Sådan som jeg har opfattet omtalen af Geodatastyrelsens frigivelse af data
vil det være muligt at masseimportere bl.a. bygninger til OSM.
Hvis det er rigtigt opfattet må det være at foretrække frem for at tegne
efter diverse luftfoto uanset om det er Fugro eller Geodatastyrelsens foto.
Dels vil bygningerne sandsynligvis blive mere præcist anbragt ved en
masseimport, dels er det et rigtig stort (og i længden kedeligt) arbejde at
tegne alle Danmarks bygninger i hånden. Jeg ved det, fordi jeg netop er
blevet færdig med at tegne bygninger i det åbne land i Faaborg-Midtfyn
kommune efter Fugro.
Den eneste fordel ved at tegne fra et luftfoto er, at man ind imellem
opdager en lille stump vej, sø eller skov, som endnu ikke var tegnet. Men
værdien af de småjusteringer er efter min opfattelse ringe i forhold til at
få alle Danmarks bygninger med på OSM i et hug.

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth