On Monday 21 January 2008 19:35:46 Hans Bakker wrote:
> Waarschijnlijk is
> het water correct en is het land er doorheen getekend om snel even de grote
> lijnen aan te geven, en maakt het voor de kaart niet uit
> omdat het water toch wel over het land heen getekend wordt.
De landuse tag is niet om het land aan te geven maar om het gebruik duidelijk
te maken door het een kleurtje te geven.

De grens tussen land en water wordt bepaald door de water=natural. Dus aan één
kant van die way is het land, de andere kant is water. Welke kant van die way
water is en welke land wordt bepaald door de richting van de way. Om die
richting te zien moet je in de preferences in Josm 'Draw Direction Arrows'
aanvinken.

Uit AND todo (http://wiki.openstreetmap.org/index.php/AND-NL:_Todo):

Ik zie ook vaak (op luchtfoto's) dat het water van AND te breed is, ik weet
niet of dit een lokaal probleem is maar ik denk dat je veilig een kanaal wat
smaller kunt maken als blijkt dat je er met een goede GPS trace doorheen
lijkt te fietsen... Freek 16:23, 26

Wegen, water en industriegebieden kunnen op bepaalde "nodes'aan elkaar zitten.
Dat is geen fout, maar mag in voorkomende gevallen worden geschoond, om e.a.
beter te kunnen overzien.

Kortom de grens is daar waar de way met natural=water (of 'coastline' elders).

>Ik weet dat er een tag voor is, maar die is nog proposed
>(http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/FIXME).
>Mogen die dan toch gebruikt worden?
Alles mag. Renderaars (of welk ander programma ook) houden echter alleen
rekening met bekende overeengekomen tags. Dus hoe minder standard, bekend
enz. hoe minder effect en dus zinvol.
Een standard fixme tag is handig omdat bijvoorbeeld iemand die erg veel weet
van een bepaald gebied zou kunnen filteren op de fixme tag, en dan correcties
aan kan brengen. Wellicht dat de fixme tag in de toekomst automatisch een
bericht kan stuuren naar een OSM'er die er dan op uit gaat. Voorlopig helpt
het alleen waarschijnlijk jezelf.

Overigens helemaal eens met de opmerkingen van Cartinus (Martijn Verwijmeren).
Die Multipolygon wist ik nog niet, bedankt!

Lambert Carsten