Ik heb er al een poosje niet meer naar gekeken maar het lukte mij niet
om rechtstreeks uit de browser de nodes om te toveren naar GPX formaat
en de browser deze aan te laten bieden als download (vooral dat laatste
dus).

Dit hiaat in mijn kennis heb ik 'opgelost' door de nodes terug te sturen
  naar de server met een GET request alwaar een PHP script het als een
download aanbiedt waarna de browser de bijbehorende 'Save as' popup laat
zien.

Dit werkt goed (vziw) als het aantal nodes niet te groot is. Maar als je
een groot aantal nodes in een GET request propt gaan sommige browsers
zeuren (zoals IE). Dit kan weer opgelost worden door van de GET request
een POST request te maken.

Christopher Schmidt (jaja, mr OL himself) had al aangeboden om dit aan
te passen zodra YOURS in SVN gezet zou zijn onder een licentie die hem
aanstond (MIT of BSD). YOURS zit ondertussen in SVN en heeft een BSD
licentie maar hij heeft de tijd nog niet gehad (of geen zin) om het
probleem op te lossen.

Wie zich geroepen voelt om de GET naar een POST om te beunen, of er wat
beters van te maken:

- Het clientside script dat de GET/POST request moet doen:
http://svn.openstreetmap.org/applications/routing/yours/branches/version-1.0/www/routing.js

- Het serverside script dat de download aanbiedt:
http://svn.openstreetmap.org/applications/routing/yours/branches/version-1.0/www/saveas.php