In JOSM kan je, via Bouwwerken - Historische Locaties - Monument (monument)
of  gedenkplaats (memorial)  of  wegkruis (wayside-cross)  of kruisbeeld
(wayside-shrine) invoeren.  Ik ben geen expert, zeker niet in het Engels,
maar ik vind wel dat in dit geval de Engelse benamingen duidelijker zijn dan
de Nederlandse.  Het verschil tussen een wegkruis of een kruisbeeld is mij
niet duidelijk.

Wel vind ik het goed om zulke locaties aan te duiden want het zijn goede
herkenningstekens bijvoorbeeld voor een wandelaar. Daarom zou het ook
interessant zijn om de vele kapelletjes die we in het landschap tegen komen
te taggen.  Telkens ik op een wandeling een kapel(letje) zie noteer ik het
en voer het thuis in. Maar hoe kan ik het verschil tussen bijvoorbeeld een
kapel waar je met een paar mensen (of meerdere) kan binnen staan of zitten
onderscheiden van bijvoorbeeld een gemetseld gebouwtje waar een beeld al dan
niet in een nis staat.  En heeft het nut om een kapelletje dat aan een boom
hangt te noteren.

Zelf bij ik geneigd om een kapel 'met een deur' als religieus gebouw te
noteren terwijl een kapel zonder deur  als 'wayside-shrine' te taggen.
(maar het is geen kruisbeeld!)  Voor de kapelletjes aan een boom heb ik geen
oplossing, misschien moet ik ze gewoon weglaten.

GuyVV

  _____

Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

Uw PC enorm traag? Klik