Title: Message

Svilanović za "Glas": Šta sam stvarno pričao u Hrvatskoj

"Nacionalov" obračun sa svojom vladom

Posle mog povratka, pušteno je 25 Srba iz zatvora i vraćen deo blaga SPC

U "Nacionalovom" tekstu koji se bavi detaljima moje posete Zagrebu ima mnogo kreativnog rukopisa i modeliranih ciljeva. Po svemu sudeći, bio je to način da se zadovolje potrebe hrvatske javnosti. Čini mi se, čak, da je ovde pre u pitanju obračun ovog nedeljnika s hrvatskom diplomatijom, nego bavljenje mojim izjavama, a pohvale kako sam ja snalažljiviji i veštiji od hrvatskih kolega na kraju su ispale neka vrsta koleteralne štete", tvrdi za "Glas" Goran Svilanović, šef jugoslovenske diplomatije i precizno, držeći se svojih zabeleški, nabraja o čemu je sve razgovarao s Ivicom Račanom, hrvatskim premijerom, i Toninom Piculom, ministrom spoljnih poslova.

Prema tvrdnjama ministra Svilanovića, na sastanku s hrvatskim zvaničnicima jeste se razgovaralo o: ratnim zločinima i potrebi da Beograd, Zagreb i Sarajevo sarađuju s Hagom. Svilanović kaže da nije poimenice spominjao one koje traži Hag, posebno ne "vukovarsku trojku", uz napomenu da je to hrvatski termin, "niti ja kao ministar mogu takvo nešto da uradim".

Prevlaka, još kost u grlu?

- Jesmo pričali i o granicama. Formirane su dve komisije - naša i njihova, pri čemu našu čine predstavnici vojske, policije i SMIP-a. Pitanje Prevlake rešavaće se tako što će komisije pregovarati i dogovarati, ali za našu stranu ništa neće biti konačno pre nego što Vlada SRJ to odobri. Iako se Prevlaci godinama posvećuje velika pažnja, mislim da je mnogo značajnije kako ćemo rešiti pitanje severne granice, jer je Dunav menjao svoj tok, pa se možemo naći u poziciji da rešavamo sudbinu ljudi, i celih sela, koja će pripasti jednoj ili drugoj strani, a htela bi na onu drugu... Tako, ja kao ministar nisam mogao da obećam bilo šta, uostalom nisam sastancima prisustvovao sam, već je tu bila cela delegacija - objašnjava Svilanović.

Što je mnogo, mnogo je

- Pričali smo i o poternicama. Primetio sam da se zaista radi o ogromnom broju ljudi koje Hrvati terete za ratne zločine. Oni interno traže 1.583 lica, a preko Interpola čak 300 osoba. Rekao sam hrvatskim kolegama da moramo da napravimo reviziju suđenja i da razumem da su poternice nastajale u specifičnoj situaciji - uoči, ili tokom rata. Jer, ako svedemo spisak na neku razumnu meru, i nama će biti lakše da tragamo za onima za koje se stvarno dokaže da su činili ratne zločine - ističe Svilanović.

- Moj stav je da ratni zločinci moraju da odgovaraju pred sudom. Kako nacionalni sudovi nisu mnogo uradili, utoliko je jači pritisak iz Haga. Ipak, ne mislim da svima može da sudi samo jedan - Haški sud, jer on nema finansijskih, niti organizacionih mogućnosti za takvo nešto - pojašnjava Svilanović i nabraja o čemu je još pričao u Zagrebu.

- Razgovarali smo i o nestalima. Pre dva meseca u Beogradu smo načeli ovu temu, postoji i komisija koja je zadužena za ovaj problem. Ima pomaka na bolje, saznali smo gde su neki od traženih stradali, gde su sahranjeni... Ovo je veoma važno, jer isti problem imamo na Kosovu, ali još nemamo nikakvu saradnju. Govorili smo i o povratku izbeglica, i tu nemamo apsolutnu saglasnost, pogotovu oko stanarskog prava... Bilo je reči i o povratku imovine SPC, i to tako što bi - a zato sam imao saglasnost od SPC - hrvatska vlast prvo izgradila porušene pravoslavne hramove, a onda bi se njima vraćale ikone i ostalo blago. Dogovorili smo se o skorom sastanku ekspertskih timova našeg i njihovog republičkog zavoda za zaštitu spomenika, gde bi se precizirala saradnja oko povratka nacionalnog blaga - navodi ministar.

Svilanović ističe da je s vlastima u Hrvatskoj pretresao i dvojno državljanstvo, uspostavljanje blažeg viznog režima između dve države, vraćanje kopija matičnih knjiga za šest opština u koje bi se Srbi vraćali.
- Mi smo davno napravili kopije ovih knjiga i nameravamo što pre da ih vratimo Hrvatskoj, da ne bi mogli više da se izgovaraju da nemaju podatke u svom MUP-u.

Veoma važan detalj iz zagrebačke posete, prema ministrovim rečima, jeste i deo razgovora s Račanom, kad je hrvatski premijer našem ministru opisao sva iskušenja koja nas čekaju na putu saradnje sa EU.
- Premijer Račan mi je, na primer, ispričao da je važno što je napravio sporazum sa sindikatima da daju podršku Vladi.

Šef jugoslovenske diplomatije kaže da je bilo reči o slobodnoj trgovini i saradnji u oblasti telekomunikacija i, zatvarajući svoju beležnicu, pita:
- Mislite li da sam baš ovako kako sam sada vama iščitao svoje beleške, to morao da uradim i na konferenciji za štampu, kako "Nacional" ili neki drugi list ne bi mogli da prave neke svoje konstrukcije? Siguran sam da je mnogo važnija činjenica da je 25 Srba, dva dana posle moje posete, pušteno iz hrvatskog zatvora, o čemu se malo, ili nimalo govori? Ili, podatak da je već vraćen deo blaga SPC!

Z. V. ZARIĆ
B. RISTIĆ