> [...]
>
> http://www.openstreetmap.org/user/Maurice/traces/31937
>
> Het plaatje laat niet alles zien, het klopt niet helemaal, een stuk
> mist aan de linkerkant.
>
> Vervolgens JOSM gedownload. Als ik bij OpenStreetMap 'view' klik bij
> mijn trace dan krijg ik een grijs scherm. Ik zal wel de eerste zijn die
> daar wat wil mappen. Ik klik op 'view' en kopieer de URL in JOSM. Bij
> zoom 12 krijg ik het volgende plaatje:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=48.90403169999998&lon=13.
> 470625&zoom=12&layers=B0F
>
> Deze URL in JOSM geplakt en de eerste melding is "No Data imported"

Dat betekent dat er nog geen nodes en segments bestaan in dat gebied. Dan
ben je daar inderdaad de eerste.

dan "downloading points 5000 to 10000". Daarna zie ik een groot zwart
> scherm (schaal = 3788.2km) met een wit puntje. Inzoomen op het puntje
> maakt niet meer dan dat het een puntje blijft...

In JOSM kun je inzoomen op het hele gebied dat je hebt geladen. Daar is een
knop voor (misschien verborgen) en een menu-optie onder "View".

De GPX-file kun je ook direct in JOSM openen, al moet je het dan misschien
.gpx noemen. Dit is handig, want niet iedereen wil zijn traces uploaden.
Bovendien kan het soms even duren voor de server je traces heeft verwerkt en
het mogelijk wordt om ze via JOSM te downloaden.

Welke stap van de beginners guide heb ik te snel gelezen?

Ik ken de Beginners' Guide niet uit mijn hoofd en kan zo snel niet vinden
waar je overheen gelezen zou kunnen hebben, maar ik denk dat je het goed
aanpakt. Houd er wel rekening mee dat je zelf weet wat er in de GPS-traces
zit, dus waar je hebt gelopen. Was het een wandelpad, een straat, fietspad?
Je mag dit niet opzoeken op andere kaarten, maar dat hoef ik natuurlijk niet
te vertellen.

Maurice.

Ben

de Campusomroep: op en achter UTV en Uradio! www.campusomroep.nl