Martijn,

Geweldig werk. Ik had niet gedacht dat het zo snel zou gaan.
Zeker als je deze server zo slim krijgt dat ie met de diffs kan gaan
werken, ongelofelijk goed werk.
Worden deze tiles nu rechtstreeks geserveerd van de server die
tegelijkertijd ook staat te renderen?
Ik ben erg benieuwd naar de performance. Hoe snel kun je een volledige
tileset renderen? En hoe veel tijd heb je gemiddeld genomen voor de
diffs nodig? Nuttige kennis die we moeten gaan verzamelen.

Even de context voor de mensen voor wie dit een beetje als een
verrassing komt:
Afgelopen zondag waren Sander en Raoul van JR Online anwezig op de
mapping party. We hebben toen gesproken over sponsoring van OSM
Nederland door JR Online door middel van een (virtuele) server.
Omdat we nog geen ervaring hebben met een eigen tileserver /
renderserver, is er toen besloten dat we het exploratief gaan
aanpakken: zo snel mogelijk een server in de lucht, inrichten en dan
eens zien wat de impact is op de hardware, en waar we tegenaan lopen.
Martijn v. O. heeft de uitdaging aangenomen om de tilerenderserver te
gaan inrichten. Die moet uiteindelijk de tileserver gaan voeren met
tiles, misschien kan dat 1 machine zijn. misschien kan het zelfs
binnen één systeem, dat kan ik zo niet beoordelen.
Op basis van de ervaringen die we opdoen kunnen we de server vrij
makkelijk opschalen, de sponsor werkt graag mee.

Wat betreft dev-activiteiten blijven we voorlopig gebruik maken van de
dev-server die er al is in Engeland. Het doel van deze server is een
retestabiele productieomgeving voor de tiles te bieden om zoveel
mogelijk gebruikers te kunnen accomoderen.

Martijn van Exel

Op 31 okt 2007, om 16:17 heeft Martijn van Oosterhout het volgende
geschreven: