Hallo,

Sindskort ben ik ook de eigenaar van een Garmin GPS, en daarom leek
het me leuk er óók de OSM kaarten op te hebben. Het blijkt dat ik net
op het goede moment ben ingestapt, want Garmins Mac-software is juist
een beetje af. Er is nog één maar: je moet kaarten onder Windows naar
Mac-formaat converteren. Nu heb ik alleen een PowerPC en onder Virtual
PC is dit traag, maar het werkt.

Ik heb het volgende gedaan: van http://garmin.na1400.info/ de
MapSource-installatie gedownload, die geïnstalleerd, en dan
MapConverter van Garmin gedraaid, dit levert een OSM.gmapi op, die ik
onder OS X kan importeren. De kaart wordt dan prima getoond in
RoadTrip en dit werkt fijn.

Op het moment echter dat ik MapInstaller (voor de Mac) opstart om een
image te bouwen van geselecteerde kaartsegmenten, gaat het mis.
MapInstaller is niet tevreden over de kaarten. Het programma crasht
soms als je omschakelt van de OSM-kaart naar een andere kaart (b.v.
Topo NL); soms crasht het als je segmenten selecteert of deselecteert,
en heel soms, als het niet crasht, dan geeft het een fout zodra je op
Send maps drukt: namelijk dat de image niet gemaakt kan worden.

Bovendien is opvallend dat de overzichtskaart soms maar half getekend
wordt (zie b.v.: http://berteun.nl/tmp/Overzichtskaart.png ); slechts
één keer, van de heel veel keren proberen, lukte het me om de boel op
m'n GPS te krijgen.

Een poging met de oude OS X tiles van bovenstaande sites leverde
hetzelfde effect op. Daarna heb ik hetzelfde geprobeerd met de EU-OSM
kaart van Computerteddy (
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/User:Computerteddy ); ook daar
gaat het converteren naar Mac-formaat goed, het Windowsprogramma
klaagt nergens over. Onder RoadTrip functioneert deze kaart ook; maar
MapInstaller geeft analoge problemen; het overzicht is soms eveneens
maar half: http://berteun.nl/tmp/Overzichtskaart-EU.png ); en het
programma loopt soms vast.

Als laatste heb ik toen, op advies van Lambertus, geprobeerd om de
Marokkaanse topo-kaart te proberen, die met cgsMapper is gemaak:
http://www.motor-europe.com/morocco.php?lang=en ; deze heeft de
bovengenoemde problemen niet.

Het is echter tamelijk lastig om nu de fout vast te pinnen. Ook
MapInstaller zelf geeft geen bruikbare foutmeldingen, uit de console
kan ik alleen het volgende vissen voordat het crasht:

terminate called after throwing an instance of 'mpl::MdbException_t'
  what():  Error code: 1

Meer informatie geeft het niet.

Alhoewel ik weet dat je gewoon een .img kunt downloaden en op je kaart
kunt zetten, vind ik het wel zo gemakkelijk om zelf twee kaarten te
kunnen combineren zodat je in je GPS-device kunt schakelen tussen
beide kaarten.

De vraag is dus: is er iemand die dit ook al geprobeerd heeft en die
soortgelijke (of hopelijk betere!) ervaringen heeft. Voor degenen die
het nog niet hebben geprobeerd: er is een kans dat je MapInstaller
helemaal van slag raakt, omdat het onthoudt wat je als laatste
geselecteerd hebt, na een crash start het dus op met de oude selectie,
wijzig je hier wat aan, dan crasht het, kies je een andere map, dan
crasht het ook. Omdat te verhelpen moet je:

~/Library/Application\ Support/Garmin/MapInstall/lastSelected.gdb
en:
~/Library/Preferences/com.garmin.MapInstall.plist

(Of Bibliotheek, als je de Nederlandse OS X hebt) verwijderen; dan
start MapInstall weer op op een andere kaart zonder selectie.

Zoals gezegd, ik snap dus niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet,
wat het probleem is: onder Windows lijkt MapSource en de MapInstaller
niet over de OSM kaarten te klagen, de MapConverter vindt het ook
prima, RoadTrip lijkt ze prima te vinden, maar de MapInstaller voor
Mac alleen niet...

Ik zou graag helpen zoeken naar een oplossing, maar heb niet veel
ideeën. Als laatste: is er ook wat bekend over het formaat dat Garmin
op OS X gebruikt voor de kaarten? En is er een mogelijkheid om direct
kaarten in dat formaat te generen?

Bovenstaande probleem is natuurlijk geen halszaak, ik kan gewoon een
gmapsupp.img downloaden en dan via USB omschakelen; maar ik zou graag
meehelpen om de boel ook onder OS X werkend te krijgen.

Berteun