tak for gode input.

shapefilerne fra geofabrik er så vidt jeg har kunne se filteret ret kraftigt,
så hvis man ønsker at se alle tags (eller filtrere anderledes) har man brug for
at hente de rå OSM data, og selv importere dem til GIS.

en anden god løsning ville være hvis fx GeoMedia og MapInfo kunne anvende en
.osm.pbf fil som datakilde. der findes vist nok et plugin til geomedia der gør
at man kan anvende en postgis database som datakilde.

bestemt en hjælp hvis geofabrik lavede udtræk for enkelte kommuner.

> [...]
> OSM og så håndtegne ind så evt. konflikter med andre geografiske
> objekter undgås?- Så mange km nye vejstrækninger kan der næppe være
> tale om hvert år i en kommune. Desuden tegner mange i OSM planlagte
> veje ind "under contruction" og så sætter dem live når vejen åbner -
> så have et eller andet automatisk system der bare hælder nye
> vejstrækninger ind og ved siden af har vi så det der er lavet af  -
> det er noget rod. Man kan også forelske sig for meget i automatiske
> ting - og hvor ens eget preview og håndtegning vil være bedre løsning

enig. men det er stadig værd at overveje om der er dele af processen der kan
automatiseres?

> [...]
> så kommer der en farvelagt linje over vejen(e) på et kort , så man
> kunne se hvor den begynder/ender - samtidigt mulighed for eksport i
> måske GPX/KML format.
>
> Desuden kan man ikke køre GIS analyser med to lag (OSM/KMS) og så
> sammenligne hvor meget disse to har tilfælles  uden at skulle bruge et
> vejID etc.?
>
> I tyskland har de da lavet  landsdækkende undersøgelser af fx
> TeleAtlas og OSM (2009) - og NavTeq og OSM (2010) uden at skulle ud i
> noget unikt ID begge steder for at lave en undersøgelse med at

jo, sådan set enig i at en geografisk analyse nok er mere fleksibel. til
gengæld kunne en form for link via id måske åbne op for mere automatiske
løsninger?