1. In OSM zijn niet alle snelheidsbeperkingen correct ingesteld. Het
zal naar mijn aanvoelen nog nog wel even duren voordat dit het geval
zal zijn. In de eerste plaats omdat de maximale toegelaten snelheid op
de overgrote meerderheid van de kaarten niet getoond wordt.
2. Volgens mij heb je niet bijster veel aan de maximale toegelaten
snelheid. Je moet weten wat een realistische snelheid is. Op een
godvergeten landwegje vol putten mag je misschien wel 90, dat wil nog
niet zeggen dat een zinnig mens het er ook zal rijden. Ik denk dat je
beter op basis van de wegclassificatie (highway-tags) een "gangbare
snelheid" gebruikt. Bijkomend voordeel is dat het verkeer automatisch
richting grote wegen geduwd wordt. Dat vermijdt dat vrachtwagens zich
gaan vastrijden in woonwijken en stadscentra omdat het wat sneller zou
zijn in het utopische geval dat je er vlot zou kunnen doorrijden.

wouter

2012/2/13 Thijs Walcarius <thijs.walcar...@intec.ugent.be>:
> Met onze onderzoekgroep willen we de OSM-data gebruiken om
> routeplannings-algoritmes mee te testen. Om de resultaten bruikbaar te maken
> is het belangrijk dat de snelheid van elke weg juist is ingesteld.
>
> Als ik kijk in de documentatie op
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Maxspeed#Belgium,
> dan wordt een onderscheid gemaakt tussen wegen die in de bebouwde kom
> vallen, en degene die daarbuiten vallen. Het is mij echter onduidelijk of en
> hoe ik dit kan afleiden uit de OSM-data. Zo vind ik geen tag of relation
> [...]

"Wie niet in zichzelf gelooft, komt nergens."
                                       - Thor Heyerdahl