Jeg har de seneste måneder arbejdet på at checke OSM for Sjælland med
automatiske værktøjer, mest KeepRight. Og nu er jeg kommet så langt, at
borset fra OSAK Fixmes, så kan jeg ikke komme meget længere fra lænestolen.

http://keepright.at/report_map.php?zoom=11&lat=55.9&lon=12.2

Så hvis man bor på Sjælland eller kommer forbi, så er det nu nemt at
finde et par positioner i nærheden, der kræver et survey.

Jeg eksporterer fejlene som GPX fra KeepRight og lægger dem ind som et
lag i Osmand, så kan jeg altid lige se om der er et sted i nærheden, der
skal undersøges.

Det der mangler er:

* Navne på forretninger, værtshuse, osv.

* Krydsende vandløb og veje: Er der en bro, en tunnel/culvert eller et
vade sted?

* Veje der ikke er forbundne til noget. Det er typisk sådan noget som
stier i gårdmiljøer, hvor man ikke på luftfotos kan se, hvordan man
kommer ind i gården. Gården i Vridsløselille fængler bliver en
udfordring :-)

* URL-er, der ikke virker. Når jeg ikke bare har slettet dem, er det
fordi en dårlig URL ofte er en indikation på, at fx en butik er lukket
eller har skiftet navn, så det giver mening at køre eller gå forbi og
lige checke, om den stadig er der. Restauranter er lidt nemmere. Hvis
URL-en ikke virker, man ikke kan søge sig frem til fx omtale og
anmeldelser de sidste par år og og der ikke er en kontrolrapport fra det
sidste års tid, så den nok lukket.

* Veje der er tæt på hinanden, men ikke forbunde. Det er især i
København, hvor der er indkørsler og gennemgang ind i gårde, hvor man
ikke på luftfotos kan se om der inde i gården er forbindelse mellem vejene.

Og hvis man i øvrigt laver OSM på Sjælland, så er det meget nemt en uges
tid efter lige at ce på KeepRight om man har lavet noget dumt.

--
Niels Elgaard Larsen