Hoi Dirk,

Dirk Bussche wrote:
> Blijkbaar vinden sommigen hier dat wij fout zijn omdat we de OSM-landuse
> vlakken
> in maximumsnelheden.info achter het NWB-wegennet gelegd hebben en concluderen
> daaruit dat het NWB nu ineens ook CreativeCommons-Attribution-ShareAlike zou
> zijn.

"Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may
distribute the resulting work only under the same or similar license to
this one."

Eenvoudiger kan ik niet maken. Je vervangt onze wegen door NWB wegen.

> Het feit dat wij beide op dezelfde laag
> renderen is puur technisch: je krijgt daamee een betere performance met name
> op
> zwakke clients (oude computer ivm internet explorer en dus langzaam
> javascript).
> Gezien het dus collective work is moeten wij juridisch helemaal niets CC maken
> (maar doen dit voor data waar wij zeggenschap over hebben vrijwillig wel!)

Als ik een kopietje maak van Google Earth en alle foto's lokaal opsla is
het ook puur technisch dat m'n netwerk performance verbetert. Het is een
non-discussie. Je hebt een bak vrije geodata gedownload, en de
voorwaarden zijn duidelijk, je mag er alles mee doen, zolang het
eindresultaat maar weer CC-BY-SA is. Voeg je het NWB hier aan toe, is
*de tile* met NWB+OSM data CC-BY-SA.

Laat ik de vraag anders eens omdraaien; wanneer denk je zelf dat de
ShareAlike licentie van toepassing is? BBC juristen zeggen namelijk dat
een heel TV programma CC-BY-SA wordt door OSM kaarten te gebruiken,
waanzin, maar toch.

> 3. OSM tileserver gebruiken
> Met name Stefan dringt steeds weer op aan dat we toch de tileserver moeten
> gebruiken en niet de data. OSM is in mijn ogen niet alleen een kaartproject
> maar
> met name een geodata-project. Het grote voordeel van OSM tov bv google maps is
> juist dat ik het zelf kan renderen in de kleuren die voor mijn project passen.
> Voor maximumsnelheden is dat bijvoorbeeld licht-grijs omdat wij zo de
> snelheden
> erboven in kleur kunnen weergeven.

Ik dring aan op samenwerking. Als jullie je eigen tileserver neerzetten
met eigen kleurtjes, maar OSM maxspeed tags gebruiken voor de maxspeed
laag dan heeft iedereen er plezier van, wij (want jij vult een database)
en jij (want je hoeft nog maar 1 dataset bij te houden, waar je alles
mee kan doen.)

> 5. Signaal dat van deze discussie uitgaat
> Ontwikkelaars in de geo-wereld die overwegen OSM-data te gebruiken volgen
> natuurlijk deze discussie. Net zoals ze de discussie over het gebruik van OSM
> door KPN hebben gevolgd. Onafhankelijk van de inhoud voel ik hier een houding
> van "blijf van onze data af of anders volgen acties tegen jullie
> bedrijf/overheidsinstantie".

Je hoort van ons alleen: houd je aan de voorwaarden. En bij KPN/Hi was
de reden om OSM te gebruiken was binnen dat project zo klaar als een
klontje. Maar als men aan twee super eenvoudige voorwaarden al niet kan
voldoen, moet je als vrijwilligers organisatie maar eens te raden gaan
en niet met je laten sollen. Dat deed Google ook niet namelijk toen
gemeentes KML bestanden gingen aanbieden met bestemmingsplannen :)

Ik vind het alleen zo jammer dat als ik RWS bel dat ik dan hoor dat er
helemaal geen samenwerking is, terwijl ik altijd reeel ben geweest naar
RWS wat betreft de WOB. En ondertussen al minimaal twee 'RWS' branded
websites gewoon OSM publiek gebruiken en in jouw geval daar gewoon data
aan het toevoegen is.

En zo is het met KPN dus ook, KPN heeft een complete dataset met CellIds
per mast, wij hebben inmiddels via het Antenne Register alle masten
geïmporteerd. Dat KPN hun CellIds niet wil vrij gegeven als 'bedankje'
voor het gebruik van OSM vind ik gewoon dom. Even dom als TNT post die
z'n brievenbussen locaties niet openbaar wil maken... en Prorail die ons
geen data dumpje wil geven vanwege de kwaliteits eisen. [Zie voor andere
drogredenen "Bestaande Geodata Hergebruiken" op de wiki.]

> Ik ben bang dat ontwikkelaars zich dan niet de
> vingers willen branden aan OSM en kiezen voor commerciele kaarten (zij het
> betaald of zij het gratis googlemaps/yahoo/microsoft live). Dit is precies het
> signaal dat wij (en ik voel me dus deel van de community ondanks mijn
> ongemakkelijke rol nu) echt niet willen afgeven.

Aan het gebruik van de andere gratis diensten zitten ook voorwaarden.
Dus please, probeer ons nu niet in een hoekje te duwen als 'de huilies
die eerst zeggen dat het gratis is en dan zeggen dat we het niet mogen
gebruiken'. Ons signaal is altijd geweest *DELEN DELEN DELEN*, dat kost
minder energie, en worden meer mensen blij van. Ik heb namelijk niemand
ooit horen zeggen *GRATIS GRATIS GRATIS*, wel *VECTOR DATA WOW!*.

> In gevallen waar ontwikkelaars de licentievoorwaardes verkeerd toepassen
> kunnen
> we ze er beter vriendelijk op wijzen en de kans geven hun fout te herstellen.

Jij zegt dat OSM wordt genoemd, op m'n 1280x1024 scherm valt dat *net* weg.

Als je de nieuwe licentie discussie hebt gevolgd dan weet je wellicht
ook dat de nieuwe licentie helemaal goed ingaat op het toevoegen van
geodata en het verplicht vrijgeven ervan. Ik ben geen voorstander van
die nieuwe licentie, maar het geeft wel duidelijkheid.

Daarbij hebben RWS+Provincies zelf nog een aantal kaarten waar je ook
gebruik van kan maken om een 'mooi' kaartje te renderen.

> Laat ons trots zijn over iedere toepassing waar OSM het van andere geodata
> wint!
> Door iedere toepassing wint OSM aan bekendheid, zien meer mensen de data en
> krijgen meer mensen behoefte deze data te verbeteren.

Wellicht is het een constructievere discussie om ons af te vragen hoe we
die maxspeed data in OSM krijgen... ik heb momenteel een bestandje van
een kleine 400 MB uitgepakt. Als jij daar eens naar kan kijken om per
segment daar een NWB tag aan te hangen met maxspeed informatie, worden
veel mensen hier blij.

Stefan

ps. persoonlijk vind ik de combinatie van NWB+OSM eigenlijk hoe OSM-NL
zou moeten zijn, en eigenlijk prik je mijn droom door door te stellen
dat alleen jullie toko voor die combinatie render rules mag verzinnen.