Dit bericht wil ik vandaag de deur uit doen naar het Brabants Bureau
voor Toerisme. Iemand nog op of aanmerkingen?

Graag zou OpenStreetMap[1] de gps-gegevens van het fietsroutenetwerk van
Brabant opnemen in haar database. OpenStreetMap probeert de wereldkaart
te ontketenen zoals Wikipedia de encyclopedie heeft ontketend. Het doel:
een vrij beschikbare wereldkaart[2] waaraan iedereen kan meewerken.
Ontstaan in Engeland in 2004 heeft OpenStreetMap de afgelopen jaren
wereldwijd tienduizenden vrijwilligers enthousiast gemaakt om gewapend
met GPS en notitieblok de vrije wereldkaart steeds beter en completer te
maken.

Een groep enthousiaste vrijwilligers heeft reeds grote delen van het
fietsroutenetwerk van Nederland, met behulp van een gps, in kaart
gebracht [3]. Helaas missen de routes van Noord Brabant en Limburg [4].
Als toestemming wordt verleend voor het gebruik van uw gegevens is
Brabant ook compleet.

Op dit moment worden de gegevens die wel beschikbaar zijn in de database
toegevoegd en is een start gemaakt met Noord Holland, Twente en Zeeland,
zoals bijvoorbeeld te zien is op de internationale fietskaart [5] van
OpenStreetMap. De Nederlandse tak van OpenstreetMap is reeds begonnen
met de voorbereidingen om een Nederlandse fietskaart te maken en heeft
reeds een carnavalskaart[6] en een friestalige kaart[7] gemaakt.

Met. vriendelijke groet,
namens OpenStreetMap.nl

Joris Meijerink

[1] http://www.openstreetmap.nl