mange tak jonas!
kan du sige noget om hvor meget båndbredde en sådan tile server sluger?

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jonas Häggqvist [mailto:ras...@rasher.dk]
Sendt: 20. marts 2012 12:44
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: Re: [Talk-dk] erfaringer med tile servere?

On 20-03-2012 09:44, Emil Tin wrote:
> til vores kommende cykelruteplanlægger overvejer vi køre en tile
> server.
>
> er der nogen (måske jonas fra rasher?) der har erfaring med at køre en
> tile server? og som måske kan sige noget om hvor meget
> cpu/disk/båndbredte det kræver? er mapnik den eneste fornuftige
> løsning?

Jeg kan sige lidt, men når det så er sagt så har jeg ikke forsøgt mig med
andre løsninger end den jeg er end med, så jeg er ikke så velinformeret,
men jeg kan da beskrive mit setup.

Det hele kører på en virtual server som tilhører Peter Brodersen. Den har
masser CPU kraft, men meget begrænset mængde RAM (1 GB tror jeg). Det er
reelt ikke nok RAM - det er konstant en kamp at få det hele til at køre i
den plads, men det går lige netop (det er samme server der også hoster
Fugro tiles, hvilket også bruger en del RAM).

OSM data importeres i en Postgresql/PostGIS database med osm2pgsql.
Databasen bliver holdt up to date med et script der benytter Osmosis til
at hente de seneste ændringer fra OSMs "hourly diffs", som herefter bliver
fodret til osm2pgsql, der opdaterer databasen.

osm2pgsql spytter en liste af opdaterede tiles ud, som så bruges til at
markere tiles som forældede.

Tiles bliver renderet af servicen "renderd", der bruger mapnik. Det er en
del af mod_tile pakken, som er et Apache modul der sørger for at generere
tiles on demand.

De fleste af de scripts jeg bruger kan hentes fra
http://osm.rasher.dk/pub/ - især keepup.sh scriptet er af interesse. Hvis
der mangler noget så sig endelig til.

--
Jonas Häggqvist