2009/5/19 Stefan de Konink <ste...@konink.de>:

> [...]
> daarom ben ik bang dat dit perspectief je standaard wereld beeld is.
>
> Immers als je nu al stelt dat Nederlandse Planets (core-business van
> OSM) niet op de portal thuis horen (zelfs niet de aankondiging dat ze
> beschikbaar zijn). Of dat je mij te lijf gaat met non-objectiviteit
> terwijl ik slechts heb toegepast wat er op de legal wiki staat(!), wat
> momenteel lijkt te draaien naar 'maar OSM is eigenlijk helemaal geen
> creatief werk' begint toch wat aan de fundamenten te zagen van de data
> verzamelaars die OSM groot hebben gemaakt.

Wat ik zie gebeuren vanuit mijn professionele perspectief is een
toenemende belangstelling voor OpenStreetMap als databron, kaart en
community. Ik vind dat het belangrijk is om die belangstelling te
bevredigen en stel vast dat dat nu niet gebeurt, en dat daar dus een
taak ligt voor ons.

Op een OSM.nl-portaalwebsite is volgens mij, en zoals ik ook al
schreef in mijn eerste mail, daarnaast ook plaats voor een community
blog en een ingang naar de vele spinoff-projecten die OpenStreetMap in
het algemeen, en voor dit portaal natuurlijk het Nederlandse chapter
in het bijzonder, uniek en bijzonder maken.

> Wat Floris zegt is waar we van uit moeten gaan, er zijn doelgroepen, er
> is niet 1 OSM-NL community. En Lambertus heeft dan ook weer direct een
> punt, de wiki op .org faalt hard in het overzicht. Er moet dan ook veel
> worden verteld. Met een essay 'wat is open street map' en dat in een
> Pers sectie zetten vol met links naar voorbeelden is volgens mij waar
> jij naar toe wilt. Dat is geen community site, maar kan direct naar
> http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenStreetMap

Ik vind, en hoop, dat er wel één OSM-NL community is, die zich
verbonden voelt in de missie van OpenStreetMap om vrije geodata en
kaarten te maken en beschikbaar te stellen aan iedereen die ze hebben
wil. Dat onder die vlag allemaal individuen en initiatieven schuilgaan
met uiteenlopende ideeën en initiatieven, dat zou wat mij betreft op
de Nederlandse website ook - sterk! - tot uitdrukking moeten komen.
Zoals de situatie nu is, wordt mijns inziens niemand goed bediend:
noch de geinteresseerde buitenstaander (of dat nou een potentiele
mapper is of een potentiele eindgebruiker, klein of groot), noch de
ervaren mapper of anderszins doorgewinterde OSM-veteraan.

Ik merk dat er in elk geval genoeg over wordt nagedacht - maar is er
al een plan? Een trekker?

Grtz
Martijn