Fijn dat je de Garmin kaart weet te waarderen! :-)

1.
STRM (of ASTER) zou ik graag willen gebruiken maar ik heb simpelweg niet
de ruimte om dat te verwerken (Als ik het doe is het meteen wereldwijd).
  Als er toch een moment komt waarop ik denk dat het kan zal het
waarschijnlijk een transparante layer zijn die je over de OSM kaart kan
laden in je GPS.

2.
Er zijn nog wel wat meer problemen met de installer. O.a. werkt deze
niet goed voor Windows 64bit en dus ook de plek waar de installer komt
te staan (zowel op de hdd als het start menu).

3.
Dat was mij onbekend. De dagelijkse updates gaan via een geplanned
scriptje en "dat loopt (tm)". Misschien dat de NL polygoon veranderd is
waardoor er voor die tiles geen data meer is (en dus geen update).

4.
Het xml bestand is ooit bedoeld geweest voor een te ontwikkelen
programma waarmee alleen gewijzigde tiles op de pc geupdate konden
worden zonder reinstalls enzo. Dat project is nooit wat geworden.

5.
Voor het renderen van de kaarten wordt de standaard stylesheet van
Mkgmap gebruikt. Die laat kennelijk de gemeente grenzen zien en er zijn
meer mensen die er 'last' van hebben. Het is al eens gemeld op de Mkgmap
mailinglist maar niemand heeft het kennelijk opgepikt. Het werkt met
veel opensource projecten zo dat het vaak beter is om patches in te
sturen i.p.v. een probleem te mailen.

Kortom: Bedankt voor het signaleren en melden van deze punt. Er is nog
veel te doen maar tijd is een probleem zoals altijd. Met wat geduld zie
je deze dingen wellicht opgelost worden.