Hi,

I'm going to write this message in Dutch, since it concerns a Flemish
institution (coverage of the data is Flanders and Brussels). If people
want a translation, just ask. I'll try to come up with a short
version.

In het kader van Openbaarheid van Bestuur wil Toerisme Vlaanderen een
deel van de toeristische gegevens die ze volledig zelf in beheer
hebben, vrijgeven. Ze hebben mij gecontacteerd en gevraagd voor een
verkennend gesprek, dat deze namiddag heeft plaatsgevonden in Brussel.
(Mijn contactgegevens hadden ze via Fietsnet.be)

Het gaat over locaties, adresgegevens en eigenschappen/attributen van
toeristische infrastructuur zoals hotels, campings, musea,
toerismekantoreren, e.d.

Ze vragen wel dat we ze dan regelmatig up to date houden, dat er een
bronvermelding (source=Toerisme Vlaanderen  kan dat?) bijstaat en dat
er doorverwijzingen zijn (deeplinks) naar hun website. Mij lijkt het
interessant om er ook een door hen aangeleverd serienummer bij te
zetten. (ref:ToerismeVlaanderen=xxxxxx bv.)

We hebben het ook gehad over fietsroutes en wandelroutes, maar die
zitten op een ander niveau en de toeristische diensten van de
provincies willen beperkingen opleggen, waar niemand van ons zich mee
akkoord kan verklaren. Dus dat zal nog niet voor direct zijn. Hopelijk
versoepelen ze deze voorwaarden ooit eens. (Indien interesse kan ik
deze voorwaarden doormailen, maar ik denk niet dat ik attachments kan
meesturen via de mailing list).

In een eerste fase gaat het om een paar duizend records over heel
Vlaanderen en Brussel, waarvan er vele in West-Vlaanderen liggen als
ik het goed begrepen heb.

Ik wil een manier uitwerken om dit allemaal in goede banen te leiden.
Het zou goed zijn, als er per provincie 2 of 3 mensen zouden zijn, die
zich hier ook mee bezig houden, zodat het niet allemaal stilvalt als
ik kom weg te vallen.

Wat ik dus wil opzetten:

Toerisme Vlaanderen levert informatie aan in json-formaat via een
FTP-server. 1 Bestand per provincie.

Ik maak een script dat dit json-bestand uitleest en een node aanmaakt
waar dat POI ongeveer zou te vinden moeten zijn. Ik kan het zo maken
dat er automatisch gegevens van Openstreetmap worden afgehaald in die
omgeving. (Allemaal binnen JOSM, uiteraard) Iemand doet een merge met
een POI of een gebouw in de OSM-data en kijkt na of alles klopt. Rinse
and repeat. We moeten ervoor zorgen dat we de coördinaten zelf van het
aangeleverde POI niet gebruiken. (Deze komen in sommige gevallen via
via van TeleAtlas). Dat mag geen probleem zijn, aangezien we zelf op
Bing de locatie van de POI bepalen. In veel gevallen zullen de tags
ook op een closed way met building=yes worden toegepast i.p.v. op een
node.

Dat is voor de initiële import. Eén van de elementen die worden
aangeleverd is een serienummer per object dat we bijvoorbeeld onder
ref:ToerismeVlaanderen o.i.d. kunnen opslaan. Dat kan later gebruikt
worden om het object terug te vinden, als er updates komen, maar ook
om aan kwaliteitscontrole te gaan doen. Als er iemand in OSM achteraf
iets wijzigt, moeten we daarachter komen (door regelmatig te
vergelijken met de brondata, uiteraard geautomatiseerd). Dan moet er
iemand bepalen of het om vandalisme gaat, of om een foutieve bewerking
van een beginner.
Als na verificatie toch blijkt, dat wat wij weten over dit POI,
verschilt van wat we aangeleverd kregen, moeten we dit op één of
andere manier kunnen terugkoppelen. Misschien via een wikipagina. Zij
kunnen dan bv. notificatie aanzetten om op de hoogte te blijven
wanneer deze pagina wijzigt.

Dit moet allemaal nog technisch uitgewerkt worden en ik wil me daar in
de loop van de volgende weken mee gaan bezighouden. Ik houd jullie op
de hoogte. Ondertussen ben ik benieuwd naar jullie reactie op dit
nieuws en of er bereidheid is om mee te helpen bij het importeren en
achteraf bij het up to date houden van de gegevens en de
kwaliteitscontrole. Als er bv. iemand begint te prutsen aan het aantal
sterren van een hotel, dan willen we dat geweten hebben en liefst zo
snel mogelijk weer rechtzetten.

Ik houd niet van volledig geautomatiseerde imports, vooral omdat we
onvermijdelijk aangeleverde data zullen moeten samenvoegen met wat we
al hadden. Vandaar de halfgeautomatiseerde aanpak (Voor de nieuw toe
te voegen POI's), terwijl de kwaliteitscontrole wel verregaand
geautomatiseerd kan verlopen.

De broncode van m'n Pythonscripts wordt allemaal vrijgegeven onder GPL
en beschikbaar gesteld op de wiki van JOSM, zodat iedereen die dat
wil, ermee aan de slag kan.

Waar ik nog niet helemaal uit ben, is of er een tussenliggende
databank nodig zal zijn, om de data in OSM te vergelijken met de
aangeleverde data voor de kwaliteitscontrole. Dat zal gedurende de
komende weken moeten blijken.

mvg,