Jonas Häggqvist wrote:

> http://osm.org/go/0NcDdaU--?layers=0B00FTF
>
> Der er da tegninger af det rigtige...
>
> Jeg kan dog efterhånden ikke se hvad der er galt. Jeg har tagget alle
> grænserne med natural=coastline og sørget for at de går mod uret (jvf.
> <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dcoastline>). Er der
> nogen der har nogen gode idéer - det er vist blevet for sent til at jeg
> kan tænke klart?
>
> Ellers fortsætter jeg i morgen. Saltholm skal nok genopstå.

Ser ud til at Saltholm er kommet oven vande igen (bortset fra en
underlig trekant i den sydvestlige ende). Det kan efter min erfaring
godt tage nogle dage, før Mapnik viser den nye kystlinie (Mapnik er
afhængig af såkaldte coastline shapefiles, der ikke bliver opdateret
hver dag). Har du traced den nye kystlinie efter luftfoto, eller kommer
den også fra KMS?

Jeg har et par punkter, som jeg mener bør diskuteres, før du går videre
med at importere kommunegrænser.

1. Er licensen iorden ift OSM? Du henviser til DAGI websiden i
source-tagget. Der står at data kan bruges uden betaling, men ikke
yderligere om copyright.

2. Ligger kommunegrænsen på kystlinien? Jeg vil mene, at kommunens
administrative grænse går et stykke ude i vandet. Man forlader jo ikke
kommunen, fordi man sopper lidt i strandkanten. I Holland er
kommunegrænsen tegnet ca 1 km ud for kysten (fælles med landegrænsen,
men det er en anden sag). I Tyskland er de lidt skizofrene. Nogle steder
er kommunegrænserne tegnet omkring kystlinien (mest lidt ude i vandet,
men her og der lidt inde i landet), andre steder går den helt ud til 12
sømile grænsen. Personligt vil jeg foretrække, at kommunegrænsen ligger
et stykke ude i vandet som i Holland.

Ole/polderrunner