At Wed, 16 May 2007 17:36:10 +0200,
Milo van der Linden wrote:
> Wat is de omgeving waar jij de voorkeur aan geeft dan Stefan?
>
> Ikzelf vind Java juist geen optie omdat de snelheid en
> geheugen-efficiente lager is dan die van b.v. C++, Mijn JOSM vindt het
> b.v. heel lastig om de planet.osm in te lezen.

Ja, maar dit komt grotendeels door de grootte van de planet.osm. In
C++ zal het waarschijnlijk wel efficiënter gaan, maar dan nog zal je
waarschijnlijk een probleem hebben als je de hele planet.osm gaat
inlezen, omdat het gewoon een paar gigabyte aan data is.

Als ik het zelf zou schrijven, zou ik de delen die heel efficient
moeten zijn in C schrijven en de rest in python. Maar als in de
subversion repository van OpenStreetMap kijk, dan zie je daar perl,
ruby, python, java, C++ en C. Het is niet zo dat er slechts 1 of 2
programmeertalen gebruikt worden...

> Ik zoek naar een generiek karakter, misschien kunnen we (mits er mensen
> zijn die hier écht verstand van hebben) kijken of we gelijktijdig op het
> microsoft.net framework en mono aan de slag kunnen. Voor conversie
> bibliotheken is dit zeker geen probleem, alleen het bouwen van
> user-interfaces is natuurlijk wel spannend...

Niemand stopt je te gebruiken wat je wilt gebruiken, maar .NET en C#
blijven Microsoft technologieën en mono zal waarschijnlijk altijd wel
achter de feiten aan blijven lopen. Het enthousiasme om daarvan
gebruik te maken zal in de Open Source gemeenschap niet erg groot
zijn. Zeker niet nu java net onder de GPL vrijgegeven is.

Jeroen Dekkers