Nederlands onderaan

Allow me to explain why I'm against a full automatic import of the Crab
data, as proposed on this mailing list

I understand that this is the fastest way to get the data into OSM and
ready for use by everybody.
However, the data will then be owned by 1 or 2 people that did the import.
They will not be able to cope with the consequences of the data they
imported. The import software will have some flaws (double addresses,
missing buildings, bad buildings, problems with associatedStreet merging,
etc.)
Will you clean up the mess that others made ?

If, on the other hand, you allow people to import their own chunks of data
(via the tool made by the French, a lot of people "own" the data. Every
contributor takes some pride in the data s/he added and will be glad to
make corrections to it. Even during the initial import improvements to the
imported & existing data will be made. The more people that do this, the
better.

It's all about community building. Build a community around this import.
This community will do other things as well afterwards.

You can hear the same message in all presentations on import at the SOTM US
and SOTM conferences. Please take a look at those videos.

----- Nederlands---
Sta me toe om uit te leggen waarom ik tegen een volledige geautomatiseerde
import van Crab data ben, zoals ergens voorgesteld werd.

Ik begrijp dat sommigen de data snel in OSM willen krijgen, zodat het door
iedereen kan gebruikt worden. Het gevolg daarvan is dat de gegevens door 1
of 2 mensen aangemaakt is. Zij kunnen niet alle probleempjes oplossen die
ontstaan door deze invoer. Ik denk hierbij aan foutjes in de software die
ervoor zorgen dat er dubbele adressen zijn of problemen met de
associatedStreet-relaties. Ook wordt er tijdens de import ook niks gedaan
aan ontbrekende of foutieve gebouwen. Wie gaat die problemen aanpakken die
door anderen gemaakt zijn ?

Als je aan de andere kant, iedereen toelaat om stukjes gegevens te
importeren en onmiddellijk te verbeteren, krijg je een groep van mensen die
de gegevens bezit/beheert. Deze mensen gaan in zekere zin fier zijn op hun
werk en proberen de fouten eruit te halen. Hoe meer van deze mensen hoe
beter.

Het gaat dus over het opbouwen van een community. Bouw aub een community op
rond deze import. Op langere termijn zal osm er wel bij varen.

I meen deze boodschap ook te horen in alle presentaties rond imports die
gegeven zijn op de SOTM US en SOTM conferenties. Kijk maar eens naar die
videos. (wel in het Engels)

groeten