Beste mensen,

Hieronder volgt een voorstel tot het vormen van een werkgroepje dat
topografie-kaarten gaat uitwerken. Het verhaal is veel langer geworden dan
gepland en daarom is het in tweeën gesplitst. Eerst de inleiding over het
ontstaan van het idee met toelichting en daarna het voorstel zelf. Wel zo
makkelijk voor de lezers met weinig tijd.

Inleiding/achtergrond
--------------------------
Ik ben ooit geattendeerd op OSM door ene kennis en kwam er ook wel eens terecht
via vrijschrift en vond het een sympathiek en nuttig project, maar had er geen
directe toepassing voor en dus verdwijnt dan iets naar het achterhoofd.
Toen ik recent op mijn werk een webbased kaart-opdracht moest uitvoeren kwam ik
tot de conclusie dat datgene dat ik wilde en moest doen niet met GoogleMaps kon
en dan het alternatief van een statische kaart ook de nodige nadelen had (naast
eventuele copyright issues).

Voor mijn werk had ik een kaart nodig van de BeNeLux met daarop zo min mogelijk
zaken zichtbaar en de mogelijkheid om zelf bepaalde steden op de kaart te
zetten door middel van een stip en een naam. Vervolgens moest het mogelijk zijn
om informatie per stad op te vragen en eventueel op de stad in te zoemen
waarbij er wel detail zou zijn zodat een geïnteresseerde een bepaalde locatie
in de stad kon bekijken.

Met dit in het achterhoofd ging ik op zoek op het internet en kwam zo bij onder
andere OSM en OpenLayers terecht.
Ook liep ik tegen allerlei problemen op waarbij materiedeskundigheid, of
eigenlijk het gebrek daaraan een belangrijke rol speelde. Je hebt IT ervaring
genoeg maar je in korte periode inwerken in de wereld van GIS bleek geen
sinecure. Documentatie voor beginners alsmede documentatie van APIs
(openlayers), voorbeelden, etc. bleken beperkt voorhanden. Zo had ik ook bijv.
de nodige moeite met projecties.

Wel kwam ik er achter dat wat ik eigenlijk wilde niet echt bestond. Immers de
meeste mensen zijn juist geïnteresseerd in zoveel mogelijk detail. Persoonlijk
vind ik dat prijzenswaardig en bijzonder fijn dat de database zo gevuld is met
gedetailleerde data, maar voor mijn project had ik het principe nodig van: less
is more.

Ook realiseerde ik me dat ik eigenlijk een soort toplogische kaart nodig had.
Zo een die je vroeger wel op school zag bij topografielessen. Maar ook wat je
bijv. wel ziet bij bedrijven met meerdere vestigingen.

Inmiddels was ik wat meer in het OSM/GIS wereldje doorgedrongen en had mij
geabonneerd op deze mailinglist en liet ik mijn neus zien op IRC. Ik kreeg daar
best veel hulp, maar des ondanks bleek de leer curve vrij stijl door de naar
mijn idee slecht toegankelijk documentatie, voor zover überhaupt aanwezig, van
met name openlayers.
Inmiddels is het project waaraan ik zou gaan werken helaas getermineerd, maar
de interesse in het onderwerp is bij mij gebleven.

Na wat gesprekken op IRC met met name Rubke en Milo en het lezen over het
opnieuw opzetten van een website/wiki alsmede een discussie over
Topografiekaarten op de mailinglist, ontwikkelde zich een idee.
Dit idee zal ik hieronder presenteren. Ik hoop dat het uiteindelijk uitgevoerd
kan worden en geapprecieerd zal worden. Hiermee bedoel ik: het is zonde van de
tijd om een project ter hand te nemen als het geen praktische toepassing heeft
in dit geval. Op de mailinglist en ook elders is gesproken door diverse mensen
met een onderwijsachtergrond over topologie-kaarten, alleen tot op heden wordt
er effectief niets mee gedaan lijkt het. Hier wil ik verandering in aanbrengen.

OSM Topo proposal
-----------------
Het samenstellen van een werkgroepje met daarin kennis van programmeren, GIS en
toepassingsdeskundigheid. Ik denk hierbij primair aan het primaire onderwijs.
Een topokaart kan je gebruiken voor onderwijs, maar ook het commerciële
voorbeeld hierboven is een mogelijkheid. Maar wat te denken van een evenement
zoals de Elfstedentocht: een kaart met alleen de 11 Friese steden en als je
inzoomt komt de route over water in beeld. Nog verder inzoomen geeft
toeschouwers een beeld van de wegen naar en in het gebied.
Kortom: er zijn vele praktische mogelijkheden.
Ook is er het voorbeeld dat doordat er minder te zien is op de kaart fouten in
bijv. grenzen tussen gebieden wellicht makkelijker opvallen.

Uitwerking:
Bepaling van wat er wenselijk is en hoe generiek dit gemaakt moet en kan
worden. Ook is het wenselijk om alles te documenteren zodat er enerzijds links
naar inleidingen over relevante onderwerpen eenvoudig te vinden zijn,
anderzijds hoe er gerenderd is en je dit kan visualiseren, maar ook hoe je je
eigen kaart(indeling) kan maken en zo je eigen topografieles bijv. zou kunnen
samenstellen.
Het totale project valt dus uiteen in drie delen: inventarisatie en
documentatie hiervan, implementatie en documentatie hiervan, naar aanleiding
van her voorgaande het maken van een handleiding hoe dit praktisch toepasbaar
is in bijv. het topologie onderwijs.

Doelstelling:
Ik hoop dat er zo een beter inzicht (vanuit diverse
perspectieven/achtergronden) ontstaat, de leercurve van het omgaan met webbased
maps  platter wordt, de beoogde website een impuls te geven en als praktisch
eindproduct een basis te leggen voor het topografie-onderwijs.

Wat is er nodig:
Zoals gezegd is er dus expertise vanuit diverse disciplines nodig alsmede
natuurlijk het nodige enthousiasme. Ik zit aan een man (m/v) of 3-5 te denken.
Mocht de (verwachte) conclusie zijn dat er aparte renedering moet plaats vinden
dan zal hier een faciliteit voor moeten worden geregeld.
Zelf wil ik best deze kar trekken, maar aangezien ik niet alle vereiste kennis
heb zijn er dus duidelijk meer mensen nodig. Hoeveel tijd er in gaat zitten kan
ik niet precies bepalen hierdoor. Aangezien het mogelijk is, naar ik begrepen
heb, om eventueel projecten te subsidiëren is het misschien mogelijk om hier
een subsidie voor aan te vragen waardoor dit project aantrekkelijk(er) zou
kunnen worden voor studenten en freelanders om hier hun tijd in te steken. Zelf
val ik niet in deze categroieen en stel mijn tijd belangeloos ter beschikking.

Olaf