Martijn van Exel wrote:

> Als dat zo is - wie is diegene dicht bij de bron en vanwaar de
> geheimzinnigheid? - dan moeten we onze strategie daarop aanpassen. Ik
> neem niet zomaar aan dat A of B beter is en denk dat we tzt de
> mogelijkheid moeten creƫren om de kwaliteit onderling te vergelijken.

De kwaliteit kun je al vergelijken, ga naar maximumsnelheden.nl en zoom
in op de mapnik layer. Dan zul je zien dat het NWB is vervuild met
'nieuwe kaart' materiaal. En er nog een aantal dingen niet in orde zijn.

> Daarvoor is het noodzakelijk om referentiedata te hebben - deels
> kunnen daar onze collectieve GPS-tracks voor dienen, maar een recente,
> kwalitatief goede sedt luchtfoto's lijkt me nog het beste.

15m is al beschikbaar in CC-BY-SA. 1m is al beschikbaar in CC-BY-NC.
Gezien we zelf bezig zijn met de 1px=7cm set lijkt me de optie 'vooral
doorgaan' en het aanbod om een getfeaturebyXY te gaan doen op het NWB om
zo al onze wegen te taggen met een maxspeed een heel erg goede suggestie.

> Het ligt eraan wat je uitgangspunt is voor OSM. Sommigen zien OSM als
> zuiver 'de beste vrije wereldkaart', terwijl anderen - waartoe ik
> mezelf reken, en jij ook toch Stefan? - OSM uiteindelijk zien als de
> ultieme repository voor vrije geodata.

...dat zien we inderdaad beide zo, maar zoals al aangegeven niet in deze
vorm. Te veel mensen kunnen te eenvoudig feitelijke data slopen.

> Eerstgenoemden zullen elke
> import / toegoeging zien in het licht van het kaartproduct, zij het op
> het scherm, zij het wellicht in andere vormen. Laatstgenoemden zullen
> neigen naar het openstellen van de OSM-database voor (al dan niet
> read-only) lagen / tabellen met 'externe' bronnen. Zo krijg je de
> synergie tussen aanleverende partijen waar jij het ook over hebt. Op
> dat punt zijn we het dus volgens mij dan weer wel eens.

Eigenlijk zijn we het altijd met elkaar eens ;)

> Tenslotte, plug: Zaterdag mappen in Hoofddorp! Kom ook!
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Netherlands_Mapping_Parties_2009#Mapping_Party_-_Hoofddorp_-_zaterdag_16_mei

Het staat op de planning, Floris weet m'n 'constraint'.

Stefan