On Sunday 26 August 2012 01:33:08 EeBie wrote:
> Het blijft onduidelijk hoe betonnen landbouwwegen best getagd worden.
>
> (...)
>
> Het gaat om wegen van 3m breed in beton, gemaakt voor de landbouw met
> beperkte toegang voor ander verkeer.
>
> (...)
>
> In de Wiki’s vond ik geen eenduidige richtlijn over het taggen van die
> wegen.
>
> Ook in de pagina’s over Belgian Roads van Ben staan ze (nog) niet.

Het staat er wel, maar 't is wat puzzelen :-)

> (...)
>
> De foto’s die ik tijdelijk op http://www.yogile.com/c3zekri2#41m zette
> kunnen gebruikt worden.
>

> Ik tagde ruilverkavelingswegen als minor road (highway unclassified) en
> niet als track omdat ze in beton zijn.
> Als ik weet welke verkeersborden er staan komen er de toegangsrechten bij:

highway=unclassified is perfect.

highway=track is voor onverharde wegen, en dan staat in de wiki inderdaad dat
tracktype=grade1 voor verharde wegen is, maar laten we dat maar verbannen...
'k Heb maar één soort weg tegengekomen die goed is daarvoor: twee verharde
betonstroken waar de wielen komen met zand of gras daartussen.

In Duitsland denken ze anders over track en verharde wegen, maar bij ons zou
het enkel maar verwarring scheppen. Zodus verhard -> unclassified.

> Voor die met het blauwe verkeersbord F99c met tractor, voetganger, paard en
> fiets lijkt mij het belangrijkste:
>
>    - ·         highway=unclassified
>    - ·         motor_vehicle=no
>    - ·         agricultural=designated
>    - ·         bicycle=designated

Die tags zijn eigenlijk niet correct. Ten eerste omdat motor_vehicle=no niet
klopt: verkeer naar de gronden en/of huizen naast de weg is nog steeds
toegelaten. Het is eigenlijk een beetje een "uitgezonderd plaatselijk
verkeer".

Daarnaast gebruiken we "designated" niet als access-value in België.

Nu, de exacte tag is nooit echt beslist geweest voor het verkeersbord F99c,
daarmee dat ik ook steeds traffic_sign=F99c als tag toevoeg. Bijkomende tags
in dit geval zijn dan:

* agricultural=yes
* foot=yes
* bicycle=yes
* horse=yes

en om gebruikers een hint te geven kan je access=destination toevoegen.

> Voor die met ronde C3 verboden toegangsbord met onderborden met
> uitzondering voor aangelanden, landbouwvoertuigen en fietsen:
>
>    - ·         highway=unclassified
>    - ·         motor_vehicle=destination
>    - ·         agricultural=yes
>    - ·         bicycle=yes

motor_vehicle=destination is strikt gezien niet juist, C3 geldt voor alle
voertuigen, dus moet het minstens vehicle=destination zijn, al geeft dat in
wezen niet echt verschil omdat fietsers en ruiters altijd toegang hebben ook
al is enkel plaatselijk verkeer toegelaten.

Maar vervolgens gebruiken we in OSM ook meestal access=destination ipv
vehicle=destination, al is dat ook eerder om historische redenen
(access=destination bestaat langer dan vehicle=* en bijgevolg is er meer
support voor die tag, bvb. in de renderers en de routers). 't Komt dus weer
neer op consequent zijn in de data. access=destination zal 1000 keer vaker
gebruikt zijn, dan is het moeilijker om naar vehicle=destination over te
stappen, ook al is het dan correcter.

'k Ben er trouwens voorstander voor om voor de F99a/b/c-wegen gebruik te maken
van de designation=* tag i.p.v. traffic_sign=* zoals ik het zelf nu doe (zie
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:designation). Enkel zijn de termen die
in de wegcode staan niet echt eenvoudig te vertalen ("Roads reserved for
agricultural vehicles, pedestrians, cyclists and horse drivers", niemand die
dat steeds correct neerschrijft... Vooral omdat volgens de wegcode je daar
bvb. de ruiter kunt verwijderen van dat bord, maar dat de naam dan weer niet
veranderd... Soit, ideeën zijn welkom :-) )

Daarnaast kunnen we designation=* ook gebruiken om andere problemen op te
lossen, zoals natuurgebieden in Vlaanderen waar deze bordjes te vinden zijn:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Eimai/Flemish_Nature_Reserves

Ben