Hej allesammen,

Jeg havde det allerede på fornemmelse, men nu har jeg været på fieldtrip for at
slå det fast med egne øjne: strømningsretningen i vandløbet nord for Ganløse
Egede (mellem Buresø og Bastrup Sø) stemmer ikke. Vandet strømmer vestpå, og
ikke østpå som det ellers er angivet på OSM. Det ville også være mærkeligt
andet, da hovedvandskellet for hhv. Roskilde fjord og Øresund løber lige vest
for Bastrup Sø, sådan cirka der hvor det omtalte vandløb slutter mod øst.

Men nu er mit spørgsmål: skal jeg vende strømningsretningen om på hele
vandløbet? (Den slår et smut sydpå langs med den vestlige side af Ganløse
Egede.) Eller kunne man forestille sig, at vandet i den sydligste del af
vandløbet faktisk strømmer fra syd mod nord, og at det vender ved et af de
indtegnede grøfter? I så fald skal kun noget af vandløbet rettes, men hvor
meget?

Hilsen fra en OSM-rookie