Tusind tak for de mange meninger.

Vedr. Julians spørgsmål om definitioner, så er der efter min opfattelse tale om
kommerciel misbrug såfremt et privat firma tjener eller sparer så meget som en
femøre ved at bruge OSM i stedet for andre kortleverandører. Og ja, disse data
er til ulempe for mig, fordi det er grimt og ukorrekt, og formentlig også for
nogle naboer, der vil opleve et prisfald på deres huse ved for stor
turistbelastning !!

Og så glemmer Julian, Lars og Michael Collinson en væsentlig Open Source
karakteristika. OSM er baseret på frivillighed, og jeg har temmelig svært ved
at se, hvorfor min og andre frivilliges arbejdskraft skal stilles gratis til
rådighed for kommercielle interesser. Det vil i hvert fald kølne min interesse
for projektet.

Jeg er dog enig med flere i, at vi ikke uden videre kan slette disse data af
hensyn til god osm-opførsel, men vi kan rydde op, fx ved at slette
"tourism=chalet" og name-tagging.

Jeg mener, at "tourism=chalet" er noget vrøvl i dette tilfælde. Udlejningshuse
kan jo lige så godt bruges af rejsende håndværkere eller af gæster til et
familiearrangement eller til indlogering af flygtninge. Det giver absolut ikke
nogen mening i lokalområdet, at enkelte sommerhuse stikker ud, så derfor bør
der tagges med ”building=yes”

Jeg mener, at name-tagging uden videre kan fjernes, dels fordi sprogbrugen er
udansk, dels fordi de som Asger påpeger formentlig kun er interne data som ikke
har bund i virkeligheden, dels fordi de som Jørgen påpeger overtræder
tagging-regler om serialisering, dels fordi der ikke er nogen dansk tradition
for at angive husnavne på kort. I modsætning til mange andre lande, så har vi
et velfungerende OSAK-system, der gør husnavne på kort overflødige.

Jeg har ikke skrevet til d'herrer operatører, men nogen må gerne opfinde et
standardbrev, der kan bruges i slige tilfælde.

/sba-dk