Hejsa.

On 8/25/19 11:40 AM, Niels Elgaard Larsen wrote:
> Det er jo fri software så vi kunne hurtigt få det til at køre på en
> anden server.

Fri software er autoAWS faktuelt ikke.

Ingen af forfatterne til AWSbot (Stephen) eller autoAWS (Jonathan) har
deklareret hverken ophavsret eller distributionsbetingelser[1] for
softwaren. Ifølge Berner-konventionen har de implicit den fulde
ophavsret til deres bidrag til hvert stykke software, og uden yderligere
betingelser angivet skal de i princippet godkende enhver kopi der laves
af den.

At koden er uploadet til en service hvor den kan tilgås af andre, giver
ikke disse andre ret til at kopiere, anvende eller lave afledte værker
af den.

Min holdning er den samme som i 2016[2], jeg mener det er en
fællesskabsopgave at sørge for at importere relevante åbne data til OSM,
og at det bør ske efter nogle rammer og retningslinjer der er et vist
konsensus om i fællesskabet. Jeg vil selv rigtig gerne bidrage til det
arbejde.
Men jeg ser, desværre igen, en AWS-importer hvis udvikling og drift
hovedsageligt hænger på én person, og hvor der ikke er transparens,
dokumentation og konsensus omkring hvad der foregår.

Jeg forsøgte selv at bidrage med systematisering af driften af autoAWS
ved at arrangere en sponsoreret server hos dotsrc.org i august sidste
år[3][4], samt at oprette et git-repository med de tilgængelige
versioner (v1.0 fra pastebin og v1.1 fra personlig mail fra Jonathan) så
der kunne komme mere struktur på udviklingen, og mulighed for bidrag fra
andre.

Desværre var autoAWS på det tidspunkt ikke modent til at køre
automatisk, og min intention om selv at arbejde på at forbedre dette
holdt ikke trit med tidsrealiteterne, så dotsrc.org-serveren står stadig
ubenyttet hen.
Det ser ud til at Jonathan nu har forbedret så meget i v1.3 at
muligheden er tilstede, og at autoAWS nu i stedet kører på en server han
kontrollerer[5]. Koden til v1.3 er dog ikke umiddelbart tilgængelig, og
der er aldrig foretaget yderligere commits til git-repositoriet end
mine[6], så jeg tvivler på at Jonathan anvender det i sit arbejde med
autoAWS.

Så nej, autoAWS er hverken fri software hvor fællesskabet har ret til at
fortsætte udviklingen uanset ophavsretsindehavers luner, eller har
adgang til kildekoden for den aktuelle og kørende version.

Hilsner,
--
Mikkel

[1]
$ git clone --quiet https://github.com/AWSbot/PHPscript AWSbot
$ git clone --quiet https://gitlab.com/OSM-DK/autoAWS
$ grep --recursive --ignore-case license AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case lice AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case gpl AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case gnu AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case mpl AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case spdx AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case ophav AWSbot/ autoAWS/
$ grep --recursive --ignore-case copyright AWSbot/ autoAWS/
AWSbot/.git/hooks/pre-rebase.sample:# Copyright (c) 2006, 2008 Junio C
Hamano
autoAWS/.git/hooks/pre-rebase.sample:# Copyright (c) 2006, 2008 Junio C
Hamano
$

[2]
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/2016-August/004682.html