Fra: Soren Johannessen [mailto:soren.johannes...@gmail.com]
Sendt: 7. november 2011 16:11
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: Re: [Talk-dk] adgang til aktuelle luftfotos

. Blot gør det det nemmere at verificere,
> og er naturligvis langt at foretrække hvis alle har adgang til kilden.
I områder hvor både Bing og Fugro er, finder jeg det ganske praktisk
at kunne skifte mellem disse lag - for at se hvad OSM deltagere har
mappet efter (hvis de ikke har angivet det) og hvis et hav af
luftfotos som kilder dukker op i uden adgang for os andre så kan vi få
den situation - Først bliver en bygning (eller andre objekter)
indtegnet via Fugro, så kommer et (ikke adgang) luftfoto fra fx 2010
og bygningen bliver så slettet fordi bygningen er revet ned, en fra
OSM indtegner (uden lokalkendskab) så bygningen igen via Fugro fordi
vedkommende ikke adgang til dette nye luftfoto osv. Derfor synes  jeg
klart at objekter der er frembragt fra luftfotos fra eksterne kilder
som udgangspunkt også bør være mulige at for resten af OSM frivillige
at indlæse.

Så det kommunerne bedst tjener OSM med hjælp er at gøre som Stevns
Kommune, eller give en adgang via WMS/TMS til en kommunes luftfotos
(forudsat de har ejerskab til dette)

Mens jeg skrev så kom "Hedda Nilsson Orviste" besked om at det er
objekter der allerede også kan ses via Bing/Fugro.

/Søren