Goede voorbeelden!
Ik snap dat ik vooral vanaf de render kant kijk, maar het eerder genoemde
voorbeeld van een gerenderd fietspad langs een straat,
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36332&lon=4.93747&zoom=17&layers=B0F ,
 vind ik gewoon raar staan, in de kaart. Aan de andere kant snap ik dat het
leuke data is, en je als je bijvoorbeeld een fietskaart zou maken, je graag
wilt weten waar fietspaden zijn die zo los mogelijk zijn. Dat moet niet van
de rendering afhangen.
Een derde issue is toch ook het toevoegen: Ik vind het logischer om bij een
weg toe te voegen: "Heeft een verhoogd/losliggend fietspad", dan een apparte
weg daarvoor aan te maken, er vlak langs.
Als gebruiker van een kaart vind ik de blauwe lijn in
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36332&lon=4.93747&zoom=17&layers=B0Fverwarrend,
en vind ik dat je het zo moet oplossen dat die daar niet staat.
Mij lijkt, qua invoer, en up to date houden (als een weg verlegd wordt, zal
in 99% van de gevallen het fietspad mee verlegd worden), logischer.
Uiteraard is er ergens een grensgeval (een autoweg met een bocht, die het
fietspad afsnijd), waar dit niet voor opgaat, maar zo lijkt het mij het
logischt.
Groeten,
Martijn.