na Srbe. Varnice za tren eksplodiraju u pozar, kao kad je policija jedva sprecila vece nemire posle kosarkaske utakmice Jugoslavija - Turska.
Otac Radoslav Jankovic iz novopazarske crkve Sveti Nikola komentarise da ga cela prica podseca na kosovski scenario. Srbi se sve vise sele, posebno posle 5. oktobra, a muslimani kupuju njihove kuce i imanja, ne pitajuci za cenu. Tako je ar placa u novopazarskom predgradju Selakovac, gde su Srbi imali imanja i gajili povrce, dostigao cak 50.000 maraka!
Od sest novopazarskih osnovnih skola, u dve nema nijednog srpskog prvaka. Polako nestaju Srbi iz sela Savci (muslimana je bilo ispod 50 odsto), iz Trnave, Kuzmiceva...
- Hvala Bogu, sve je vise kontakata sa Islamskom zajednicom - kaze otac Radoslav. - Nazalost, postoje grupe, ne znamo da li iza njih stoji neka organizacija, koje u svakoj prilici ispoljavaju mrznju. Svestenik ne moze da prodje ulicom a da mu neko ne dobacuje ili ga ne psuje.
Tako se ocu Radoslavu desilo da je jedne veceri, oko 21.30, izasao na ulicu da saceka gosta pristiglog iz Australije. Iz grupe od tri maloletnika zaculo se: "Eno ga pop, j.... mu majku srpsku!" Posto je svestenik posao prema grupi, onaj koji je dobacivao pobeze, a on preostalu dvojicu uvuce u portu:
- Insistirao sam da mi kazu ko je bio treci. Oni su se pravdali da nisu dobacivali. Posle nekolko minuta pojavila se policija po prijavi nekog iz komsiluka. Revnosni komsija javio je da ja nocu silom u crkvu uvlacim maloletnike da ih pokrstim!
Otac Petar, iguman manastira Djurdjevi stupovi, takodje potvrdjuje da su provokacije mladih muslimana sve cesce:
- Na meti je najvise otac Mihajlo, iguman Sopocana. Jedne noci je u podnozju manastira galamila grupa mladica. Monasi su strpljivo cekali da prestanu dok ovi nisu poceli da hule na Hrista i Bogorodicu. Vikali su: "Odlazite odavde! Ovo je Suljova zemlja (Sulejmana Ugljanina, prim. aut.)! Ovo je Turska!" Otac Mihajlo ih je slikao i prijavio slucaj policiji. Kada je ispricao gradonacelnici Novog Pazara, gospodji Vasviji Gusinac, prokomentarisala je: "Jadan Suljo, sta mu se sve pripisuje!"

Vehabije se zalazu za povratak na osnovne principe islama i odbacivanje bilo kakve raskosi. Socijalna klima u Novom Pazaru potpuno im odgovara, jer su razlike izmedju bogatih i siromasnih muslimana ogromne. Bogati zidaju velelepne kuce, unutra ukrasene jevtinim turskim glamurom. Stare porodice polako izumiru. Nosioci nove elite obavezno se nocu kockaju, dok im zene idu kod prijateljica "na posedak". Sve ih je vise zabradjenih, ali im, za utehu, muzevi i ocevi kupuju dzipove. Mlade zene ih voze po gradu, izazivajuci neskrivenu radoznalost dosljaka. Oblace se u Italiji i beogradskom Cumicevom sokacetu. Novopazarski teksas nije za njih.
Za razliku od njih, siromasni su stvarno siromasni i njih je najvise na ulicama i pijacama.
Vehabije ne postuju kultove. Klanjaju rasirenih nogu, lupajuci, takodje rasirenim, laktovima o pod. To bi trebalo da simbolizuje odlucnost da se bore i dobrovoljno zrtvuju za islam.
U Bosni su, tvrdi beogradski profesor dr Miroljub Jevtic, dolazili u konflikte s lokalnim hodzama, jer ih Islamska zajednica ne priznaje, a ovi nju smatraju izdajnikom vere. Ulazili su u dzamije, zauzimali prvi red i kad pocne klanjanje demonstrativno su ustajali, gurali vernike da prodju, usput ih, kao nehoticno, sutirajuci dok izlaze.
Hodze su degradirali, a u Sanskom Mostu su jednog, navodno, cak gurnuli sa bicikla. Profesor Jevtic tvrdi da kad god se nadju u mesovitim zajednicama, izazivaju krvave sukobe.
Srbi bezbedni dok ne diraju muslimane
Medjutim, u nasoj sredini jos nije bilo nikakvih ozbiljnijih incidenata. Glavna aktivnost im je deljenje brosura koje stizu iz Sarajeva i Beca i vrbovanje pristalica. Poslednja "zrtva" u Sjenici bio je jedan konobar. Novac im takodje stize preko Sarajeva, uglavnom iz Beca. Izrazito su zatvoreni i ne druze se sa ostalim muslimanima.

Salih Selimovic

Vehabizam u Sjenici posebno uzima maha medju mladima. Grupu predvodi sin naseg sagovornika A., simpatican momak s neobicnom bradom.
Mladen Tripkovic, bivsi direktor sjenickog Doma kulture veruje da se medju mladima brze sire zbog nedostatka novca:
- Oni imaju para i, kao neka sekta, mladice vrbuju placajuci im pice. Tako, u kaficu vidite grupu kako pije sok i na kraju uvek jedan plati.
Njegov prijatelj Salih Selimovic, direkor skole u Kladnici kod Sjenice, pita se iz cijih se fondova finansiraju. Kaze:
- Oni su opasan politicki pokret i najekstremnija islamska sekta. Sva sreca da i muslimani to znaju, a hodze ih smatraju nevernicima i otpadnicima.
Medjutim, bez obzira na otpor Islamske zajednice, hodze nemaju pravo da ih izbace iz dzamije kad pocnu drugacije da klanjaju. To nije bio slucaj sa kladnickim hodzom, koji vazi za prekog coveka.
- Dosli su u kladnicku dzamiju iz Sjenice. Kad je pocelo klanjanje, mesni zivalj se pobunio. Hodza se nije libio i pripretio im je da izadju i da mu ne kvare dzemat (vernike). Nisu se vise vratili - prica Selimovic.
Mladen Tripkovic pitao je i Selimovica i druge, manje bliske muslimane, koliko su vehabije opasne:
- Zanimalo me je da li postoji verovatnoca da ih neko izmanipulise i iskoristi. Nas Srba u Sjenici je 20-tak odsto i sve vreme se trudimo da odrzimo normalan sazivot. Muslimani su na moje pitanje slegali ramenima. Nista mi nisu odgovorili!
Slicno pitanje, malo bolje formulisano, uputili smo i mi nezvanicnom lideru sjenicke grupe.
- Srbi u Sandzaku su bezbedni ako ne diraju prvi muslimane i ako se muslimani vrate pravoj veri - kaze A. - Ne znam zasto su me Srbi smatrali najekstremnijim pripadnikom SDA, kad sam ja zeleo da svima bude bolje, pa i Srbima. Moramo da se tolerisemo i da zivimo zajedno, a to mozemo samo ako jedni druge postujemo. To sto ne dam da Srbi bombarduju ili okupiraju Sandzak ne znaci da ne postujem svoje komsije dotle dok oni postuju mene. A o islamu, o tome ne bih sa vama. Vi necete nista razumeti, a ja ne mogu da kazem ono sto je istina, a lazi da govorim necu. Sto da pravimo problema mojoj deci kad ionako jedva zaradim za porodicu otkad mi je drzava zabranila da radim. Reci cu vam samo da su sve te price o diverzantima i teroristima budalastina.
I dok nas ispraca iz dvorista prepunog jabuka i cveca, A. dobacuje:
- Borio sam se protiv Milosevica, ali on bar nije krio svoju politiku, za razliku od ovog Kostunice koji se zaklanja iza kojecega.
Iz povece nezavrsene kuce dopiru zvuci molitvi i Bliskog istoka.

nt.jpg (860 bytes)

Kamenovani srpski navijaci
Milorad Markovic bio je medju srpskim navijacima koji su pokusali da proslave pobedu kosarkasa Jugoslavije nad Turskom:
- Bilo je tridesetak kola u koloni, a u svakim troje-cetoro, sto mladica, sto devojaka. Tacno je da smo vikali: "Srbija! Srbija!" U centru smo naleteli na  vise od 100 muslimana. Poletelo je kamenje i flase. Jednog momka su torbom punom kamenja udarili u glavu, a drugom su posekli lice sajlom ili nekim lancem. Pridolazilo ih je sve vise. Vikali su: "Ovo je Turska" i "Alahu ekber!" Zacuo se pucanj u vazduh negde iz gomile. Mi smo pokusavali da se izvucemo. Siguran sam da niko od nas nije pucao, nismo blesavi. Spasla nas je policija koja se pojavila da nas rastavi. Medjutim, policija je posle toga pocela nas da privodi jer su muslimani tvrdili da smo ih isprovocirali pucnjavom. Srecom, iza nas je stala SPC, pa je stvar legla.

line8.gif (68 bytes)

Sledeca strana

NSP Lista isprobava demokratiju u praksi