--------- Original Message --------
From: OpenStreetMap NL discussion list <talk-nl@openstreetmap.org>
To: talk-nl@openstreetmap.org <talk-nl@openstreetmap.org>
Subject: Re: [OSM-talk-nl] Fietspaden ***
Date: 02/01/09 18:20

> Op Tue, 30 Dec 2008 10:42:39 +0100, schreef Geert Schuring:
>

> &gt;&gt; Maar feitelijk is het (in veel gevallen) wel dezelfde weg. Ik heb
> &gt;&gt; geleerd dat een weg loopt van berm tot berm. Eventuele bermen om
> &gt;&gt; verschillende rijbanen te scheiden dus niet meegerekent.
> &gt;
> &gt; Waar haal je deze definitie vandaan?
>
> Mijn rijinstructeur :P

Ik vermoedde al zoiets. :) Het punt is dat een 'weg' niet hetzelfde is als
een 'way'. De weg zoals we die in nederland kennen wordt inderdaad
gekenmerkt door definities zoals jij noemde, maar een way is een abstract
object, gedefinieerd door een verzameling locatie punten. Waar een weg met
los liggende fietspaden voor de verkeerswet 1 weg kan zijn, is voor OSM elke
verschillende weg of pad een 'way'.

> [...]
een
> &gt; routing engine aanwijzingen kan geven aan een (brom)fietser aan welke
> &gt; kant van de steinhagenseweg het fietspad ligt, en dus bij welk
> &gt; verkeerslicht overgestoken moet worden. Ook is eenrichtingsverkeer op
> &gt; fietspaden vaak anders geregeld dan op de autoweg ernaast.
>
> Aangehaalde voorbeeld gaf ik om een voorbeeld van een middenberm te
> geven. Het fietspad aldaar is idd juist getagged. Ben inmiddels al
> overstag en heb ook de voordelen van de losse fietspaden gezien. :)

Ja dat las ik. Ik schrijf dit soort dingen eigenlijk voor iedereen die het
leest, en om mogelijk wat discussie los te krijgen.

> [...]
> &gt;
> &gt; Vergeet de kaart zoals we die nu visualiseren. &quot;De kaart&quot;
bestaat niet,
> &gt; er bestaat alleen een model in een database, en aan de hand van een
> &gt; use-case dien je hiervan een visualisatie te maken, waarbij je alleen
> &gt; dat laat zien wat relevant is. Een autokaart hoeft dus geen
fietspaden
> &gt; en voetpaden te laten zien, en een fietskaart kan ervoor kiezen om
> &gt; autowegen, tankstations en parkeerplaatsen gedeeltelijk weg te laten.
>
> Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

My pleasure.