Title: Message

Pomračenje pamćenja

„Ko ne zna šta mu je, neka pogleda gde mu je. Pa ako ga ne nađe - to mu je.“ (Duško Radović, „Beograde, dobro jutro“)

Piše: Momčilo Petrović

Zašto je premijer Srbije baš Đinđić, a ne, recimo, Mile Isakov, ili Nenad Čanak?

Odgovor je toliko lak da ga ne znaju samo poslednja dvojica: oni nisu sposobni za obavljanje ijedne političke funkcije. Što su, uprkos tome, „istaknuti činioci političkog života Srbije“, puki je sticaj okolnosti - neko je u onoj gužvi istorijskog 5. oktobra nogom prevrnuo kamen ispod kojih su i ovi pomenuti, i još neki „sadašnji činioci“, obitavali, pa im se pružila prilika da ispuze na svetlo dana. Ali, još se nisu privikli na dnevno svetlo.

Dokaz?

Da su nešto valjali za politiku, bar bi ih jednom Milošević pozvao na svoje kanabe dok se još znalo ko na Dedinje može samo da dođe kad je prijem u američkoj ambasadi.

Dokaz završen.

Šta je, onda, razlog za trošenje vremena na njihove malenkosti? Moglo bi se reći: pedagoški... ali pošto je isključena svaka mogućnost da Isakov i Čanak sada nešto nauče, smatrajmo ovaj tekst „higijeničarskim“, tačnije pokušajem davanja malog doprinosa čišćenju đubreta u postmiloševićevskoj Srbiji.

A sve povodom incidenta koji su ova dvojica izazvala kad su se novinari posle sat i po njihovog kašnjenja na konferenciju za štampu razišli, odbivši da duže tolerišu njihovu „državničku i državotvornu zauzetost“, podrazumevajući (ispravno!) da ovi ni za deset sati ne mogu da smisle nešto zaista vredno štampanja.

Čanak je zatražio smenu „nedisciplinovanih novinara“, a Isakov se, uvređen poput francuske sobarice, požalio da su „novinari lagodno živeli poslednjih desetak godina na račun izjava i intervjua koje su od njih (Čanka i njega, valjda - prim. M.P.) dobijali“, i najavio da će „prekinuti svaku saradnju sa novinarima koji nisu imali strpljenje da sačekaju da se političari dogovore“.

Ove vojvođanske političare, nažalost, iz većine aktuelnih stranačkih lidera i funkcionera ne izdvaja nadmeni odnos prema javnosti, već samo višak gluposti koji ih nije sprečio da glasno kažu: „Sad kad smo na vlasti, mi ćemo određivati šta će novinari pisati“.

Postoje najmanje tri razloga zašto se „nova vlast“ ponaša ovako: sve je izraženija potreba da se jaz koji deli stvarnost od onoga što je u njihovim predizbornim programima bilo obećano nekako zatrpa, a „udaranje laka“ bez novinara ne biva (pod a); pod b: oni možda jesu pred spavanje čitali Platona, ali su deset godina svog života prospavali sanjajući dan kada će zameniti Miloševića, što je njihove moždane vijuge neopozivo iskrivilo na način koji uspeh u životu direktno povezuje sa fotografijom na naslovnoj strani... i pod c: reč je o jakoj psihološkoj potrebi da se potre sećanje na ono doba kad su bili niko i ništa u očima javnosti, dok nije podignut onaj kamen 5. oktobra. Skorojevići, u doslovnom značenju te reči, dan počinju uvijanjem pred ogledalom - da bi proverili suši li se onaj praziluk, ali novinari ih znaju. I pamte...

Meni je, recimo, dok sam radio u dnevnim novinama, slučajno zapao Čeda Jovanović. Idol ženskinja, došao je u redakciju da „iznese svoj stav“, i pošto nije bilo spora da Miloševića treba rušiti, a ni alternative Čedi, ostavljen mu je prostor u listu, ali njegov problem bio sam ja, već oženjen (plus traumatična zabluda iz detinjstva da podočnjaci odaju onanistu)... dakle, nimalo raspoložen da za njega i njegov „stav“ učinim više nego da mu dozvolim da sam napiše tekst. Kako se taj mučio! A tek kad sam mu rekao da to što je pisao četiri sata mora da skrati za polovinu „jer nemam ja za njega toliko mesta u novinama“!!!

Posle, iz „Newsa“, tražio sam intervju od njega. Ni traga učtivosti s kojom je onda pitao: „A je l’ može sad ovako?“ - nije smatrao potrebnim ni da odbije. Računao je valjda da se podrazumeva da je zauzet važnijim poslovima. Ili je znao da će jedno od pitanja imati veze sa saobraćajnim sredstvima, u šta se prvo zaljubio: u konje ili džipove.

Treba li da kažem koliko je puta „News“ premijeru Srbije nudio priliku da u intervjuu odgovori bar na jedno pitanje različito od onih deset na koje se blagonaklono smeška jer već ima spremljene duhovite odgovore? Ili: od kada guverner Dinkić odbija da razgovara s novinarima koji nose patike?

A da pomenem Velju Ilića koji je 8. oktobra (opet je, slučajno, meni zapalo da s njim razgovaram) tražio da se promeni dopisnik „Blica“ iz Čačka, jer „kad ja držim govor“, penušao je u slušalicu, „on ne kaže koliki je aplauz bio, a Đinđić kad je bio, on napisao ‘desetine hiljada’ došlo“?

Da li je moguća potpuna i trenutna amnezija sadašnjih političara na vlasti?

Očigledno jeste. Uloga ondašnjih „nezavisnih“ medija u njihovoj promociji i pobedi nad Miloševićem izbrisana je iz njihovog sećanja kao što je, uostalom, izbrisana i činjenica da su sada tu gde jesu zato što je za njih neko glasao - isto onako kao što su bili to što su bili kad za njih nisu glasali.

Reč je, normalno, o svojevrsnom poremećaju uma, ali u tom ludilu ima sistema: njihov pokušaj da se zadrži potpuna kontrola nad medijima odraz je verovanja da će se glasači u budućnosti određivati prema onome što oni kažu, jer će urađenog biti vrlo malo.

O mogućim, po njih negativnim, posledicama takvog ponašanja ne vredi govoriti, jer najsvežiji primer da dolazak na vlast automatski i za sva vremena potire svaku svest o konačnosti te vlasti još veruje da je njegov boravak u Sheveningenu privremen. Sve ležeći na uskom gvozdenom krevetu... Samo novinarima ostaje da preispitaju svoj odnos prema „novim bogovima“.

A što se Mileta Isakova, inače nekadašnjeg novinara, i njegove izjave da su „novinari živeli od njegovih intervjua“ tiče, postoji jednostavan recept: tržišni pristup. Neka počne da naplaćuje intervjue. Vrlo brzo, ako mu je uopšte do toga, saznaće koliko vredi. A ja znam: saznanje će biti bolno... od gladi.

http://blic.gates96.com/