Hej,

Så er den nye offentlige Geoservice online:
http://digitaliser.dk/news/1033897

Det er gode nyheder:
- REST-opslag er lettere for mig at kode op imod end SOAP-opslag (men
det siger måske mere om mig :-) )
- Servicen bliver opdateret hver kvartal jf.
http://twitter.com/#!/finnjordal/status/48343386649923584 - hvilket er
bedre end den nuværende AWS, der vist ikke har nyere data end fra
efteråret 2009
- Adresseopslag må stadigvæk bruges frit. DAGI-data er dog lidt mere
komplicerede jf. licensen: http://geo.oiorest.dk/licens

Kvaliteten ser god ud. Der er fx adresser for Carsten Niebuhrs Gade:
http://osm.org/go/0NWuRVUbM-
http://geo.oiorest.dk/adresser.xml?vejnavn=Carsten%20Niebuhrs%20Gade

Derfor vil jeg kode min adressetjeneste på
http://osm.ter.dk/address_street.php om til at bruge geoservicen her
én af dagene.

Vi har stadigvæk ikke adgang til alle adresser, men næste gang,
Findvej.dk bliver opdateret med et friskt adressesæt, vil jeg tjekke
hvilke veje, som har fået nye nodes, og så lave et udtræk af vejnavne
til opslag i den frie tjeneste.

.. og geoservicen finder man her: http://geo.oiorest.dk/

Jeg kan i øvrigt godt li' deres formulering i licensen: ".. uden
særskilt betaling eller begrænsninger, når lovgivningen i øvrigt
iagttages, herunder markedsføringsloven og lov om behandling af
persondata"

Det er lidt det, jeg også påtænker er meningen i andre licenser, hvor
de eksplicit har nævnt, at man fx ikke må bruge data til
markedsføring. Det er ikke helt det samme, men det kunne måske være en
idé, om man kunne høre nogle af dem, der har restriktive licenser på
den måde, om de kan acceptere at omskrive licensen til at
forudsætningen for brug af data blot er, at lovgivningen overholdes.
Sandsynligvis ønsker de en form for "cover your ass"-klausul.

- Peter Brodersen