Title: Message

-----Original Message-----
From: Sonja Jekich [mailto:[EMAIL PROTECTED]]
Sent: 11. januar 2002 15:10
To: [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]; [EMAIL PROTECTED]
Cc: [EMAIL PROTECTED]
Subject: Odgovor--Hvala- na Vase Komentare, i NIN diskusija o Zameni Hansa Hekkerupa

TO: Mile Nikolich
       Miroslav Antic
       Milan Nikolic
       Tika Jankovic
       Sava Vidanovic

Draga Gospodo-- Re. Zasto Yugoslavia Nema SAD Ambasadora" i NIN diskusija o Hans Hekkerupu:

Procitala sam sa interesovanjem vase komentare--Milana Nikolica, Save Vidanovica i Tike Jankovica, koje mi je poslao G-din Miroslav Antic povodom moje izjave na temu: "Zasto Yugoslavia jos uvek nema ambasadora u SAD."  Hvala vam.  Od sve trojice sam ponesto nuacila.  Posto sam daleko manje upoznata od vas kome ti komentari odlaze, na prvom mestu, i, na drugom, dali su otisli G-dinu Lopusini, stavicu vam do znanja da sam sve sto mi je poslato--sva 3 komentara, upravo od Milana Nikolica, Tike Janokovica i Save Vidanovica--uputila juce G-dinu Lopusini, jer je to pitanje od njega i poteklo, on je bio inicijator te teme--a nasa reagovanja mu je trebalo poslati do petka.  Toliko, samo da znate.

Prilazem vam dole citavu stranicu iz NIN-a od jucerasnjeg izdanja--website page je sa par komentara od nasih ljudi o tome sta misle povodom promene Hansa Hekkerupa.  Ustvari moram priznati da za ovo nebih znala da mi nije nas covek,  G-din Nikola Zivkovic iz Nemacke, privukao paznju poslavsi mi email o tome, jer je jedan od ta dva (NIN) komentara njegov.  Ja necitam NIN, veoma, veoma retko; retko citam nase vesti na Srpskom iskreno da priznam, jer sam preopterecena poslom, karijerom i borbom protiv anti-Srpske propagande. Ali citam sve nase vesti na Engleskom koje tu- i-tamo pronalazim preko nasih websites--na primer, beograd.com, serbianna.com, B92, itd, te i mnoge druge

Mozda gresim, ali generalno gledajuci,, meni mnoge Srpske novine deluju cesto bajato, i teme diskusija cini mi se podosta neaktuelene--svakako ne sve, ali mnoge su.  Takodje, imam utisak da nasi ljudi u Srbiji mnogo vremena trose na diskusije, diskusije, diskusije, i diskusije, umetso da rade propaganda lobby poslove i public relations poslove.  Diskusije su im vrsta komunalne (grupne) terapije za sve nacionlne boljke i nevolje.  To verujem, i to mogu da razumem. Ali, osim momentalnog dusevnog olaksanja koje jadikovanje pruza, ti potezi nista sustinski nepomazu zemlji--bar ne na internacionalnom polju.  Ja takve osobe zovem "salonski politicari." Dodacu i to da se ovo ne odnosi na komenare koje vam prilazem.  Ustvari mislim da je komentar G-dina Zivkovica aktuelan i ispravan.

Ako imate nase  vesti (samo vazne nacionalne/drzavne vesti, ne ko priredjue koju proslavu, itd)  na Engelskom jeziku, posaljite mi molim vas. Nase vesti koje su na Engelskom jeziku mi je daleko laske da  prikljucim svom dnevnom online listu, newsletter, THE SPOTLIGHT, koje saljem (online only)  mnogim Amerikancima, ukljucujuci Beloj Kuci, te i nekolicini Srba u Americi, Kanadi i Srbiji.  Jedino kroz mesavinu vesti iz celoga sveta--nesto kao gulas-- mogu da privucem paznju i donekle interesovanje zapadnjacke javnosti sta se, izmedju ostalog, zbiva i na Balkanu.  Te vesti iz Srbije mi dolaze uglavnom iz  B92--na Engleskom jeziku naravno.  Ako neko ima druge vazne vesti ili izvore, ali samo na Engelskom--izvolite posaljite mi.  Za prevodjenje nemam ni vremena ni talenta ni interesovanja..

Sto se tice teme o nedostatku Yugo. ambasadora u SAD koju je inicijativno poveo G-din Lopusina, nadam se da smo mu pomogli?!   Sve najbolje.

Sonja Jekich   [EMAIL PROTECTED]

Reklama
Oznaka i datum izdanja
Beograd, 20:00
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Pogrešan èovek?

Suoèen sa jasnom demonstracijom svih problema koji predstoje, Hekerup se povukao u trenutku kada prethodni uspeh još nije ozbiljnije doveden u pitanje

      Uticaj žena na muževe u Danskoj iznenada je postalo zanimljivo pitanje za analitièare koji se bave Kosovom. Odluka šefa UNMIK-a Hansa Hekerupa (56), bivšeg ministra odbrane Danske, da tek 28. decembra saopšti da ne želi da obnavlja mandat kao specijalni predstavnik generalnog sekretara UN za Kosovo kako bi proveo više vremena sa svojom porodicom koja oèekuje prinovu, i dalje izaziva razlièite spekulacije.
       Iako je moguænost Hekerupovog odlaska sa Kosova bila nagoveštavana nakon uspešno obavljenih parlamentarnih izbora u novembru, u prvim danima Hekerupovog odlaska na zimski odmor energièno je demantovana. Veæ samo objavljivanje odluke u vreme spajanja božiænih i novogodišnjih praznika, i èinjenica da se dogovor o (ne)produžavanju ugovora donosi bar 15 dana pre njegovog isteka za najjednostavnije poslove, a kamoli poslove koji znaèe rukovoðenje najveæom operacijom Ujedinjenih nacija za koje su potrebne ozbiljne konsultacije, dovoljan su razlog za spekulisanje o eventualnim drugaèijim motivima ozbiljnog Danca.

       Zamerke
       Teorije o navodnim pravim razlozima za Hekerupovu odluku kreæu se u nekoliko pravaca. Najèešæe pominjane su nezadovoljstvo lokalnih Albanaca Hekerupovim sporazumom sa Beogradom, sukob sa Hašimom Taèijem zbog voðenja konstitutivne sednice parlamenta, i zbog pokušaja da stane na put organizovanom kriminalu, pri èemu se ponekad èak pominju i navodne pretnje samom Hekerupu.
       Uporedo sa oficijelnim pohvalama svih relevantnih meðunarodnih faktora, od portparola Stejt departmenta, preko Evropske unije, do NATO-a, gde, doduše, nije bilo moguæe dobiti poseban komentar u vezi s Hekerupom, meðunarodna dimenzija dogaðaja postoji u tezama da se šef UN administracije zamerio albanskim zaštitnicima preko okeana koji žele da se što pre povuku sa Balkana i prepuste Kosovo lokalnim Albancima, preko prièe da je izazvao nezadovoljstvo svojih saradnika u UNMIK-u i zapadnih diplomata birokratskim pristupom uz striktno poštovanje kancelarijskog radnog vremena i nedostatak energije i entuzijazma za odluènije korake. Hekerupove nedostatke sagledali su u sedištu NATO-a, uz pomoæ Nebojše Èoviæa, jedna je od konstrukcija lansirana, pogaðate, u jednom ovdašnjem tabloidu.

       Strategija
       U skladu sa tim, još važnije ocene o Hekerupovim rezultatima takoðe se znaèajno razlikuju. Blerim Šalja, nezaobilazni sagovornik inostranih diplomata i uèesnik svih radnih grupa i Rambujea, reæi æe za NIN se se radilo o "pogrešnom èoveku na pogrešnom mestu. Sve što se pripisuje Hekerupu zapoèeto je još za vreme Kušnera, i on je zapravo jedan od najslabijih administratora. Rezoluciju 1244 veoma je èudno interpretirao: kao da njome treba da jaèa administracija Ujedinjenih nacija umesto lokalna kosovska, nije ukljuèio Srbe kada se pripremao ustavni okvir, a onda je u implementaciji Rezolucije, što je iskljuèivo njegovo pravo, podelio odgovornost sa Beogradom, dogovarajuæi sa Èoviæem neku vrstu paralelne vlasti."
       Osobe koje su na srpskoj strani sa Hekerupom najviše kontaktirale, Rada Trajkoviæ i Nebojša Èoviæ, iako uzdržani, oèigledno su relativno zadovoljni saradnjom i ne raduju se previše ponovnom poèinjanju iz poèetka i upoznavanju sa nekim novim predstavnikom meðunarodne zajednice. Spoljnopolitièki savetnik predsednika SRJ Vojislava Koštunice Predrag Simiæ u razgovoru za NIN iznosi mišljenje da je Hekerup imao restriktivan stav prema Srbima, dok Dušan Janjiæ, koordinator Foruma za etnièke odnose, kaže da je Hekerup "brod koji se ekstremno nagnuo na albansku stranu ispravio i tako vratio meðunarodnu zajednicu u ulogu objektivnog posrednika".
       Da se Hekerupov rad može uglavnom oceniti uspešnim, jer je u atmosferi nedostatka jasne strategije meðunarodne zajednice prema Kosovu napravio ustavni okvir koji omoguæava ostajanje Kosova i samostalno i u okviru integracije, nealbanskim zajednicama uèešæe u administraciji, i sproveo izbore, smatra veæina sagovornika NIN-a.
       Dr Karin fon Hipel iz Centra za studije odbrane na Kings koledžu u Londonu, donedavni službenik UNMIK-a, smatra da je Hekerup ostvario ono što je planirao u prethodnoj godini i da nije želeo da žrtvuje svoj privatni život na duži rok. Džon Hulsman iz amerièke Heritedž fondacije, takoðe odbacuje teorije zavere. "Posle izbora UNMIK se nalazi na prekretnici buduæi da sledeæa faza zahteva dugoroèno posveæivanje ukljuèivanju lokalnih politièkih faktora u vršenje vlasti."

       Antipatija
       Èini se da je baš ovo poslednje bio i jezièak na vagi koji je u kombinaciji ostalih faktora prevagnuo u korist udobnog života u Danskoj. Suština onoga što æe za NIN Džejms Petifer, britanski struènjak za Balkan, nazvati "nesposobnošæu da se iz skandinavskog miljea vladavine prava adaptira na balkansko voðenje politike", a poznati novinar i autor knjige o Kosovu Tim Džuda "dubokom obostranom antipatijom" s obzirom da je "Hekerup želeo da stvari prosto sprovede efikasno i poslovno, a što su lokalni Albanci videli kao kolonijalni tretman" , nalazi se u diplomatskom objašnjenju Suzan Manuel, portparola UNMIK-a, da "postoji oseæanje u diplomatskoj zajednici da šef UNMIK-a treba da bude više politièki ukljuèen u rad sa lokalnim liderima".
       Hekerup je, naime, po završetku izbora odluèno vodio konstitutivnu sednicu kosovskog parlamenta a zatim i odbio da posreduje u pregovorima tri najveæe politièke partije meðu kosovskim Albancima, smatrajuæi da je izbor predsednika i vlade ove novuspostavljene autonomije odgovornost lokalnih aktera.
       Suoèen sa jasnom demonstracijom svih problema koji predstoje, Hekerup se povukao u trenutku kada prethodni uspeh još nije ozbiljnije doveden u pitanje. To možda i ne bi bilo toliko važno da ne postoji izvesna sumnja u pogledu viðenja Sjedinjenih Država i Evropske unije o daljim potezima na Kosovu.
       Dok Endru Lojd, šef britanske misije na Kosovu, proglašava 2002. godinu godinom razgovora izmeðu Prištine i Beograda, a jedan drugi visoki evropski funkcioner u razgovoru za NIN tvrdi da "smo radili naroèito blisko sa Hekerupom i beogradskim voðstvom na postizanju Zajednièkog dokumenta, što je veliki uspeh za sve ukljuèene strane", dotle komentator iz centra amerièkog propagandnog servisa prema istoènoj Evropi, Radija Slobodna Evropa, Patrik Mur, smatra da je "najveæa šteta koju je Hekerup uèinio za stabilnost regiona davanje glasa Beogradu u kosovskim poslovima".
       U kombinaciji sa amerièkim veæ obznanjenim planovima za redukovanje prisustva na Balkanu, i strahom Evrope od Kosova kao izvora kriminala i bureta bez dna kada je reè o sredstvima za uspostavu održive ekonomije, razmimoilaženja su uvek moguæa. Za sada Amerikanci prepuštaju mesto šefa UNMIK-a Evropljanima, zadržavajuæi poziciju zamenika, uz, naravno, neizbežno aktivno uèešæe kada se bude odluèivalo o finalnom statusu Kosova. Prema reèima Suzan Manuel, Hekerupov zamenik, amerièki diplomata Èarls Bresou nalazi se u Njujorku gde se vode intenzivne konsultacije o novom šefu Kosovske administracije što je i "za generalnog sekretara urgentna stvar, buduæi da je situacija na terenu delikatna, zbog pat pozicije meðu politièkim strankama, a i da je sastanak zajednièke radne grupe na visokom nivou predviðene sporazumom Hekerup-Èoviæ, zakazan za 18. januar." Suzan Manuel oèekuje da æe ime Hekerupovog naslednika biti poznato do kraja januara.

       Naslednici
       Kao kandidati za novog šefa UNMIK-a pominju se latinoamerièki diplomata Serðo de Melo, svojevremeno prvi administrator na Kosovu u leto 1999. a sada na visokoj funkciji u UN, Britanac Pedi Ešdaun, Šveðanin Karl Bilt, Norvežanin Kaje Aide, ponegde i Amerikanac Žak Klajn, a kao najverovatniji kandidat raniji Biltov zamenik u Bosni i savetnik kancelara Šredera Mihael Štajner (Vidite okvir).
       Postoji moguænost da æe UN poslati nekog iskusnog administratora iz svoje centrale u Njujorku kao privremeno rešenje, kako bi se dobilo na vremenu. U odnosu na to imenovanje dalje æe biti moguæe izvoditi prognoze o pravcima razvoja same misije. Postoji mišljenje da više nije potreban diplomata visokog ranga, buduæi da æe se administracija sve više prepuštati lokalnom stanovništvu. Meðutim, šef UNMIK-a ima ogromna ovlašæenja koja ukljuèuju poništavanje odluke parlamenta Kosova i amadmane na ustavni okvir, što zahteva jak autoritet.
       Za sada, amerièke i britanske diplomate zajednièki pokušavaju da uèine ono što je Hekerup izbegao - da privole albanske lidere na saradnju. U interregnumu, bez šefa UNMIK-a, Misije OEBS-a i novih organa vlasti, incidenti se nastavljaju.

       SVETLANA ÐURÐEVIÆ-LUKIÆ

Sigurno Nemac

NIN je za komentar zamolio nemaèkog ambasadora za Balkan dr Mihaela Šefera.
       - Hekerup odlazi iz liènih razloga. Sve spekulacije u vezi s njegovim odlaskom su netaène. Nije taèno da je on bio, za razliku od Kušnera, blizak evropskoj koncepciji rešenja problema Kosova, a da je bio prilièno kritièan prema amerièkoj politici, te da je navodno zbog toga morao da ode. Nemaèka i meðunarodna zajednica bile su veoma zadovoljne njegovim radom. On je uspeo da organizuje izbore na Kosovu i to uz uèešæe i srpskih biraèa, što je veoma znaèajno za proces stabilizacije i pomirenja.
       Postavlja se pitanje njegovog zamenika. Da li æe to biti Mihael Štajner?
       - To ne mogu da vam kažem. Nemaèka zahteva da Hekerupov zamenik bude - Nemac. Gospodin Štajner jeste kvalifikovan za taj posao i on sigurno dolazi u obzir, ali Nemaèka ima i druge ljude koji takoðe imaju sposobnosti za to. Takve odluke treba da se usaglase sa ostalim partnerima iz Evropske unije i u tome ne oèekujem neke probleme. Nemaèki predlog æe verovatno prihvatiti posle toga i Sjedinjene Države.

       NIKOLA ŽIVKOVIÆ

Copyright © 2000 NIN - [EMAIL PROTECTED]

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: Click Here