Den 17. dec. 2010 22.20 skrev Ole Laursen <o...@hardworking.dk>:

> [...]
> Himmerland. Der mangler stadig masser af veje, men jeg har ikke en
> bil, vejret er ikke lige til at cykle og man kan da få et nogenlunde
> omrids ud fra adressepunkterne, finjusteringen må så vente.
>
> Anyway, spørgsmålet er hvordan folk ser på at tagge det?
>
> Jeg har indtegnet et område omkring med landuse=residential og anbragt
> et place-punkt ved centrum med town for dem der har en hvis størrelse
> og ellers village (city ville jeg umiddelbart bruge på sådan noget som
> Aalborg eller Frederikshavn). Jeg synes ikke helt de engelske

Jeg lægger også et place-punkt i centrum af byen eller området. Og herefter
lægger landuse, idet der sagtens kan være mange forskellige landsuse i en
by. F.eks. residential, industri etc.

>  http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:place
>
> giver superduper meget mening i Danmark. Hvis man følger dem, kommer
> man da også til at savne nogle navne som først dukker op når man
> zoomer meget ind, på både Mapnik og Osmarender, se f.eks. Hadsund her
> (jeg har lige ændret Støvring):

Jeg giver dig fuldstændigt ret, jeg har også bøvlet en del med størrelsen af
byer vs. place tagget.
Specielt fordi de har
*place*=hamlet<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:place%3Dhamlet>
for
byer der er under 1000 indbyggere og så
*place*=isolated_dwelling<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:place%3Disolated_dwelling>
for
2 huse.

Jeg synes at spændet er kæmpe stort. Specielt når der er så mange
forskellige størrelser af byer der imellem.

Udover byer synes jeg, der mangler en del variation i locality - idet der er
stor forskel på hvad der tagges med det. Herunder en landtange, vig, dal -
mange af dem kan tagges med i en evt. landuse tag. Men synes ikke altid der
er ideelt. Jeg har erfaret at det bliver et problem, når man selv laver kort
fra OSM data - så skal man sidde udvælge manuelt, der forskellige locality
punkter/polygoner.

Kan se at der er rodet med en ekstra tag:
Key:is_in<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:is_in>,
men der også er en del kontrovers.

Måske der skulle udarbejdes et forslag til afstemning?

/Jens Winbladh