Hi Robert.

Wel het is niet zo moeilijk, maar
de details zijn het wel....

Dit is maar 1 manier van de vele mogelijkheden:

Het begint met de fiets uit het vet te halen.

Op de openstreetmap server  zoek je een gebied
dat wel wat aandacht verdient, kijk eerst eens in de buurt.

Maak er een printout van en neem die mee op de fiets.
Selecteer de eerste maal 5- 10 straten.

De bedoeling is dat je zoveel mogelijk nuttige
Dingen aan de tracks kunt toevoegen:

Auto of fietspad, eenrichtingsverkeer
Busbanen, voetgangersgebied, maar ook
Brievenbussen, restaurants , groen,
Water en parken, om er maar een paar te noemen.

Straten zijn in OSM een track over een aantal
Knooppunten. Deze hebben eigenschappen (tags)
Zoals het type straat, of de naam ervan.

(bv  name=caracasstraat )

Fiets alle straten systematisch door
(dat is de eerste keer al lastig genoeg)
met de garmin ON (liefst elke sec een punt)
Heb je een fotocameraatje, neem
dan verschrikkelijk veel foto's van alles
Waarvan je denkt dat je dat wel kunt onthouden.
Dat lukt je namelijk niet. Maak op het laatst
een foto van je Garmin scherm
met de tijd erop.
(ivm tijd synchronisatie)

Thuis,
Kopieer de tracé van de garmin op de
PC. Je hebt dan een .PCX file en
zet die in een dir  "OSMTRACKS"  (BV)
Op dezelfde naam maak je een dir en kopieer
alle fotos daarnaartoe.

Download de nieuwste versie van Java
en JOSM
en selecteer open file en kies de
GPX file. Voila je ziet alles netjes
Op het scherm.
Kies dan download from OSM  (groen driehoekje)
En alle reeds beschikbare data wordt toegevoegd
In aan nieuwe laag. Je ziet direct
de verschillen tussen OSM data en jouw track.

Nu kan je beginnen JOSM te ontdekken.
Dat kost zeker een paar dagen.
JOSM kan VEEL meer dan het lijkt,
en de leercurve is best wel stijl.

Lees de wiki, niet alle pagina's
Zijn even makkelijk te vinden, neem
Daar rustig de tijd voor.

JOSM heeft plug-ins. Speel daar mee.
Voor het verwerken van de foto's heb je
AGPIFOJ  nodig. Ik weet niet waar
dat een afkorting van is...

Omdat NL redelijk compleet is het voornamelijk
Van belang te corrigeren en toe te voegen.

Veel fietspaden ontbreken, of zijn
Als voetgangersgebied (pedestrian) aangegeven
(vraag me niet waarom). Kan je veranderen.

Laat ons weten of er nog meer vragen zijn.

Gert Gremmen