Maarten Deen schreef:
> GPL betekent inderdaad dat een distributeur de sourcecode mee moet
> leveren en hij mag geld vragen voor het medium en de distributie.

Volgens de GPL mag hij zoveel geld vragen als hij wilt. Alleen voor het
bijleveren van de bijbehorende source mag hij geen extra geld vragen
(anders dan de gemaakte kosten voor media en distributie).

Maar: iemand die het programma voor veel geld verkoopt, moet daar de
source dus ook voor openbaar maken, inclusief eventueel zelfgemaakte
verbeteringen. En het programma mag door derden dan weer gratis verder
verspreid worden.

> Er zijn tientallen verschillende open source en vrij licenses. Een
> lijstje is te vinden op
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Open_source_licenses> en
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Free_software_licenses>
>
> Het is een hele toer om de "goede" licentie er uit te vissen. Ik weet zo
> geen licentie die verbiedt om geld voor de distributie te vragen.

Licenties die het verkopen van de software verbieden zijn per definitie
geen open source.

groeten,
Eugene